Sunday, Oct 8, 2023

صفحه نخست » شمس الواعظین ؛ تقابل ایران و اسراییل جدی تر شده است

10-7.jpgیورونیوز - حملۀ حماس به اسرائیل، تنش در خاورمیانه را به شدت افزایش داده و بسیاری از ناظران سیاسی و مردم عادی نگرانند این جنگ دامن‌گستر و از باریکۀ غزه به کشورهای دیگر کشیده شود. اما آیا چهرۀ مظلوم فلسطین، که مایۀ مشروعیت مبارزۀ فلسطینی‌ها بود، با این تصاویر «خشونت‌بار» نیروهای حماس مخدوش نشده است؟

در این میان جمهوری اسلامی ایران به عنوان حامی پایدار حماس در معرض این اتهام است که دست کم در طراحی این عملیات به حماس کمک کرده است. گمانه‌ای که افزایش تنش میان ایران و اسرائیل را در پی داشته است. یورونیوز دربارۀ جنبه‌های گوناگونی از جنگ حماس و اسرائیل با ماشاالله شمس‌الواعظین، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده است.

آقای شمس‌الواعظین درباره انگیزه‌های اصلی جنبش حماس برای حمله به اسرائیل می‌گوید: « علی‌الحساب این حمله را محصول واکنش ایران به خرابکاری‌های اسرائیل در ایران نمی‌دانم. جنبش حماس در چند ماه اخیر هشدارهای زیادی به اسرائیل داد و این در اطلاعیه‌هایش مشخص است.

مهم‌ترین این هشدارها مربوط به اقدامات یهودیان افراطی و وضع محدودیت از سوی پلیس اسرائیل برای نمازگزاران فلسطینی در مسجدالاقصی است. حماس هشدار می‌داد که با آتش بازی نکنید، قدس قبله‌گاه اول مسلمانان است و ... اسرائیل این تهدیدها را چندان جدی نمی‌گرفت.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

حتی در حملاتی که چند وقت قبل، واحدهای قدس علیه اسرائیل انجام دادند، نتانیاهو شخصا گفت حماس مایل نیست در اوضاع کنونی علیه اسرائیل وارد جنگ شود؛ چون حماس را در نوار غزه صاحب دولت می‌دانست و تصورش این بود که حماس چون باید پاسخگوی مردم غزه باشد، وارد جنگ نمی‌شود.

در واقع تصور اسرائیلی‌ها این بود که حماس به تدریج در حال پذیرش ایدۀ «تشکیل دولت فلسطین در درون مرزهای ۱۹۶۷» است. و این به معنای تایید موجودیت اسرائیل از سوی حماس بود.»

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره صحنه‌های خشونت نیروهای حماس با اشاره به اینکه « در جنگ‌ها پدیدۀ «اخلاق» اصلا وجود خارجی ندارد» گفت: «من نمی‌خواهم چیزی را این‌جا تایید یا رد بکنم. اسرائیل مدعی است که اخلاقی‌ترین ارتش دنیا را دارد. به نظر من این ادعا واقعیت ندارد و به همین دلیل به آنچه دربارۀ حماس نیز گفته می‌شود، با اندکی تردید باید نگاه کرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy