Saturday, Sep 9, 2023

صفحه نخست » در حمایت از ارمنستان سپاه پاسداران جمهوری آذربایجان را تهدید نظامی کرد

sepah.jpgسپاه پاسداران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای به جمهوری آذربایجان هشدار داد که برگزاری انتخابات در قره‌باغ برای جدا کردن این منطقه دخالت نظامی سپاه پاسداران در حمایت از ارمنستان را در پی خواهد داشت

ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

همزمان با این هشدار سپاه پاسداران تصاویر استقرار نیروهای خود در مرزهای مشترک با آذربایجان و ارمنستان را نیز منتشر کرد. ابراهیم رئیسی هم در گفتگوی تلفنی با نخست‌وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان، گفت که تغییر در مرزهای جغرافیایی منطقه خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است.

منابع خبری روسیه نیز گفته‌اند که سپاه پاسداران آمادۀ انتقال واحدهای نظامی به ارمنستان برای پشتیبانی از این کشور است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

خود روسیه نیز دیروز با احضار نمایندۀ ایروان اعتراض خود را به رزمایش مشترک ارمنستان و آمریکا که قرار است به زودی برگزار شود اعلام کرد. وزارت امور خارجۀ روسیه همچنین پیوستن ارمنستان به دیوان جزایی بین‌المللی و بازداشت یک خبرنگار "اسپوتنیک" را قویاً محکوم کرد.

کیهان لندن - ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد نیروهای مسلّح جمهوری اسلامی نیز در مرز ارمنستان و آذربایجان مستقر شده‌اند.

در مقابل منابع غیررسمی گزارش داده‌اند جمهوری آذربایجان با همکاری اسرائیل و ترکیه آماده‌اند «طرح B» را در صورت مداخله نظامی جمهوری اسلامی علیه جمهوری آذربایجان آماده اجرا کنند. مقامات جمهوری اسلامی نسبت به همکاری این سه کشور ابراز نگرانی‌ می‌کنند.

همزمان با تشدید درگیر‌های مرزی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان، روز شنبه ۱۸ شهریور گروه‌ها و احزاب فعال در منطقه «قره‌باغ کوهستانی» برای تعیین جایگزین آرائیک هاروتونیان رئیس‌ جمهور خودخوانده این منطقه که اخیراً استعفا داد انتخابات برگزار می‌کنند.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

شبکه «آی ۲۴» اسرائیل در گزارشی با اشاره به استقرار واحدهای پیاده و زرهی سپاه در مرزهای شمال غرب به نقل از منابع روسی ادعا کرد «ایرانی‌ها آماده انتقال واحدهای نظامی به ارمنستان برای عملیات پشتیبانی هستند.» یک روز پیش از آن، کرملین نماینده ایروان در مسکو را به دلیل «گام‌های غیردوستانه» در بحبوحه تمرین‌های نظامی مشترک بین ایالات متحده و ارمنستان احضار کرده بود.

برخی طرفداران جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی ویدئویی به زبان تُرکی منتشر کرده‌اند که در آن جمهوری آذربایجان با موشک‌های بالستیک تهدید شده است.

وزارت خارجه روسیه همچنین از سفر همسر نخست وزیر ارمنستان به کی‌یف و اقدام ایروان برای پیوستن به دادگاه کیفری بین‌المللی جهت شکایت علیه روسیه و ولادیمیر پوتین انتقاد کرد.

ارمنستان اخیراً به کارزار تلاش برای بازداشت ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه به اتهام جنایت جنگی با استناد به «اساسنامه رُم» پیوسته است. در همین حال منابع روسی گزارش دادند همسر نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان برای پیگیری این روند به کی‌یف پایتخت اوکراین سفر کرده است. همچنین گفته شده ارمنستان به دنبال برگزاری رزمایش مشترک با ایالات متحده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy