Wednesday, Oct 4, 2023

صفحه نخست » "سپاه آموزش دیده علیرضا زاکانی در مترو با آرمیتا گراوندی چه کردند؟"

ershad.jpgانگشت اتهام به سوی گشت ارشاد

دو دوست همراه آرمیتا گراوند در مترو، پنج ساعت بازداشت بوده‌اند

ایران اینترنشنال - طبق اطلاعات رسیده به ایران اینترنشنال، دو دوست همراه آرمیتا گراوند، دستکم پنج ساعت بازداشت بوده‌اند و تحت فشار برای سکوت درباره علت اصلی آسیب به او و تکرار روایت حکومت مقابل دوربین‌اند. والدین آرمیتا روز ۹ مهر سه ساعت به یک نهاد امنیتی منتقل شدند و تحت فشار و تهدید قرار گرفتند.

خبر بی‌هوش شدن آرمیتا گراوند، دانش‌آموز ۱۶ ساله در مترو که گفته می‌شود به دنبال یورش به او بر سر تن ندادن به حجاب اجباری آسیب دیده و بستری شدنش در یک بیمارستان نظامی در تهران، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های بین‌المللی داشته است.

گاردین روز سه‌شنبه ۱۱ مهر در گزارشی نوشت فعالان حقوق بشر دلیل بی‌هوشی آرمیتا گراوند را ضرب و جرح او از سوی «ماموران گشت ارشاد جمهوری اسلامی» می‌دانند.

این رسانه بریتانیایی همچنین با اشاره به ویدیوی موجود از لحظه خارج کردن آرمیتا از واگن مترو، تاکید کرد تاکنون تصویری از اتفاقات داخل واگن منتشر نشده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

گاردین همچنین به مصاحبه خبرگزاری دولتی جمهوی اسلامی (ایرنا) با والدین آرمیتا پرداخت و اعلام کرد جمهوری اسلامی پیش از این بارها به انجام مصاحبه‌های اجباری با افراد مختلف اقدام کرده است.

ایرنا روز سه‌شنبه ۱۱ مهر ویدیویی از صحبت‌های مادر و پدر این دانش‌آموز منتشر کرد که گفتند «حادثه پیش آمده "یک اتفاق" بوده» است.

مادر این نوجوان در بخشی از این مصاحبه با بغض می‌گوید: «فکر کنم افتاده ... فکر کنم گفتند فشارش افتاده، خورده زمین، سرش به لبه مترو خورده و دوستانش او را بیرون آوردند ....»

گاردین به واکنش‌ها به وضعیت آرمیتا در فضای مجازی پرداخت و تصریح کرد بسیاری معتقدند تاریخ در حال تکرار است و روایت جمهوری اسلامی، مانند آنچه پیش از این در مورد کشته شدن مهسا ژینا امینی اعلام کرده بود، دروغین است.

رسانه انگلیسی تلگراف نیز به نقل از سازمان حقوق بشری هه‌نگاو نوشت آرمیتا در حمله فیزیکی شدید از سوی ماموران گشت ارشاد در متروی تهران به شدت آسیب دیده است.

تلگراف به نقل از سایت خبری ایران‌وایر، دلیل بی‌هوشی آرمیتا را صدمه دیدن سر او در اثر حمله ماموران عنوان کرد.

این رسانه به جریحه‌دار شدن احساسات مردم ایران در پی این حادثه اشاره کرد و نوشت بسیاری اتفاق رخ‌داده برای آرمیتا را به دلیل رفتار مشابه ماموران گشت ارشاد می‌دانند که منجر به کشته شدن مهسا ژینا امینی در سال گذشته شد.

تلگراف همچنین گزارش داد که آرمیتا هم‌اکنون تحت تدابیر شدید امنیتی در بیمارستان نیروی هوایی فجر تهران بستری است.

هم‌زمان رسانه‌های آلمان از جمله بیلد، اشپیگل و ان‌تی‌وی نیز به این موضوع پرداختند.

بیلد نوشت آرمیتا می‌تواند یک قربانی دیگر گشت ارشاد باشد و تاکید کرد در هفته‌های اخیر فشارهای حکومت بر زنان در ایران افزایش یافته است.

اشپیگل نیز نوشت این حادثه می‌تواند به شروع مجدد اعتراضات علیه جمهوری اسلامی بینجامد.

رسانه‌های استرالیا، مالزی، ایتالیا، هند و سنگاپور هم آخرین وضعیت آرمیتا گراوند را پوشش دادند.

بر اساس اطلاعات رسیده به ایران‌اینترنشنال، این دانش‌آموز ۱۶ ساله آسیب دیده در متروی شهدا، دانش‌آموز کلاس یازدهم هنرستان دولتی عروه‌الوثقی در منطقه ۱۱ تهران است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy