Thursday, Oct 5, 2023

صفحه نخست » گفته های شاهد عینی درباره آرمیتا گراوند

5.jpgیک شاهد عینی به گاردین گفته که یک حجاب‌بان زن وقتی آرمیتا گراوند وارد واگن مترو شد، بر سر حجاب نداشتن، با آرمیتا مشاجره کرد. زن چادری، فریاد زد: «چرا حجاب نداری؟» آرمیتا جواب داد: «آیا من به تو می‌گویم چرا روسری‌ات را درنمی‌آوری»؟

بعد مشاجره آنها به خشونت کشیده شد و‌ زن حجاب‌بان، به آرمیتا حمله کرد و به شدت او را هل داد. یک شاهد دیگر گفته: «آرمیتا حتی زمانیکه نقش بر زمین شد، به هوش بود.». این شاهد عینی گفته: «همان زنی که آرمیتا را هل داد، پشت در آمبولانسی که او را راهی بیمارستان کرد، ایستاده بود.

***

بی بی سی - همزمان با طرح پرسش‌ها و ابهامات در باره اتفاقی که برای آرمیتا گراوند افتاده، روزنامه گاردین چاپ لندن به نقل از «دو شاهد عینی»‌ ضرب و شتم بر سر حجاب او را با یک حجاب‌بان زن در داخل واگن مترو تایید کرده است.

گاردین همچنین به نقل از منابع مخالف حکومت ایران می‌گوید که زمان تصاویر ویدئوهایی که خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا) از این ماجرا منتشر کرده، نشان می‌دهد که دست کم صد ثانیه از زمان آن کم شده است.

در تصاویری که خبرگزای رسمی ایران (ایرنا) دیده می‌شود که آرمیتا حدود ساعت ۷ یکشنبه قبل بی‌آنکه مقنعه به سر داشته باشد به همراه دوستانش در ایستگاه شهدا مترو تهران دچار حادثه شد و از آن زمان در یک بیمارستان نظامی در پایتخت بستری است.

روزنامه گاردین در این باره با دو «شاهد عینی» روز حادثه گفتگو کرده که به گفته یکی از آنها آرمیتا به هنگام ورود به واگن مترو با تذکرات یک حجاب‌بان زن روبه‌رو می‌شود و این زن به دلیل آن که آرمیتا روسری نداشته با او مشاجره می‌کند.

به گفته این شاهد عینی «زن چادری فریاد زد که چرا حجاب نداری؟» و آرمیتا در پاسخ گفت: «آیا من به تو می‌گویم چرا چادرت را برنمی‌داری»؟

به نوشته گاردین به نقل از این شاهد عینی، این درگیری لفظی بعدا به خشونت کشیده شد و‌ حجاب‌بان زن، با حمله به آرمیتا او را به شدت هل داده است. گزارش گاردین به نقل از یک شاهد عینی دیگر هم حاکی است که آرمیتا هنوز بعد از زمین خوردن همچنان به هوش بوده است.»

این شاهد عینی همچنین به گاردین می‌گوید «همان زن حجاب‌بان، وقتی اورژانس تهران آرمیتا را به بیمارستان منتقل می‌کرد در کنار در آمبولانس ایستاده بود.»

این در حالی است که پیشتر مسعود درستی، مدیرعامل متروی تهران «احتمال درگیری عوامل اجرایی آن شرکت را رد کرده بود»‌ و تاکید کرد که این دانش‌آموز دختر به دلیل افت فشار از هوش رفته است.

از همان ابتدا پدر و مادر آرمیتا در مصاحبه‌ای که بخش‌هایی از آن از ایرنا پخش شد در مورد افت فشار دخترشان تردید داشتند از جمله مادر او با چند مکث گفت:: «دخترم فکر کنم فشار.... فشارش افتاده بود... نمی‌دانم چی ... فکر کنم حالا گفتن فشارش افتاده. فشارش افتاده خورده زمین، بعد لبه سرش به لبه مترو خورده، دیگه بچه ها او را آوردن بیرون.»

در گزارش ایرنا از این واقعه، فردی که «یکی از بستگان» آرمیتا معرفی شده می‌گوید: «خانواده‌اش فیلم‌ها را دیدن، چک شده بررسی شده، بعد پخش شده» اما مادر آرمیتا بلافاصله می‌گوید: «ما همه فیلم‌ها را چک نکردیم.»

امروز همچنین خبرگزاری حقوق بشری «هه‌نگاو» از بازداشت شهین احمدی، مادر آرمیتا خبر داد اما ساعتی بعد ایرنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضاییه ایران این خبر را تکذیب کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy