Saturday, Oct 7, 2023

صفحه نخست » افزایش قیمت دلار، واکنش اقتصادی در ایران به جنگ حماس و اسرائیل

boors.jpg سیامک قاسمی، اقتصاددان، ریزش بازار دلار و بورس را «نشانه افزایش شدید ریسک سیستماتیک در ایران» دانسته و در پیام‌رسان «ایکس» نوشته است: «حمله حماس به اسرائیل و آغاز جنگ تازه، مهمترین ریسک سیستماتیک اقتصاد ایران و شاید کل خاورمیانه در سال ۲۰۲۳ است.»

***

ایران اینترنشنال - در پی حمله حماس به اسرائیل و تشدید تنش و درگیری در منطقه، شاخص کل بورس تهران با ریزش بیش از ۵۱ هزار واحد رو به رو شد و رسانه‌های ایران از به خاک و خون کشیده شدن بورس خبر دادند.

قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد تهران هم روز یکشنبه ۱۶ مهر در ساعاتی با گذر از ۵۲ هزار تومان، به بالاترین میزان پس از خرداد امسال رسید.

روند صعودی قیمت انواع ارز در ایران، از روز شنبه و پس از حمله حماس به اسرائیل و حمایت جمهوری اسلامی از این رویداد، آغاز شده و دلار آمریکا در دو روز گذشته ۲ هزار تومان گران‌تر شده است.

وب‌سایت اقتصادی «اکو ایران» در همین زمینه نوشت: «تحلیل‌گران بر این باورند که تشدید مناقشات نظامی در نوار غزه عامل مهمی در جهت تغییر مسیر دلار تهران است. چرا که همواره با انتشار سیگنال‌های نگران‌کننده نسبت به موضوعات این‌چنینی، انتظارات تورمی افراد تحت‌تاثیر قرار گرفته و با رشد تقاضا در بازار، نرخ نیز رشد می‌کند.»

روند صعودی قیمت‌ها در بازار طلای تهران نیز ادامه دارد و قیمت هر سکه طلای تمام، با گذر از ۳۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، به بالاترین سطح در چهار ماه اخیر رسیده است.

پس از ریزش بیش از ۵۱ هزار واحدی شاخص کل بورس تهران، رسانه‌های ایران به این موضوع واکنش نشان دادند. رییس سازمان بورس ایران هم در پاسخ گفت این ریزش تحت تاثیر اخبار سیاسی و تحولات منطقه است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

او با این حال افزود ریزش بازار بورس موقتی است و به زودی رفع خواهد شد.

حمله‌های حماس علیه اسرائیل تنها چند هفته بعد از توافق تهران و واشینگتن که به آزادسازی شش میلیارد دلار درآمدهای مسدود شده ایران منجر شد، باعث افزایش انتقاد‌ها علیه دولت جو بایدن به دلیل مدارا با جمهوری اسلامی شده است.

ریال از اوایل سال ۲۰۱۸ که آمریکا از توافق هسته‌ای برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی سختی را علیه ایران اعمال کرد، ۱۲ برابر ارزش خود را از دست داده است. این موضوع واردات را بسیار گران‌تر کرده و منجر به تورم بسیار بالای حدود ۵۰ درصد طی سه سال گذشته شده است.

برخی مقامات و رسانه‌های تهران هشدار داده‌اند که ده‌ها میلیون نفر به دلیل تورم مداوم بالا به فقر کشیده شده‌اند، و این به نوبه خود به طور جدی به بی‌ثباتی سیاسی کمک کرده است. اعتراضات گسترده ضد رژیم در دو سال گذشته تا حدی به مشکلات اقتصادی شهروندان نسبت داده می‌شود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy