Sunday, Sep 10, 2023

صفحه نخست » قوه قضاییه: شارمهد "اتهامات" خود را پذیرفته است

sm.jpgدویچه وله - قوه قضاییه ایران می‌گوید جمشید شارمهد اتهام حمله به حسینه وصال شیراز را بر عهده گرفته است. از هنگام ربوده شدن او در دبی روشن نیست در زندان‌ جمهوری اسلامی چه بر سر او آمده است. خانواده او بارها این اتهام را رد کرده‌اند.

خبرگزاری ایرنا روز سه‌شنبه ۲۱ شهریور با اعلام خبر برگزاری جلسه دادگاه اتهامات جمشید شارمهد نوشت که او "مسئولیت حمله تروریستی حسینه وصال شیراز را بر عهده گرفته است". جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی و رئیس "گروه تندر" تابستان سال ۲۰۲۰ از سوی سرویس اطلاعاتی جمهوری اسلامی در دبی ربوده و به ایران منتقل شد.

جمهوری اسلامی به جمشید شارمهد اتهام "افساد فی‌الارض از طریق طراحی و هدایت اقدامات تروریستی" زده و او را به اعدام محکوم کرده است.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

در گزارش ایرنا آمده که جلسه دادگاه به ابعاد حقوقی "به دعوای بالغ بر ۱۲۰ خواهان نسبت به دولت آمریکا و جمشید شارمهد" رسیدگی کرده و او "در قالب یک بیانیه که رسانه‌ای هم شده، به صراحت مسئولیت" حمله یاد شده را برعهده گرفته است.

قاضی دادگاه گفته است که "پرونده حقوقی بوده و بعد کیفری ندارد" و موضوع آن "دادخواهی خانواده‌هایی است که عزیزان آن‌ها در عملیات‌های تروریستی منتسب به گروهک تندر" کشته یا زخمی شده‌اند. قوه قضاییه ایران همچنین مدعی شده که "آمریکا به صورت رسمی از گروهک تروریستی تندر حمایت کرده" است.

خانواده جمشید شارمهد بارها این اتهامات را رد کرده و گفته‌اند که او فقط سخنگوی تندر بوده است. آنها تاکید کرده‌اند که فعالیت‌های سیاسی او هیچ ربطی به حملات در داخل ایران نداشته است.

انتشار خبر حکم اعدام برای جمشید شارمهد موجی از اعتراض‌ها به دنبال داشت. روشن نیست بر جمشید شارمهد از زمانی که جمهوری اسلامی او را ربوده، چه آمده و او تحت چه شرایطی دادگاهی شده است. غزاله شارمهد بارها شکایت کرده است که پدرش در شرایط بدی قرار دارد و از دولت آلمان خواسته تلاش بیشتری برای نجات جان پدرش انجام دهد.

بسیاری از سیاستمداران آلمان، از جمله آنالنا بربوک، وزیر خارجه این کشور تاکنون نسبت به دستگیری و حکم اعدام شارمهد به شدت واکنش نشان داده‌اند. بربوک گفته است که جمشید شارمهد از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده و خواستار رفع نواقص حکم در دیوان عالی و تصحیح و لغو آن شد.

فریدریش مرتس، رهبر حزب دمکرات مسیحی آلمان کفالت او را بر عهده گرفته است. او تاکید می‌کند که "محاکمه شارمهد یک محاکمه نمایشی سیاسی" است. او از حکومت جمهوری اسلامی خواسته این تبعه آلمان را آزاد کند و اجازه خروج او را بدهد.

او پیشتر نیز تاکید کرده بود باید "برخورد شدیدی با دولت جمهوری اسلامی ایران صورت گیرد و حکم اعدام شارمهد نباید بدون عواقب باقی بماند."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy