Friday, Sep 1, 2023

صفحه نخست » واکنش جمهوری اسلامی به حملات وزیر امور خارجه طالبان

taliban.jpgنیلوفر لنگر - ایندیپندنت فارسی

پس از پخش ویدیو سخنرانی امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان که در آن جمهوری اسلامی را در زمینه ایجاد حکومت فراگیر مورد انتقاد قرار داده بود، سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در شبکه اجتماعی ایکس به گفته‌های او واکنش نشان داد.

موسوی با بازنشر ویدیو سخنرانی متقی در ایکس نوشت: «با دوجانبه‌سازی و شخصی‌سازی موضوع نمی‌توان از مسئولیت‌های بین‌المللی گریخت.»

امیرخان متقی در سخنرانی‌اش در نشست علمای حامی طالبان در کابل، در مورد تاکید کشورهای جهان بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تلویحا جمهوری اسلامی را مخاطب قرار داد و گفت: «شمار زندانیان ما کمتر از شمار کسانی است که شما روزانه اعدام می‌کنید. آیا شما در کشور خود حکومت فراگیر تشکیل داده‌اید؟»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

رسول موسوی در پاسخ به این گفته‌های متقی، او را به فرار از مسئولیت و شخصی‌سازی موضوع متهم کرد و نوشت: «صلح‌، ثبات، امنیت و توسعه پایدار در استقرار حکومتی فراگیر در افغانستان است و حکومت فراگیر موضوع قطعنامه‌های ۲۵۱۳ و ۲۵۹۳ شورای امنیت و اجماع نشست‌های وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان است.»

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در دو سال گذشته همواره در دیدار با مقام‌های طالبان بر ایجاد حکومت فراگیر در افغانستان تاکید کرده‌ است. پاسخ طالبان به این درخواست معمولا یا موکول کردن به آینده یا تاکید بر فراگیر بودن حکومت فعلی در افغانستان بوده است.

امیرخان متقی در سخنرانی اخیرش نیز تاکید کرد که حکومت طالبان در افغانستان یک حکومت فراگیر است و با اشاره تلویحی به جمهوری اسلامی ایران، گفت حکومت‌هایی بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان تاکید دارند که خود فراگیر نیستند و حقوق شهروندانشان را تامین نمی‌کنند.

متقی به فهرست طولانی اعدام‌های جمهوری اسلامی اشاره کرد و مدعی شد که طالبان در افغانستان حتی به اندازه اعدامی‌های جمهوری اسلامی، زندانی ندارد. البته این ادعای متقی نیاز به راستی‌آزمایی دارد، زیرا هم اکنون زندان‌های افغانستان پر از زنان و مردانی است که به جرم مخالفت با طالبان، فعالیت مدنی و حقوق بشری یا سابقه کار در ادارات دولتی یا صفوف نیروهای امنیتی دولت پیشین، زندانی و شکنجه‌ می‌شوند.

سخنان متقی و واکنش دستیار وزیر امور خارجه ایران، درست چند روز پس از سفر هیئت جمهوری اسلامی به کابل و ملاقات با وزیر امور خارجه طالبان، از نابسامانی‌ها در روابط میان طالبان و جمهوری اسلامی خبر می‌دهد. امیرخان متقی هرچند هفته گذشته با هیئت جمهوری اسلامی در کابل گفت‌وگو کرد، اما تاکنون در چندین مورد در سخنرانی‌هایش به صحبت‌های مقامات جمهوری اسلامی، واکنشی تند نشان داده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy