Tuesday, Sep 19, 2023

صفحه نخست » فاجعه ای به نام دولت جو بایدن!

biden.jpgاحمد وحدت خواه - ویژه خبرنامه گویا

سالها پیش یک مفسر مسایل سیاسی آمریکا گفته بود مردم این کشور در انتخاب رپیس جمهوری خود بیش از دقت در مورد برنامه های پیشنهادی آنان برای امور اقتصادی و سیاسی، به ریخت و قیافه و سن و سال آنها رای می دهند.

انتخاب جو بایدن به عنوان رییس جمهوری در سال ۲۰۲۰ شاید بی پایه بودن نظریه این مفسر را به نمایش می گذارد.

اما واقعیت این است که رای دهنده آمریکایی در انتخاب بایدن در حقیقت او را ادامه دهنده باراک حسین اوباما و سیاستهای گلوبالیستی و چپگرایانه او می دید، سیاستهایی که به نوبه خود در مورد میهن ما، جز عجز و سازش بزرگترین دموکراسی جهان حاضر در مقابل خونخوارترین دیکتاتوری مذهبی تاریخ نبود.

هشت سال دولت دموکرات اوباما با بی اعتنایی او به ظهور جنبش مدنی موسوم به سبز در ایران، دست اندازی روسیه پوتین به خاک اوکراین، چنگ اندازی چین به منابع جدید انرژی در آفریقا و آسیا و دوری از روابط نزدیک و سنتی واشنگتن با کشورهای همپیمان آن در خاورمیانه، به ویژه اسراییل گذشت.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه و شریک جرم اوباما در توجیه پشت کردن به جنبش سبز در ایران گفته بود «کسی از ما تقاضای کمک نکرده بود»!‌ تو گویی حمایت از آزادیخواهی و حقوق بشر نیاز به گرفتن دعوتنامه دارد.

البته از او و همسرش بیل، به عنوان سخنرانان مهمان در شرکت های اروپایی صادرکننده تکنولوژی و ابزار جاسوسی به رژیم ایران علیه مخالفانش انتظار دیگری هم نمی رفت.


بایدن هم تنها شش ماه پس از سوگند به عنوان چهل و هشتمین رییس جمهوری ایالات متحده در نخستین شوک خود به اعتماد جامعه بین المللی نسبت نقش آمریکا در گسترش دموکراسی و صلح در جهان، با بیرون کشیدن کامل ارتش آمریکا از افغانستان پس از بیست سال و هزینه های هنگفت جانی و مالی، در تحویل این کشور مصیبت زده به جانیان اسلامیست طالبان نشان داد که دولت دموکرات او شایستگی رهبری جهان آزاد در مقابل رژیمهای استبدادی را ندارد.


در راستای همین تزلزل در مقابله با مستبدین دینی و لنینی بود که بایدن و دولت او احیای توافق هسته ای موسوم به برجام را در صدر تلاشهای دیپلماتیک بین المللی خود قرار دادند و شگفتا که فردی را مامور مذاکرات پشت پرده و علنی آن کردند که امروز از سوی اف بی ای و سازمانهای امنیت داخلی آمریکا به اتهام تحویل اسناد محرمانه کاخ سفید به قاتلان مهسا امینی ها از مقامش خلع و مورد بازرسی قرار گرفته.


خود بایدن و پسرش هانتر هم اکنون در مظان اتهام فساد مالی در ارتباط با معاملات نفت و گاز با حکومت سابق اوکراین شده اند و نمایندگان جمهوریخواه در سنا در تدارک استیضاح بایدن هستند.


در این شرایط و با توجه به کهولت سن بایدن و گافهایی که او در طی معدود کنفرانسهای مطبوعاتی که در آنها شرکت و سرزده از آنها خارج می شود داشته، زمزمه هایی در مورد کنار کشیدن او از مقامش و تحویل آن به معاونش کامیلا هریس شنیده می شود، امری که اگر حقیقت داشته باشد با توجه به گرایشات رادیکال نژادی و اوبامایی او در مورد تحولات خاورمیانه در تضاد کامل با جنبش انقلابی جاری در ایران و سازش هرچه بیشتر با رژیم زیر نقاب «رئال پولیتیکس» خواهد بود.
البته اگر نسل برپا خواسته ایرانی اجازه آن را به آنها بدهد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy