Monday, Nov 20, 2023

صفحه نخست » تنها عضو دولت کارتر که میدانست به قدرت رسیدن خمینی کشور و منطقه را به این روز خواهد انداخت

bbanner.jpgکارتر از خمینی حمایت می کرد

رضا پهلوی در گفتگویی با پاتریک بت-دیوید، نویسنده و یوتیوبر ایرانی‌ آمریکایی، در بخشی از سخنانش درباره نقش دولت جیمی کارتر، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا، در انقلاب ۱۳۵۷ توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت اعضای دولت کارتر اعتقاد داشتند «باید یک کمربند مذهبی ساخت تا از گسترش کمونیسم در منطقه جلوگیری کرد. این تئوری دولت کارتر بود.

در نظر داشتند از خمینی حمایت کنند تا با ایجاد کمربند مذهبی مانند یک سد در برابر کمونیسم و نفوذ شوروی در منطقه جلوگیری کنند.»

***

رضا پهلوی در مصاحبه با پاتریک بت-دیوید: جمهوری اسلامی بیش از همه از قدرت مردم ایران می‌ترسد

کیهان لندن

- «بیشترین عاملی که باعث خروج ایران از توسعه نیافتگی و عقب ماندگی دوره قاجار شد ظهور مدرنیته و سکولاریسم بود که پدر بزرگم اوایل قرن بیستم وارد کشور کرد و این یک تغییر اساسی در یک جامعه بسیار سنتی و مذهبی بود. آن دوران هیچ نهاد مدنی در ایران وجود نداشت».

-«ما اولین کشوری بودیم که از نظام مطلقه به نظام پادشاهی پارلمانی رسیدیم و این در روزگار خودش یک جهش رو به جلو بود».

-«پیش از وقع انقلاب اسلامی۵۷ در ایران از بعضی جهات دیدگاه‌های کاملاً سوسیالیستی به اجرا گذاشته شد. مثل دادن سهام به کارگران و سهیم کردن آنها در سود کارخانه‌ها. در هیچکدام از کشورهای سوسیالیستی چنین چیزی اتفاق نیفتاده بود. وقتی به سایر کشورهای منطقه در آن دوران در مقایسه با ایران نگاه می‌کنیم وضعیت کاملاً منحصر به فرد بود».

-«بقای جمهوری اسلامی ربطی به قدرت‌های پشتیبان آن اعم از چین و روسیه یا سایرین ندارد. مردم ایران اصلی‌ترین عامل برای تغییر هستند. بسیاری از ایرانی‌ها امروز در سنی هستند که خیلی چیزها را برای اولین بار تجربه می‌کنند. بسیاری از آزادی‌هایی که با روی کار آمدن این رژیم از دست رفت و مردم دنبال آن هستند قبل از انقلاب وجود داشت».
-«از زمان روی کار آمدن دولت جدید در واشنگتن [دولت بایدن] جمهوری اسلامی به بیش از ۹۰ میلیارد دلار درآمد دسترسی یافت. رقمی بیشتر از زمانی که جمهوری اسلامی در تحریم نبود! این پول برای مردم از جمله کارگران یا سفره مردم خرج نشده است».

-«حکومت بیش از همه از قدرت مردم می‌ترسد. بنابراین عوامل رژیم به مدارس دخترانه می‌روند و آنها را مسموم می‌کنند یا به صورت مردم شلیک می‌کنند».

-«طوری که من خودم را در فردای ایران می‌بینم در یک کاخ سلطنتی یا کاخ ریاست جمهوری گرفتار نیستم. ترجیح می‌دهم در آینده ایران به نقاط مختلف کشور بروم تا از نزدیک مشکلات را ببینم تا اینکه پشت یک میز با یک گروه بوروکرات بنشینم و کار اجرایی کنم».

لینک به گزارش کامل در کیهان لندن

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy