Wednesday, Oct 4, 2023

صفحه نخست » نیویورک تایمز: شیوه‌های زیرکانه جمهوری اسلامی برای استفاده از "روشنفکران" بانفوذ و تشنه ارتباط با مقام‌های جمهوری اسلامی

indep.jpgچطور افراد مرتبط با جمهوری اسلامی می‌توانند سمتی در آمریکا داشته باشند؟

ایندیپندنت فارسی - خوانندگان مقاله‌های افرادی نظیر آرین طباطبایی، دینا اسفندیاری و علی واعظ حق داشتند بدانند که آن‌ها با «طرح کارشناسان ایران» و مدیرانش در تهران ارتباط دارند

در حالی که بحث در مورد گزارش سمافور و ایران اینترنشنال درباره بیش از یک دهه تلاش جمهوری اسلامی برای گسترش نفوذش در مراکز سیاست‌گذاری غرب در چارچوب شبکه‌ای موسوم به «طرح کارشناسان ایران» همچنان ادامه دارد، نیویورک‌ تایمز در مقاله‌ای این پرسش را مطرح می‌کند که چگونه افرادی که ایمیل‌های دولتی ایران عضویتشان در این شبکه را به‌وضوح اثبات می‌کند، می‌توانند هرگونه سمتی در آمریکا داشته باشند.

برت استیونز می‌نویسد این ایمیل‌ها تصویری از شیوه‌های زیرکانه جمهوری اسلامی برای استفاده از روشنفکران بانفوذ و تشنه ارتباط با مقام‌های بلندپایه ایران ترسیم می‌کند.

او در ادامه می‌افزاید گروه بین‌المللی بحران اصل گزارش را رد می‌کند و می‌گوید «مملو از موارد نادرست و توصیف اشتباه» است و اشاره می‌کند که گروه بین‌المللی بحران نیز آماج انتقاد تهران قرار دارد.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

ریچارد آتوود، معاون اجرایی این گروه، در پاسخ به سوال نویسنده مقاله نیویورک پست نوشته است دولت ایران هرگز «تحقیق‌های قابل‌توجه و نتیجه‌گیری‌های کارکنان ما را هدایت نکرده است».

استیونز می‌نویسد: «درست است که ایمیل‌ها و پیام‌ها همیشه گزینشی و گمراه‌کننده نقل می‌شوند. درست است که این چهره‌های دانشگاهی معتقد بودند هدفی شرافتمندانه را دنبال می‌کنند که نیازمند تقویت ارتباط با تمام طرف‌ها است. و درست است که مقام‌های جمهوری اسلامی، در مکاتبات داخلی‌شان، ممکن است در میزان استفاده ابزاری‌شان از طرح کارشناسان ایران اغراق کرده باشند. اما این‌جا مسئله هدف این چهره‌های دانشگاهی نیست، که در مجموع با سیاست خارجی آمریکا هم‌راستا بود. مسئله حتی این نیست که به نظر می‌رسد از یک رژیم خودکامه دستور می‌گیرند. مسئله نبود شفافیت است.»

نویسنده مقاله در ادامه گوشزد می‌کند که خوانندگان مقاله‌های دیدگاه این افراد حق داشتند بدانند که آن‌ها با «طرح کارشناسان ایران» و مدیرانش در تهران ارتباط دارند. ضروری بود که در مقابل تامین‌کنندگان بودجه اندیشکده‌‌شان، روسای دانشگاه، دبیرهای روزنامه‌ و مجله و دولت شفافیت کامل داشته باشند.

استیونز معتقد است بدون شفافیت، «پشتیبانی صادقانه به گسترش نفوذ شرورانه تبدیل می‌شود».

وزارت دادگستری آمریکا عامل خارجی را فردی توصیف می‌کند که «با هدف اعمال نفوذ بر مقام‌های دولتی آمریکا یا عامه مردم آمریکا در مورد سیاست داخلی یا خارجی آمریکا یا منافع سیاسی یا عمومی دولتی خارجی یا یک حزب سیاسی خارجی، در خاک آمریکا مشغول فعالیت سیاسی باشد».

نویسنده مقاله در پایان می‌پرسد مهم نیست تحقیق در مورد رابرت مالی چگونه به پایان برسد، سوال مهم این است که چطور نویسندگان چنین ایمیل‌هایی می‌توانند در سمتی، چه خصوصی چه دولتی، باشند که نیازمند اعتماد و مسئولیت‌پذیری است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy