Thursday, Sep 28, 2023

صفحه نخست » شناورهای ایرانی به بالگردهای آمریکایی در خلیج فارس لیزر شلیک کردند

copter.jpgرادیو فردا - سخنگوی فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده، سنتکام، از «تابش لیزری» شناورهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به یک بالگرد این کشور در خلیج فارس خبر داد.

ریک چرنیتز روز پنج‌شنبه ششم مهرماه اعلام کرد در حالی که بالگرد جنگی «بل ای‌اچ-۱زد وایپر» آمریکا در حال عملیات معمول گشت‌زنی در آب‌های بین‌المللی دریای عرب بود، حدود ساعت ۷:۳۰ عصر چهارشنبه به وقت محلی با رفتار «غیرایمن و غیرحرفه‌ای» نیروی دریایی سپاه مواجه شد.

ایران هنوز واکنشی به این اظهارات نشان نداده است.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید کشتی‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چندین بار به بالگرد در حال پرواز تابش لیزری کردند: «خوشبختانه این اقدام تلفات جانی نداشت و به بالگرد آسیبی وارد نشد. این کار نظامیان سپاه اقدامی شایسته از سوی یک نیروی دریایی حرفه‌ای نیست. این رفتار ناامن، غیرحرفه‌ای و غیرمسئولانه، جان شهروندان ایالات متحده و شرکای آن را به خطر می‌اندازد و باید فوراً متوقف شود».

آقای چرنیتز در ادامه گفته است نیروی دریایی ایالات متحده هوشیار است و به پرواز، دریانوردی و عملیات در هر جایی که قوانین بین‌المللی اجازه دهد، ادامه خواهد داد و در عین حال امنیت دریایی منطقه را ارتقا می‌دهد.

بالگرد یاد شده در عرشه ناو آمریکایی «یواس‌اس باتان» انجام ماموریت می‌کند.

واشینگتن مرداد امسال از اعزام بیش از سه هزار ملوان و تفنگدار دریایی به منطقه خاورمیانه برای مقابله با اقدام ایران در توقیف کشتی‌های خارجی خبر داد و ناو «یواس‌اس باتان» همان زمان به همراه ناو جنگی «یواس‌اس کارتر هال» پس از عبور از دریای مدیترانه از طریق کانال سوئز وارد دریای سرخ شد تا به آب‌های جنوب ایران برود.

آمریکا می‌گوید جمهوری اسلامی ایران طی دو سال گذشته بیش از ۲۰ کشتی بین‌المللی را مورد اذیت، حمله و توقیف قرار داده است.

پیشتر نیز گزارش‌هایی از تنش میان نیروهای دریایی سپاه و ناوهای آمریکایی در خلیج فارس منتشر شده بود.

در همین زمینه، فرماندهی مرکزی ایالات متحده، سنتکام، ۱۵ آذر پارسال اعلام کرد که یک قایق گشتی سپاه پاسداران برای دو ناو آمریکایی در حال عبور از تنگه هرمز مزاحمت ایجاد کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy