Friday, Nov 10, 2023

صفحه نخست » نتایج غیرمنتظره یک نظرسنجی از شهروندان عرب

poll.jpgصدای آمریکا - بر اساس نتایج یک نظرسنجی که روز جمعه، ۱۹ آبان، منتشر شد همبستگی با اسرائیل در میان اقلیت ۲۱ درصدی شهروندان عرب اسرائیل که اغلب فلسطینی هستند به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

به گزارش رویترز، ۷۰ درصد از شهروندان عرب اسرائیل که در نظرسنجی «موسسه دموکراسی اسرائیل» شرکت‌ کردند در پاسخ به این سئوال که آیا خود را بخشی از کشور اسرائیل می‌دانند پاسخ «بله» دادند که نسبت به ۴۸ درصد در ماه ژوئن افزایش چشمگیری را نشان می‌دهد.

این موسسه که یک اندیشکده غیر حزبی است، می‌گوید این میزان در نظرسنجی‌هایی که در این مورد در بیست سال گذشته انجام داده، بی‌سایقه است.

با این حال، تنها ۲۷ درصد از پاسخ دهندگان عرب گفتند که نسبت به آینده اسرائیل خوش بین هستند، در حالی که این رقم برای یهودیان ۷۲ درصد است.

«موسسه نظرسنجی اسرائیل» همچنین گفت، در میان اکثریت یهودیان اسرائیل، ۹۴ درصد احساس می‌کنند بخشی از کشور اسرائیل هستند و آن را نقطه اوجی توصیف کرده است که با میزان این احساس سال ۲۰۰۳ که اسرائیل در اوج عملیات نظامی علیه شبه نظامیان فلسطینی در کرانه باختری بود، برابری می‌کند.

اسرائیل در پی حمله تروریستی ۷ اکتبر حماس که در آن دستکم ۱۴۰۰ غیرنظامی، سرباز و شهروندان عرب کشته شدند، حملات هوایی، دریایی و زمینی را با هدف نابودی این گروه مورد حمایت جمهوری اسلامی آغاز کرد.

ایالات متحده، کانادا، اتحادیه اروپا، بریتانیا، ژاپن، اسرائیل و شمار دیگری از کشورها حماس را یک گروه تروریستی معرفی کرده‌اند.

اقلیت عرب اسرائیل، که عمدتاً مسلمان هستند، از اعراب فلسطینی هستند که در زمان تأسیس اسرائیل در سال ۱۹۴۸ در سرزمینی که تحت حاکمیت بریتانیا بود، باقی ماندند. صدها هزار نفر از خویشاوندان آنها فرار کردند یا اخراج شدند.

نظرسنجی این موسسه نشان داد که ۸۰.۵ درصد از پاسخ دهندگان یهودی در پاسخ به این سوال که آیا در صورتی که به آنها تابعیت کشورهای غربی داده شود، اسرائیل را ترک خواهند کرد، پاسخ منفی دادند. ۵۹ درصد از پاسخ دهندگان عرب نیز همین پاسخ را دادند.

وزیر امنیت داخلی اسرائیل هشدار داده بود که ممکن است در این جنگ نیز مانند جنگ قبلی غزه در سال ۲۰۲۱ ناآرامی‌های داخلی اعراب شعله ور شود. اما چنین چیزی مشاهده نشد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy