Thursday, Nov 2, 2023

صفحه نخست » بیانیه هشتاد فعال سیاسی و مدنی: پشتیبانی از قطعنامه سازمان ملل + هشدار به علی خامنه‌ای

bayanieh.jpgبیانیه هشتاد نفر از فعالان سیاسی و مدنی ایران پشتیبانی از قطعنامه سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری و بی قید و شرط هشدار به علی خامنه‌ای که حق ندارد کشور ما را به جنگ بکشد!

با بالا گرفتن جنگ خونین حماس و اسرائیل و بمباران شدید غزه، اینک تهدیدهای متقابل آمریکا و جمهوری اسلامی بار دیگر میهن و مردم ما را در وضعیت پیچیده و خطرناکی قرار داده است.

اکثریت مردم ایران سال‌هاست که با اشکال گوناگون، مخالفت خود را با سیاست آمریکا ـ اسرائیل‌ستیزی خانمان‌سوز و ایران بر بادده اقلیت حاکم نشان داده اند.

ما پیش و بیش از هر چیز به عنوان شهروندان ایرانی اینک احساس وظیفه می کنیم که به نظام حاکم بر کشورمان به رهبری علی خامنه ای هشدار دهیم که آنها حق ندارند با سیاست های ماجراجویانه، نابخردانه و ضدملی‌شان کشور ما را به جنگ بکشند و مردم استبداد زده ایران را تبدیل به مردمانی جنگ زده هم بکنند. مردم ایران اینک چند دهه است که گروگان سیاست داخلی سراسر تبعیض، نابرابری، فساد، غارت، سانسور و سرکوب و سیاست خارجی تنش‌زا، ماجراجویانه و پرهزینه شده اند.

علی خامنه‌ای حق ندارد با بی اعتنایی به خواست اکثریت ملت ایران و اولویت دهی به توهماتش در رابطه با منطقه و از آن بدتر با تحریک نیروهای نیابتی موسوم به جبهه مقاومت برای ورود به درگیری های جاری و پرخطرتر از آن، با ورود مستقیم به این درگیری ها، خطر تحمیل جنگ را به مردم و سرزمین ما نزدیک و امنیت و سفره مردم ایران را فدای سياست های مخرب و لجبازی‌های ضدملی خود کند.

همچنین؛ ما از منظر حقوق بشری، خشونت ضدانسانی حماس علیه غیرنظامیان اسرائیلی و گروگان گیری شهروندان بیگناه و نیز نقض سیستماتیک حقوق بشر از سوی اسرائیل به خصوص مجازات جمعی مردم غزه و شخم زدن این منطقه با بمباران های هوایی را محکوم می کنیم.

حماس در عملیات نظامی اخیرش مبارزۀ مشروع مردم فلسطین را نسبت به اشغالگری اسرائیل به کژراهه تروریسم کور سوق داده و بدین ترتیب اعتبار اخلاقی مردم فلسطین را در برابر افکار عمومی جهان مخدوش کرده و زمینه انتقام گیری لجام گسیخته و بی نظیر اسرائیل را نیز فراهم ساخته است. هرچند گسترش حماس یک شبه اتفاق نیفتاده و بخشی از دلیل رشد آن بی‌اعتنایی دولت اسراییل به خواست‌های به حق مردم فلسطین بوده است. با این همه، این رویه به افراط گرایی در هر دو سو دامن می زند که قربانی اصلی آن در درجه اول مردم غیرنظامی فلسطین و اسرائیل و نیروهای معتدلی هستند که خواستار صلح و همزیستی مسالمت آمیز مردم فلسطین و اسرائیل‌اند.

انتقام‌گیری کور و تروریسم دولتی اسرائیل علیه غیرنظامیان، به خصوص جنایت جنگی اخیرش در غزه، که بارها از سوی مجامع جهانی حقوق بشری و نهادهای مستقل محکوم شده از سوی ما نیز یکسره محکوم است.

از نظر ما؛ وظیفه انسانی، اخلاقی و حقوق بشری همه جهانیان است که از سازمان ملل متحد مصممانه و پیگیرانه بخواهند مسئله برقراری آتش بس فوری و بی قید و شرط برای جلوگیری از گسترش و تداوم جنگ خونین جاری در منطقه را بالاتر از هر امر دیگری، در اولویت نخست، قرار دهد.

طرح هر گونه شرط و شروط از سوی دو طرف و حامیان آنها و اختلال عملی در اجرای این اولویت ضروری، به عنوان یک نقطه سیاه در تاریخ ثبت خواهد شد. مشاهده درد و رنج غیرنظامیان، به خصوص کودکان بی گناه غزه که قربانیان بزرگ این جنگ خونین شده اند، باید هر وجدان انسانی را تحت تاثیر قرار دهد. نهادهای مستقلی هم چون سازمان بهداشت جهانی و سازمان عفو بین الملل لحظه به لحظه این فجایع را رصد و گزارش می کنند.

ما همچنین از رسانه‌های جمعی به ويژه رسانه‌های ايرانی می‌خواهیم با حفظ بی‌طرفی و با رعایت اخلاق رسانه ای و مسئولیت و شرافت شغلی شان، از تبدیل شدن به بلندگوی تبلیغی ناقضان حقوق بشر خودداری کنند. بسیار تاسف بار است که ویدئوهای برخی حملات غیرانسانی و یا بمباران های شدید بی هدف غیرنظامیان، از سوی بعضی رسانه ها، حتی گاه با ادبیات تبلیغی جریان مهاجم منتشر می شود.

از دید ما طرح مواضعی همچون «کوبیدن» سر مار در ایران، در اثنای حملات خونین اسرائیل به نوار غزه، از سوی بخشی از اپوزیسیون، هرچند اینک در عمل بی‌اثر است، اما معنایی جز علنی کردن تمایلات نهان و آشکار این افراد و نهادها، در تایید حمله نظامی به ایران ندارد. حمله‌ای که ثمری جز ويرانی ايران، تقویت استبداد حاکم، تشدید سیاست‌های سرکوب جامعه مدنی و سیاسی و کوچک تر کردن سفره کوچکِ اکثریت مردم ایران ندارد. ما با این سیاست ویرانگر، ضد ملی و خیالپردازانه اما تفرقه‌افکنانه، مرزبندی قاطعی داشته و داریم.

تنش های خونین و ادواری بین فلسطینی ها و دولت اسرائیل اما، بار دیگر نشانگر این واقعیت است که صلح در این منطقه به جز از طریق اجرای قطعنامه های سازمان ملل و به رسمیت شناختن متقابل دو کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی (و به خصوص تن دادن دولت اسرائیل به این قطعنامه ها)، و نظارت بین‌المللی بر اجرای آنها از سوی دو طرف، امکان پذیر نیست.

جنگ خونین خاورمیانه بار دیگر در وسیع ترین شکل خود وجدان بشری را تحت تاثیر قرار داده است. راهپیمایی های گوناگون در شهرهای مختلف جهان و قطعنامه اخیر سازمان ملل متحد، بیانگر این ضرورت است:

آتش بس فوری و بدون قید و شرط

صلح پایدار فلسطینی - اسرائیلی به جای جنگ خونین ادواری

اسامی امضاء کنندگان به ترتیب حروف الفباء:

احمد پورمندی

احمد علوی

احمد هاشمی

اسفنديار کريمی

اسماعيل زرگريان

الهه امیرانتظام

امير ممبينی

آذر ارفع زاده

آزاد حميديان

بهرام توکلی

بهرام قلندری

بهروز بيات

بهروز خليق

بهزاد کريمی

بيژن پيرزاده

پروين آهوقلندری

پروين ملک

توران همتی

جمشيد خون جوش

جهان بخش وليان پور

حسن گلشاهی

حسن نادری

حسن نايب هاشم

حسین بحیرایی

حميد شيرازی

داود احمدلو

رحمان لیوانی

رزا روزبهان

رضا شیرازی

رضا علیجانی

رضا گوهرزاد

رضا مسموعی

زهرا قضات

زينت هاشمی

سمیه قضات

سمیه لرستانی

سهيلا گلشاهی

سيامک فريد

شعله زمينی

شهره ايرانی

شهين حيدری

عبدالعلی بازرگان

عبدالله اکبری

علی ایزدی

علی سليمانی

علی اکبر موسوی (خوئينی)

علی صمد

غنی مجيدی

فاطمه سنبل

فرشته خارابی

فريد مهران اديب

کاظم علمداری

کوروش پارسا

کيومرث سلطان آبادی

مجيد عبدالرحيم پور

محسن سازور

محسن سبحانی

محسن فومنی

محسن نکومنش

محمود شوشتری

محمود مهران اديب

مرتضی نيکی

مريم سطوت

مزدک ليماکشی

معصومه شاپوری

منصور فرهنگ

منوچهر مختاری

مهدی ابراهيم زاده

مهدی فتاپور

مهدی کاظمی

مهدی ممکن

مهدی نوربخش

مهرداد درویش پور

ناهيد قجر

نصير کريم زاده

نیره توحیدی

وهاب انصاری

هادی زمانی

هژيرعطاری

يوسف محمدی



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy