Friday, Sep 22, 2023

صفحه نخست » جنگ شهرها؛ خمینی، صدام، بنی صدر و قاسم سلیمانی چگونه جنگیدند؟ چند ویدئوی تاریخی، حنیف یزدانی

hanif_Yazdani_3.jpgجنگ شهرها، یکی از ناشناخته ترین مراحل جنگ ایران و عراق است. ایرانی‌ها به خوبی به یاد دارند که ارتش صدام از ابتدای جنگ به بمباران گسترده شهرهای ایران دست زد. مسئله‌ای که برای ایرانیان کمتر شناخته شده است این است که بعد از کودتای خرداد ۱۳۶۰، ایران نیز به دستور خمینی به بمباران شهرهای عراق می‌پرداخت.

در تلویزیونهای غربی گزارشهای بسیاری از کشتار مردم ایران و عراق به دست خمینی و صدام وجود دارد.

هدف اصلی بمباران شهرها، کشتن مردم غیر نظامی برای درهم شکستن روحیه عمومی و وادار کردن آنها به تسلیم بود. مسئله ایی که در عمل نتیجه عکس می‌داد و باعث بالا رفتن روحیه ناسیونالیستی و اتحاد در پشت دیکتاتورهای دو کشور می‌شد. درواقع مقابله به مثل، نه تنها به جنایت ختم می‌شد بلکه دو کشور را از اهدافشان دور می‌کرد.

به خاطر بمباران مداوم شهرها، بسیاری خانه‌های خود را رها کرده و به روستاها و شهرهای دورتر مهاجرت کردند.

شهرهای بسیاری از جمله، ایلام، کرمانشاه، دزفول، خرم آباد، بروجرد، اصفهان، تهران از ایران و بصره، کرکوک و بغداد هدف حملات ایرانی ها قرار می گرفت.

چند ویدئو ببینیم. هر چند مطالعه دقیق این فاجعه زمان زیادی نیاز دارد.

عراق از همان روزهای اول شهرهای ایران رو می زد.

خمینی و صدام

در این گزارش از اواخر اسفند ۱۳۶۳، ایران حمله ناموفقی به بغداد می کند و چند ساعت بعد عراق، پنج شهر ایران را بمباران می کند.

در طول پنج دوره ی جنگ شهرها، قوای عراق دارای آتش قوی تری بود و لذا، تلفات انسانی ایرانیان بالاتر از عراقی ها بود. برخلاف شعارهای حکومتی جمهوری اسلامی جنگ ایران-عراق حداقل بعد از بازپس گیری خرمشهر، اصلا تقدسی نداشت و همچنان که در این گزارشها مشخص است، خمینی همچون صدام با کشتن انسانهای بیگناه غیرنظامی عراقی به جنایت می پرداخته است.

بمباران بصره توسط ایران

اگرچه ایران، خود را حامی شیعیان معرفی می‌کرد اما در عمل، برای رسیدن به اهدافش حتی از بمباران شهر شیعه نشین بصره نیز دریغ نمی‌کرد. به دستور خمینی همه شهرهای عراق بجز ۴ شهر مقدس شیعیان قابل بمباران شدن بودند.

در گزارش زیر که مربوط به فروردین ۱۳۶۴ است خانواده‌ای از اهالی بصره از زندگی خود زیر بمباران قوای ایرانی سخن می‌گوید. شهر بصره همچون خرمشهر و آبادان تقریبا با خاک یکسان شد.

آمار کشتار مردم بسیار بالا بود به خصوص در سمت ایران، در اینجا می‌گوید ۱۰۰ موشک در ۱۲ روز از دو طرف به سمت مردم شلیک شده است!

جالب اینجاست خمینی در حالی از مردم عراق می‌خواهد بر علیه صدام قیام کنند، که با بمباران عراقی‌ها، او از یک طرف عراقی‌ها را به صدام متمایل می‌کرد و از سوی دیگر به صدام فرصت می‌داد که کوچکترین مخالفتی را به شدیدترین شکل ممکن سرکوب کند. آیا خمینی واقعا چنین مسائل ساده ایی را نمی‌فهمید؟

قاسم سلیمانی

قاسم سلیمانی که در جنگ ایران-عراق یک فرمانده رده پایین بود، در سالهای اخیر با همان شیوه جنگ شهرها در عراق و سوریه می جنگید، بی رحم و بدون اخلاق!

در ویدیوی زیر وزیر دفاع سابق سوریه، عماد علی ایوب، می گوید در سال ۲۰۱۱ که هنوز از داعش خبری نبوده، به همراه سلیمانی نقشه حمله به محله بابا عمرو را طراحی کرده است. اعترافی که او برای تسلیت به مناسبت ترور سلیمانی بیان کرد. قوای سوریه و ایرانی این محله را محاصره کامل کرده و مانع رسیدن مواد غذایی و دارویی به آن منطقه می شوند. و در عین حال با حمله وسیع به تخریب کامل آنجا می پردازند.

بسیاری ممکن است مدعی شوند چنین اطلاعاتی صحت ندارد، اما شخصا، بارها با مردم عادی سوری مواجه شدم که از شدت جنایات سلیمانی از ایرانی ها بیزار بودند! و تنها بعد از دانستن اینکه ما نیز قربانیان آن رژیم ضد انسانی هستیم، حاضر به گفتگو می شدند.

در واقع بر خلاف شعار حکومتی دفاع از عمق استراتژیک ایران، جنایات امثال قاسم سلیمانی در کشورهای عربی، بذر دشمنی ملل عرب با ایرانیها را کاشته و سبب به خطر افتادن امنیت و صلح در منطقه شده است. مسئله ایی که بر خلاف منافع استراتژیک ایران است.

دانستن نکات این ویدیو به ما می گوید چرا بسیاری از عراقی ها و سوری ها از مرگ قاسم سلیمانی خوشحال شدند و آنرا جشن گرفتند.

بنی صدر

بنی صدر در زمان رییس جمهوری‌اش، به عنوان فرمانده جنگ تا زمان کودتای خرداد ۶۰ از مقابله به مثل در حمله به شهرهای عراق جلوگیری می‌کرد.

بنی صدر معتقد بود که ملت عراق نیز قربانی دیکتاتوری صدام هستند و نباید مورد هدف قوای نظامی ایران قرار بگیرند. این عمل نه تنها ارتش ایران را در موقعیت برتری اخلاقی می‌داد بلکه از انگیزه عراقی‌ها برای حضور در ارتش عراق و جنگیدن با کسانی که دشمنی با آنها نداشتند می‌کاست.

او معتقد به جنگیدن با حفظ کرامت و انسانیت بود و با همین دید نیز ایران را در آستانه‌ی پیروزی قرار داد و در خرداد۱۳۶۰ عراق آماده تسلیم شدن بود که کودتا از راه رسید.

ممکن است عده ایی بگویند روش بنی صدر اگرچه اخلاقی بوده است ولی واقعی نیست. در جواب باید گفت ارتش ایران در زمان او در موقعیت مسلط قرار گرفت و امکان پیروزی مهیا شد در حالی که بعد از او ایران جنگ را در شکست پایان داد!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy