Tuesday, Sep 12, 2023

صفحه نخست » نام دو بازجو خبرنگار جنجالی صدا و سیما در بین تحریم‌شدگان دولت استرالیا

bazjoo.jpgدویچه وله - در آستانه سالگرد قتل ژینا مهسا امینی، استرالیا هفت فرد و نهاد جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب زنان در ایران تحت تحریم قرار داد. نام علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح‌‌پور، دو خبرنگار صدا و سیما در بین تحریم‌شدگان دیده می‌شود.

دولت استرالیا روز سه‌شنبه ۱۲ سپتامبر (۲۱ شهریور) سه نهاد و چهار فرد مرتبط با جمهوری اسلامی را به دلیل سرکوب زنان معترض مشمول تحریم‌ قرار داد.

بر این اساس سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی و پلیس فتا و رئیس آن، وحید مجید از سوی استرالیا تحریم شدند.

رسانه‌های استرالیایی درباره تحریم پلیس فتا از سوی دولت استرالیا نوشتند که این پلیس از طریق "محدود کردن فعالیت‌های اینترنتی در ایران، از آزادی بیان جلوگیری می‌کند."

نام شبکه خبری پرس تی‌وی، وابسته به صدا و سیما و شرکت ابرآروان هم در فهرست تحریم‌های دولت استرالیا دیده می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

شرکت "ابرآروان" پیش‌تر در خرداد ۱۴۰۲ و آبان سال ۱۴۰۱ به ترتیب از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم شده بود.

این شرکت در سال ۱۳۹۴ در ایران آغاز به کار کرد و نامش با اعتراضات سراسری در ایران و اعمال محدودیت‌های شدید اینترنتی بر سر زبان‌ها افتاد چرا که بر اساس گزارش‌ها این شرکت برای فیلترینگ و قطع اینترنت در ایران با جمهوری اسلامی همکاری می‌کند.

دولت استرالیا همچنین علی رضوانی و آمنه‌سادات ذبیح‌‌پور، دو خبرنگار صدا و سیما را نیز تحریم کرد؛ این دو به دلیل تولید و پخش گزارش‌های پرشمار علیه فعالان سیاسی و مدنی در تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی، از سوی بسیاری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی، "بازجو-خبرنگار" لقب گرفته‌اند؛ اغلب اینگونه گزارش‌های رضوانی و ذبیح‌پور زمینه‌ساز پرونده‌سازی و برخوردهای امنیتی و قضایی با فعالان سیاسی و مدنی در ایران شده است.

دولت استرالیا می‌گوید که این دو در پخش اعترافات اجباری بسیاری از زندانیان سیاسی در ایران نقش داشته‌اند.

در همین خصوص، سناتور سایمون بیرمنگام، وزیردر سایه در امور خارجه استرالیا روز ۱۲ سپتامبر در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) با اشاره به فرارسیدن سالگرد جان‌باختن مهسا امینی از دولت این کشور خواست تا شجاعت زنان ایرانی را منعکس کند و اقدامی قوی انجام دهد.

حمایت استرالیا از معترضان در ایران

دولت استرالیا از زمان آغاز خیزش سراسری "زن، زندگی، آزادی" تاکنون چندین بسته تحریمی علیه ناقضان حقوق بشر و عوامل سرکوب اعتراض‌ها در ایران اعمال کرده است.

از جمله آنها پنی وانگ، وزیر خارجه استرالیا اسفندماه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد که ۱۴ تن از مجریان ارشد نظامی، قضایی و سیاسی از جمله مقامات سپاه که در توسل به خشونت و سرکوب معترضان مشارکت دارند، حق سفر به این کشور را نخواهند داشت.

فرمانده، معاونت عملیات و معاونت سیاسی قرارگاه ثارالله سپاه و معاون عملیات نیروی انتظامی در میان افراد تحریم شده قرار گرفتند.

دولت استرالیا همچنین روز ۱۱ بهمن‌ماه سال ۱۴۰۱ نیز ۱۶ شخص حقیقی و یک نهاد مرتبط با "نقض جدی حقوق بشر در ایران" از جمله فرمانده کل ارتش، عبدالرحیم موسوی و شخصیت های ارشد نیروی مقاومت بسیج را تحریم کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy