Sunday, Oct 1, 2023

صفحه نخست » فاکس‌نیوز: نماینده خامنه‌ای به نقش ایران در انفجار مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت اعتراف کرد

fox.jpgعیسی طباطبایی می‌گوید زمانی که حزب‌الله در تابستان ۱۹۸۲ تشکیل شد، مقر آن در خانه من بود و بیش از ۷۰ تن از آنها در خانه من سوگندنامه شهادت امضا کردند

ایندیپندنت فارسی - فاکس‌نیوز در گزارشی به نقل از موسسه تحقیقات رسانه‌‌ای خاورمیانه MEMRI، نوشت که نماینده جمهوری اسلامی برای نخستین‌بار به نقش تهران در بمبگذاری اوایل دهه ۸۰ میلادی در مقر تفنگداران آمریکایی اعتراف کرد.

براساس این گزارش، موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه، مصاحبه ایرنا با عیسی طباطبایی که نماینده علی خامنه‌ای در لبنان است را ترجمه کرده بود.

فاکس‌نیوز می‌نویسد، هرچند ایرنا بلافاصله بخش مربوط به اظهارات طباطبایی درباره نقش تهران در بمب‌گذاری مقر نظامیان و پرسنل دیپلماتیک آمریکا در بیروت را حذف کرد، این موسسه نسخه‌ای از آن را ذخیره کرده بود.

ایران و حزب‌الله لبنان متهم به بمبگذاری سال ۱۹۸۳ در سفارت آمریکا در بیروت‌اند که در آن ۶۳ نفر از جمله ۱۷ آمریکایی کشته شدند. یک کامیون انتحاری نیز مقر اعضای آمریکایی و فرانسوی نیروهای چندملیتی در لبنان را منفجر کرد که در جریان آن ۲۲۰ تفنگدار آمریکایی، ۱۸ نیروی دریایی و ۳ سرباز ارتش جان خود را از دست دادند. در این حمله تروریستی ۵۸ نیروی فرانسوی نیز کشته شدند.

به گزارش موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه، طباطبایی در گفت‌و‌گو با ایرنا می‌گوید:‌«بلافاصله به لبنان رفتم و آنچه برای انجام عملیات استشهادی علیه مقر نیروهای آمریکایی و اسرائیلی لازم بود را تامین کرد.» او می‌گوید: «من نقشی در شکل‌گیری شاخه سیاسی حزب‌الله نداشتم اما خدا به من امکان داد به فعالیت نظامی با گروهی که در پیروزی انقلاب با ما همکاری کرد، ادامه دهم.»

موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه می‌گوید که ایرنا بخشی را که طباطبایی به فتوای خمینی برای هدف قرار دادن آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها در لبنان اشاره می‌کند را حذف کرده است. تا کنون هیچ مقام دیگری از جمهوری اسلامی نقش تهران در این حمله را تایید نکرده است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

براساس این گزارش، طباطبایی در ادامه می‌گوید زمانی که حزب‌الله در تابستان ۱۹۸۲ تشکیل شد، مقر آن در خانه من بود و بیش از ۷۰ تن از آنها در خانه من سوگندنامه شهادت امضا کردند.

اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در تقدیر از طباطبایی به نقش و حمایت او در تقویت «محور مقاومت» در لبنان و منطقه و جهان اسلام اشاره کرده است.

مایکل روبین، تحلیلگر امور ایران با اشاره به توافق اخیر دولت بایدن برای آزادی پنج آمریکایی در مقابل آزادسازی شش میلیارد دلار پول مسدود شده ایران به فاکس‌نیوز گفت: آیا جمهوری اسلامی برای این ترور غرامت می‌پردازد؟ آمریکا هم بر اساس این محاسبه‌ها باید ۲۸۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار طلب کند. او می‌گوید اکنون نماینده رهبر جمهوری اسلامی به این ترور اعتراف کرده است.

روبین به افرادی در دولت آمریکا که از «تروریسم جمهوری اسلامی» حمایت کرده‌اند هم اشاره می‌کند و می‌‌گوید آیا آنها حاضر به عذرخواهی‌اند؟

به گزارش فاکس، منظور روبین افرادی مشابه فردی است که هم‌اکنون در وزارت دفاع آمریکا کار می‌کند و اتهام‌هایی درباره ارتباطات نزدیک او با جمهوری اسلامی مطرح شده است.

به گزارش موسسه تحقیقات رسانه‌ای خاورمیانه، ایران همواره هرگونه نقش‌آفرینی در این بمبگذاری را تکذیب کرده بود. با این حال در سال ۲۰۰۱، زمانی که خانواده‌های قربانیان پرونده‌ای به جریان انداختند، دفاعی از خود نشان نداد.

فاکس در سال ۲۰۱۶ گزارش داده بود که یک دادگاه عالی در آمریکا به پرداخت دو میلیارد دلار از پول مسدود شده ایران به خانواده قربانیان «تروریسم جمهوری اسلامی» شامل بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ رای داده است.

فاکس‌نیوز می‌نویسد که پنتاگون، وزارت خارجه و شورای امنیت ملی آمریکا و همچنین هیات نمایندگی جمهوری اسلامی در سازمان ملل به درخواست برای توضیح در این زمینه پاسخ نداده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy