Saturday, Sep 23, 2023

صفحه نخست » خبرنامه امیرکبیر از پروژه نفوذ خبر داد

amirK.jpgایران اینترنشنال - خبرنامه دانشگاه امیرکبیر در مطلبی به نفوذ نیروهای امنیتی حکومت به فضای مجازی و رسانه‌های دانشجویی معترض پرداخت و نوشت این پروژه که با بازداشت مدیران و گردانندگان کانال‌های توییتری و تلگرامی خبرنامه‌های دانشگاه‌ها آغاز شده، عمده هدفش تغییر مسیر جنبش‌های اعتراضی دانشجویی است.

در جریان خیزش انقلابی و با شکل‌گیری اعتراضات دانشجویی در ده‌ها دانشگاه ایران، کانال‌های توییتری و تلگرامی دانشگاه‌ها به تریبون اصلی در انتشار وقایع و رویدادهای جنبش دانشجویی و منبع خبری رسانه‌های دیگر تبدیل شدند اما خیلی زود مدیران این کانال‌ها بازداشت و از فعالیتشان جلوگیری شد و هر کدام سرنوشت متفاوتی پیدا کردند.

پیش‌ از این گزارش‌هایی از «توقیف فله‌ای» مطبوعات دانشجویی در دانشگاه‌هایی مانند بهشتی، امیرکبیر، صنعتی اصفهان، خواجه‌نصیر، طباطبایی، نوشیروانی بابل، شریف و ...، از ۱۹ مهر تا ۱۱ آبان منتشر شده بود.

شماری از این کانال‌ها از جمله «نوشیروانی توییت» و «علامه توییت» با انتشار اطلاعیه‌ای از سوی مقام قضایی به صورت رسمی مسدود شدند. بقیه کانال‌ها اما پس از چند ماه تا یک‌سال، فعالیت خود را این‌بار با رویکردی جدید و مطلوب حکومت، دوباره آغاز کردند.

خبرنامه امیرکبیر از این اتفاق با عنوان «تواب‌سازی و نفوذ» یاد کرد و نوشت که پروژه جدیدی در اداره‌کل اطلاعات استان‌ها و با همکاری اطلاعات سپاه به جریان افتاده که هدفش «کنترل رسانه و دادن خوراک خبری به دانشگاه‌ها» است.

بر اساس این گزارش پس از ناکام ماندن تلاش اطلاعات سپاه در کنترل رسانه‌های دانشجویی و به نتیجه نرسیدن تلاش‌های بسیج، انجمن‌های جعلی و حراست برای راه‌اندازی کانال‌های تقلبی و جذب مخاطب، سوءاستفاده از کانال‌های دانشجویی پرمخاطب کلید خورد.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

گردانندگان صفحات توییتری و تلگرامی دانشگاه‌ها به «تشکیل و اداره گروه و دسته جهت بر هم زدن امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی در فضای مجازی» متهم شدند و به گفته خبرنامه امیرکبیر، اکثرا «چاره‌ای جز همکاری با حکومت» نداشتند.

این خبرنامه یادآور شد: «طبق بررسی‌ها، به جز چند کانال همگی حاضر به همکاری شده‌اند. برای مثال یک ماه پس از دستگیری یکی از مدیران کانال توییتر شریف، مطلبی در خصوص ضعف رسانه‌ای از کانالی امنیتی در آن بازنشر شد.»

از سوی دیگر نهاد‌های امنیتی می‌کوشند با در اختیار گرفتن کنترل مطرح‌ترین رسانه‌های هر دانشگاه و نظارت بر تمامی مطالبشان، اهدافی همچون «شناسایی معترضان در فضای مجازی، تولید اخبار زرد، انتشار مطالب جهت‌دار و گسترش ایدئولوژی مذهبی-امنیتی» را دنبال کنند.

خبرنامه امیرکبیر از این روند با عنوان «بازی رسانه‌ای» با سابقه در توییتر یاد کرد که منجر به مختل شدن روند اعتراضات با انتشار اخبار و فراخوان‌های جعلی و نادرست شد.

این خبرنامه در ادامه به دانشجویان توصیه کرد رسانه‌های قدیمی را «بایکوت» و از اعتماد به «کانال‌های قارچ‌گونه جدید توییتری» خودداری کنند.

در پایان این مطلب درباره «نفوذی بزرگ در فضای مجازی» هشدار داده و تاکید شد که حکومت از این طریق در وهله اول به دنبال «ترویج اندیشه‌های امنیتی و ولایی در میان قشر خاکستری» و سپس «مدیریت و تغییر مسیر جنبش‌های اعتراضی دانشجویی» است.

علاوه بر این، پیش‌تر نیز گزارش‌هایی درباره اقدامات حکومتی برای جلوگیری از شکل‌گیری مجدد اعتراضات در دانشگاه‌ها منتشر شده بود.

مجازی شدن کلاس‌های درس در کنار بازداشت و احضار ده‌ها تن از دانشجویان دستگیر شده در سال گذشته و تشکیل پرونده و ممنوعیت از تحصیل آن‌ها بخشی از تلاش حکومت در راستای سرکوب دانشگاه‌هاست.

با این‌ حال تاکید دانشجویان بر تداوم جنبش اعتراضی ادامه دارد.

به تازگی تشکل‌های صنفی ۱۲ دانشگاه اعلام کردند مرحله تازه کنشگری دانشجویان، سرکوبگری حکومت را بی‌اثر می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy