Thursday, Oct 5, 2023

صفحه نخست » شاهزاده رضا پهلوی: اعطای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی به رسمیت شناختن «مبارزه ملی» برای آزادی است

6-10.jpgایندیپندنت فارسی - در پی اهدای جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر زندانی در ایران، شمار زیادی از شخصیت‌های سیاسی، مقام‌های کشورهای متعدد، و سازمان‌های بین‌المللی و حقوق بشری ضمن استقبال از انتخاب کمیته نروژی صلح نوبل، خواهان آزادی فوری نرگس محمدی و پایان دادن به سرکوب و تبعیض‌های نظام‌مند علیه زنان در جمهوری اسلامی ایران شدند.

شاهزاده رضا پهلوی در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که انتخاب نرگس محمدی به‌عنوان برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۲۳ به رسمیت شناختن جنبش «زن، زندگی، آزادی» و «مبارزه ملی» برای آزادی در ایران است.

شاهزاده رضا پهلوی ابراز امیدواری کرد که اهدای این جایزه صرفا حرکتی نمادین برای منحرف کردن توجه‌ها از مماشات با رژیم جنایتکار جمهوری اسلامی نباشد و در عمل به تغییر رویکرد کشورهای غربی برای فراهم کردن ابرازهای عینی «پشتیبانی حداکثری» از مردم ایران و «انقلاب ملی» مردم ایران بینجامد.

شاهزاده رضا پهلوی در پایان این پیام نوشت: «مبارزه آزادی‌خواهان و زندانیان سیاسی چون خانم محمدی، فاطمه سپهری، منوچهر بختیاری، توماج صالحی، ناهید شیرپیشه، و بسیاری دیگر تا آزادی ایران ادامه خواهد داشت.»

Untitled-5.jpg

واکنش‌های بین‌المللی

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، با انتشار پیامی اهدای جایزه صلح نوبل به نرگس محمدی را نشانه احترام به همه زنانی دانست که با گذشتن از سلامت و حتی جان خود، برای دستیابی به حقوق بنیادی‌شان مبارزه می‌کنند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

خبرگزاری فرانسه به‌نقل از دبیرکل سازمان ملل متحد نوشت که انتخاب کمیته نروژی صلح نوبل یادآور این نکته مهم است که زیر فشار آزارها و اذیت‌های کنشگران حقوق بشری، از جمله در جمهوری اسلامی ایران، حقوق زنان و دختران بسیار زیر ضربه است.

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، نیز در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس مبارزه نرگس محمدی برای تحقق حقوق زنان در ایران را امری اساسی و جهان‌شمول توصیف کرد.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس ضمن اشاره به ۱۳ مرتبه بازداشت و محکوم شدن نرگس محمدی به ۳۱ سال زندان نوشت که احترام او به برنده امسال صلح نوبل مبتنی بر پاسداشت شجاعت و مبارزه نرگس محمدی برای حقوق زنان ایران است.

آنالنا بربوک، وزیر خارجه آلمان، نیز انتخاب نرگس محمدی را نشانه قدرت و توانایی زنان برای آزادی توصیف کرد.

آبرام پیلی، قائم‌مقام نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، نیز ضمن شادباش به نرگس محمدی نوشت: امروز تمامی جهان متحد شده‌اند تا شجاعت او را ،به‌رسمیت بشناسند. به‌گفته آبرام پیلی، نرگس محمدی امروز برای بسیاری در ایران و جهان قهرمان است.

سازمان عفو بین‌الملل نیز با انتشار پیامی بار دیگر خواهان آزادی فوری نرگس محمدی از زندان‌های جمهوری اسلامی ایران شد و اهدای این جایزه را پیام روشنی به مقام‌های جمهوری اسلامی توصیف کرد که بدانند سرکوب مدافعان صلح‌طلب حقوق بشر بدون هزینه و مقاومت نخواهد بود.

در این میان، حساب کاربری نرگس محمدی در شبکه اجتماعی اینستاگرام، که خانواده‌اش آن را ادره می‌کنند، در پیامی ضمن قدردانی از پیام‌های تبریک نوشت: «با توجه به غیرممکن بودن تماس تلفنی برای بند زنان زندانی سیاسی در روزهای پنجشنبه و جمعه، ما تا به این لحظه موفق به تماس تلفنی با نرگس عزیزمان و شنیدن صدایش نشده‌ایم. بی صبرانه منتظر هستیم تا فردا در اولین فرصت با ما تماس بگیرد.»





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy