Thursday, Sep 28, 2023

صفحه نخست » نقشه راه پیشنهادی برای تشکیل مجامع جمهوری‌خواهی در شهرهای اروپا و کانادا و امریکا، حسن شریعتمداری

shariatmadari.jpgبه‌منظور ایجاد کنفدراسیون جمهوری‌خواهان ایران، ابتدا ضروری است که انجمن‌ها و مجامع جمهوری‌خواهی در شهرهای مختلف را که تا کنون تشکیل شده و اعلام موجودیت کرده‌اند بشناسیم و با همدیگر مربوط کرده و در شهرهایی که تا کنون این مجامع تشکیل نشده‌اند، اشخاص علاقمندی پیدا شوند تا اقدام به این کار ضروری بنمایند.

نقشه راه پیشنهادی به‌طور خلاصه چنین است:

۱ـ جمهوری ایران یک نظام سیاسی جایگزین پس از سقوط جمهوری اسلامی است.

۲ـ تحت چنین عنوانی قاطبه مردم ایران با همه‌ی گرایش‌های سیاسی، مدنی و فرهنگی و عقیدتی به صرف اعتقاد به حاکمیت رأی مردم در فرم نظام سیاسی جمهوری ایران و جدایی نهاد دین از حاکمیت و حکومت و التزام به اصول حقوق بشر و پذیرفتن زیست در حدود جغرافیایی ایران و تلاش برای رفع تبعیض‌های گوناگون جای می‌گیرند. بدیهی است، نظام سیاسی جمهوری ایران، که خواست و آرزوی ما برای ایران آینده است، پس از سقوط نظام فقط درصورت تصویب نمایندگان مردم، در مجلس مؤسسان، رسمیت خواهد یافت.

۳ـ علاوه برعضویت افراد جمهوری‌خواه، تشکل‌های سیاسی و مدنی و حقوق بشری و فرهنگی و محیط زیستی، از چپ تا راست، لیبرال، سوسیو لیبرال، سوسیال دموکرات، مرکزنشین و یا از اتنیک ایران، در داخل و یا خارج ایران، که خود را جمهوری‌خواه می‌دانند، از طریق جغرافیایی، یعنی شرکت افرادشان در مجامع شهری جمهوری‌خواهان، با حقوق برابر، از طریق نمایندگان‌شان به‌صفت فردی (هر فرد یک رأی)، می‌توانند اعضای خود را در کنفدراسیون جمهوری‌خواهان ایران شرکت دهند.

۴ـ هر مجمع جمهوری‌خواهی حداقل با عضویت ۱۰ نفر از ساکنان آن شهر رسمیت می‌یابد.

۵- پیشنهاد ما این است که اصول ناظر بر چنین مجمعی کلی‌ترین اصول مورد پذیرش در قانون اساسی فردای جمهوری ایران باشد تا همه‌ی گروه‌ها و اشخاص و تشکل‌های جمهوری‌خواهی را بتواند در خود پذیرا گردد.

قبول جمهوری به‌عنوان نظام آینده کشور، دموکراسی پارلمانی، جدایی نهاد دین از حاکمیت و حکومت (سکولاریسم)، یکپارچگی سرزمینی ایران، حقوق برابر برای زنان و تبعیض‌زدایی از همه‌ی گروه‌های مورد تبعیض، حداقل اصول مورد پذیرش همه است. نوشتن منشور و اساسنامه، فراتر از این اصول، جمع را به یک و یا چند گروه تقلیل می‌دهد و رضایت همه را شامل نخواهد شد.

۶ـ پیشنهاد ما تعیین حق عضویت بنا به اقتضا و توان مالی محلی است. دادن حق عضویت به عضویت افراد رسمیت داده و منتخبان آن‌ها را پاسخ‌گوتر می‌نماید. علاوه برآن بخش بزرگی از بودجه را نیز حق عضویت اعضا تأمین می‌کند.

۷ـ وجود یک آیین‌نامه انتخاباتی در هر مجمع جمهوری‌خواهی توصیه می‌شود. ضروری است، تا پایان سال ۲۰۲۳، به نسبت هر ۱۰ نفر یک نماینده برحسب آیین‌نامه انتخاباتی، نمایندگان شهرها انتخاب شوند.

۸ـ پیشنهاد می‌شود، تا پایان ژانویه ۲۰۲۴ فدراسیون‌های کشوری، مرکب از نمایندگان مجامع شهری هر کشور تشکیل شوند و از هرفدراسیون ۱۰ نماینده انتخاب و برای تشکیل کنفدراسیون بین‌المللی جمهوری‌خواهان ایران معرفی شوند.

۹ـ کنفدراسیون جمهوری‌خواهان ایران در اولین نشست خود دفتر مرکزی، نوع سازمان‌یابی، وجود و تنوع فراکسیون‌های مختلف جمهوری‌خواهی و محدوده‌ی اهداف و فعالیت‌های خود را به بحث گذاشته و پس از تصویب اعلام خواهد نمود.

۱۰ـ برای تصویب و یا تکمیل و تغییر این نقشه‌ی راه، پیشنهاد می‌شود که سمیناری دو روزه از طریق مجازی با شرکت همه‌ی اعضای مجامع شهرهای مختلفی که تا کنون تشکیل شده‌اند، برقرار شود. این سمینارعلاوه برتصویب نقشه راه نهایی، به‌منظور شکل‌گیری کنفدراسیون جمهوری‌خواهان ایران، یک هیأت هماهنگی موقت نیز از بین داوطلبان تعیین می‌کند، تا پیشبرد نقشه‌ی راه مصوب جمع را عملی سازند.

حسن شریعتمداری

چهارشنبه ۲۷ سپتامبر ۲۰۲۳



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy