Monday, Sep 25, 2023

صفحه نخست » انتشار یک گزارش‌ آماری رسمی از جمهوری اسلامی خبر ساز شد

iranage.jpgافزایش سن تجرد در ایران به ۴۰ سالگی

صدای آمریکا - گزارش مرکز آمار ایران درباره وضعیت تاهل نیروی کار افراد نشان می‌دهد که وضعیت اقتصادی باعث افزایش سن تجرد به ۴۰ سالگی شده است.

براساس آمار رسمی منتشر شده توسط این مرکز در سال ۱۴۰۱ بیش از ۷۰ درصد مردان و ۸۰ درصد زنان بالای ۱۵ سال حداقل یکبار تجربه ازدواج را داشته‌اند.

براساس این آمار ۱/۳۹ درصد خانوارهای ایرانی نیز تعدد زوجین را تجربه می‌کنند.

بررسی آمارهای نشان می‌دهد که سن ازدواج در دهه نود همگام با افزایش فشارهای اقتصادی روند صعودی به خود گرفته و شانس ازدواج از ۳۰ سالگی به ۴۰ سالگی رسیده است.

در این گزارش به ازدواج دختران زیر ۱۹ سال نیز اشاره شده است که بر اساس آمار، ازدواج این گروه از دختران از ۱۵ درصد به ۱۰ درصد رسیده است.

وضعیت ازدواج و طلاق در ایران ارتباط مستقیم با وضعیت اقتصادی دارد. در همین رابطه خبرگزاری «مهر» دوم فروردین ۱۴۰۱ در گزارشی نوشته بود که بررسی آمارهای کلان اقتصادی در دهه ۹۰ حاکی از آن است که در این دهه یکی از ضعیف‌ترین عملکردهای اقتصادی ثبت شده است.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز یازدهم مردادماه اعلام کرد که طی دهه نود شمسی نرخ فقر در کشور از ۱۹ درصد به بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است که با در نظر گرفتن جمعیت ۸۶ میلیونی بیش از ۳۰ میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند.

روزنامه اینترنتی «فراز» نیز در همین رابطه نوشت که در همین فاصله درآمد ملی سرانه ایرانیان نیز بیش از ۳۶ درصد کاهش یافته و فاصله «غیر فقرا» با خط فقر نیز بسیار کم شده است.

اعلام آمارها در جمهوری اسلامی توسط نهادهای حکومتی انجام می‌شود و نهادهای مستقل دسترسی به جزئیات آمارها و نحوه جمع‌آوری و ثبت آنها ندارند. به همین دلیل کارشناسان مستقل بسیاری از آمارهای اعلامی را با دیده تردید می‌نگرند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy