Wednesday, Sep 27, 2023

صفحه نخست » سپاه از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره‌ نور ۳ خبر داد

mahvareh.jpgرادیو فردا - فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مدعی پرتاب «موفقیت‌آمیز» ماهواره‌بر «قاصد» و قرار گرفتن ماهواره «نور ۳» در مدار ۴۵۰ کیلومتری زمین شد.

امیرعلی حاجی‌زاده روز چهارشنبه پنجم مهرماه بدون اشاره به مکان پرتاب این ماهواره‌بر در ادامه گفت: ماهواره «نور ۳» هم قابلیت تصویربرداری و هم جمع‌آوری سیگنالی دارد.

او در ادامه مدعی شد تمامی قطعات این ماهواره در داخل و طی ۱۸ ماه ساخته است.

علی جعفرآبادی، فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه، نیز گفته است که ماهواره یاد شده ساعت ۹:۳۰ روز چهارشنبه پرتاب شد.

نهادهای غربی هنوز موفقیت‌آمیز بودن پرتاب یاد شده را تایید نکرده‌اند، اما ایران طی چند سال گذشته چندین پرتاب موفق و ناموفق ماهواره داشته است.

سپاه پاسداران اسفند ۱۴۰۰ اعلام کرد «ماهواره نظامی نور ۲» توسط ماهواره‌بر سه مرحله‌ای و سوخت ترکیبی قاصد نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب و با موفقیت در مدار ۵۰۰ کیلومتری زمین مستقر شده است.

رسانه‌های سپاه پاسداران اردیبهشت سال ۹۹ نیز گزارش داده بودند که این نهاد «نخستین ماهواره نظامی جمهوری اسلامی ایران» با نام «نور» را پرتاب کرده است.

چند روز بعد، فرماندهی فضایی آمریکا اعلام کرد آنچه ایران به عنوان نخستین ماهواره نظامی خود در فضا معرفی می‌کند، در واقع یک وب‌کم معلق است و تهدیدی به شمار نمی‌رود.

علی جعفرآبادی فرمانده فضایی نیروی هوافضای سپاه درباره تفاوت ماهواره «نور ۳» با دو ماهواره قبلی، به «۲.۵ برابر» بودن دقت عکس‌برداری و خودکار بودن برخی فرآیندها اشاره کرده است.

حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران، نیز به صداوسیمای جمهوری اسلامی گفته است که پرتاب ماهواره یاد شده یک «پیروزی» است.

صداوسیما فیلمی از برخاستن یک موشک از یک پرتابگر متحرک منتشر کرده، اما معلوم نیست که این موشک (ماهواره‌بر قاصد) از کدام منطقه پرتاب می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌نویسد جزئیات این ویدئو با یک پایگاه سپاه در نزدیکی شاهرود، در استان سمنان مطابقت دارد که میزبان فرودگاه فضایی امام خمینی است.

مقام‌های غربی همواره پرتاب ماهواره‌های نظامی توسط ایران را ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل می‌دانند.

پس از دستیابی ایران و شش قدرت جهانی به برجام در تیرماه سال ۹۴، شورای امنیت سازمان ملل با تصویب قطعنامه ۲۲۳۱ بر برجام صحه گذاشت.

بر اساس یکی از ضمیمه‌های این قطعنامه، جامعه جهانی «ایران را فرامی‌خواند» که اقدام به تولید یا گسترش موشک‌های بالستیکی نکند که قادر به حمل کلاهک هسته‌ای باشد.

مقام‌های جمهوری اسلامی ضمن رد این انتقادات می‌گویند که برنامه موشکی و فضایی آن‌ها ماهیت دفاعی و صلح‌آمیز دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy