Tuesday, Oct 10, 2023

صفحه نخست » نتیجه این جنگ آینده خاورمیانه را مشخص خواهد کرد

za2.jpgاحمد زیدآبادی - هم میهن

بعد از عملیات طوفان‌الاقصی توسط نیروهای حماس که تلفات سنگینی بین نیروهای اسرائیلی داشت، درحال حاضر دولت اسرائیل نوار غزه را کامل محاصره کرده است. همچنین آب، برق، سوخت و غذا را هم قطع کرده است. ظاهرا مصمم هستند که از علاوه بر بمباران‌های بی‌امانی که این چند روز انجام داده، یک تهاجم زمینی و شاید از دریا علیه نوار غزه انجام دهد و تمام ساختارهای اقتصادی، سیاسی، امنیتی و نظامی حماس را که برای خودش دولت خود خوانده‌ای به‌حساب می‌آمد را از بین ببرد.



حضور زمینی خطراتی برای اسرائیل دارد، اما ظاهرا همه چیز را به‌جان خریده اند. ۳۰۰ هزار نیروی ذخیره خودشان را بسیج کرده‌اند و مشخص است که می‌خواهند این کار را انجام بدهند.دنیا هم به اصل اتفاقاتی که در نوار غزه اتفاق می‌افتد توجه چندانی نشان نمی‌دهد و تمام توجهات به عملیات طوفان‌الاقصی جلب شده است

نتیجه این جنگ آینده خاورمیانه را مشخص خواهد کرد. آن سدی که من همیشه نگران بودم یک روز بشکند الان شکسته است و باید ببینیم آثارش چه خواهد بود.

za.jpgحماس کار دست خودش داد!

احمد زیدآبادی - شبه‌نظامیان حماس در شبیخون خود به داخل اسرائیل می‌توانستند بدون وارد کردن کمترین آسیب و اعمال کوچکترین تعرضی به غیرنظامیان، تعداد مشخصی از نظامیان اسرائیلی را اسیر و سپس با زندانیان فلسطینی در اسرائیل مبادله کنند.

آنها اما با شلیک کور به سمت افراد عادی و به اسارت درآوردن سالخوردگان و زنان و کودکان، عملاً تصویری از خود در رسانه‌ها به نمایش گذاشتند که کمتر کسی امکان همدلی با آنها پیدا کرده است.

ظاهراً بسیاری از فلسطینی‌های ساکن نوار غزه پس از تحمل سال‌ها محاصره و انزوای بی سابقه، چنان از خشم و کینه و نفرت نسبت به اسرائیلی‌ها انباشته شده‌اند که دیگر درک خود را از معیارهای جهانی در برخورد با دشمن خود از دست داده‌اند. آنها گمان می‌کردند که مردم دیگر کشورها نیز همان حس نفرت و کینه‌ای را نسبت به تک تک اسرائیلی ها دارند که خودشان دارند!

کشتار غیرنظامیان و به اسارت گرفتن آنان اکنون بهترین دستاویز را در اختیار دولت افراطی نتانیاهو قرار داده است تا با قطع آب و برق و سوخت و غذا به روی ساکنان باریکۀ غزه و بی‌سابقه ترین بمباران هوایی علیه تأسیسات آنجا، برای حملۀ زمینی به باریکه آماده شود. همۀ این اقدامات با بی‌توجهی رسانه‌ها و افکار عمومی مردم جهان روبرو شده است!

با این وضع به نظرم ارتش اسرائیل در میان سکوت دنیا چیزی از موجودیت حماس در نوار غزه باقی نگذارد حتی اگر این موضوع به کشته شدن اسیرانش منجر شود.

جنگی که "برهان قاطع" است!

احتمال باز شدن پای ایران به جنگی که بین حماس و اسرائیل در گرفته، با گذشت زمان بیشتر می‌شود.


با آنکه جمهوری اسلامی رسماً دخالت خود در جنگ را تکذیب کرده است، اما محافلی در تهران به گونه‌ای سخن می‌گویند و تحلیل می‌کنند که گویی جنگ خارج از محاسبات مورد نظر آنها آغاز نشده است.


من از همان لحظه‌ای که در سال 66 به عنوان روزنامه‌نگار قلم به دست گرفتم منتقد سیاست خاورمیانه‌ای جمهوری اسلامی بوده‌ام و نظرم همواره بر این بوده که محاسبات مورد نظر مقام‌های ایرانی در مورد معادلۀ بغرنج خاورمیانه بر پایه‌های ذهنی و نادرستی استوار بوده است و نتیجۀ دلخواه آنان را به بار نخواهد آورد. مسئولان جمهوری اسلامی و هواداران آنها نیز در مقابل، همیشه تأکید داشته‌اند که نگاه من به این معادله از اساس اشتباه و مبتنی بر فرضیات تخیلی بوده است و در عوض آنان در این باره واقع‌گرایی حقیقی پیشه کرده‌اند.


گفتگو و بحث و جدل و منازعه در این باره تاکنون کمترین حاصلی نداشته است، اما نتیجۀ نهایی جنگ جاری بین حماس و اسرائیل به عنوان "برهانی قاطع" و به منزلۀ فصل‌الخطاب این بگو مگوی طولانی و بی‌ثمر عمل خواهد کرد. اگر عملیات توفان الاقصی به واقع معادله را به نفع آنچه جمهوری اسلامی "محور مقاومت" می‌نامد، به طور محسوس و قابل قبولی تغییر دهد، در آن صورت دستگاه محاسباتی من نادرست بوده است، اما اگر این عملیات به نابودی یا تضعیف شدید حماس و نیروهای همسو با آن منجر شود، در آن صورت آیا مسئولان جمهوری اسلامی به اشتباه راهبرد خود و تلف کردن منابع کشور در جای نادرست اذعان خواهند کرد؟



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy