Tuesday, Nov 21, 2023

صفحه نخست » پایان تاریخ مصرف قدیمی‌ترین سردار سپاه در ورزش؟

sardarvarzesh.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

امروز، ۳۰آبان۱۴۰۲، آخرین روز از ریاست قانونی «محمدرضا داورزنی» بر فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی است. مردی که از در دهه ۶۰ خورشیدی به‌عنوان یک فرمانده سپاه و مسوول آموزش نیروهای اعزامی به جنگ ایران و عراق شناخته شد و پس از آن، سودای مدیریت و ریاست در ورزش را در سر پرورش داد.

برخی از رسانه‌های در ایران از احتمال پایان عمر مدیریتی محمدرضا داورزنی در ورزش ایران خبر داده‌اند و منابع «ایران‌وایر»، از لابی‌های او با برخی رسانه‌ها و همین‌طور استفاده از تهدید به تعلیق والیبال ایران در صورت کنار رفتنش خبر می‌دهند.

آیا تاریخ مصرف یکی از قدرتمندترین نمایندگان سپاه در ورزش به پایان رسیده است؟ او سال‌ها به‌عنوان مدیری شناخته می‌شد که قهرمانی تیم ملی نوجوانان والیبال در رقابت‌های بین‌المللی را نه به مردم ایران یا حتی جامعه ورزش، که فقط به «علی خامنه‌ای» در برنامه زنده تلویزیونی تبریک گفت.

چرا ریاست داورزنی از امروز غیرقانونی خواهد بود؟

قوانین داخلی فدراسیون والیبال که برگرفته از اساسنامه فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) و کمیته بین‌المللی المپیک است، می‌گوید در پایان دوران چهار ساله ریاست یک رییس فدراسیون، «مجمع انتخاباتی» باید تکلیف رییس، نایب‌رییس‌ و اعضای هیات‌رییسه را مشخص کند.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این قاعده، برای سایر فدراسیون‌های ورزشی داخلی تمامی کشورها نیز صادق است؛ نمونه آن را در مورد فدراسیون فوتبال نیز به‌کرات دیده‌ایم.

دست بردن وزارت ورزش یا حتی کمیته ملی المپیک در چیدمان هیات‌رییسه فدراسیون‌های ورزشی، یا تغییر دادن رییس فدراسیون، نقض آشکار اساسنامه‌ داخلی و فدراسیون بین‌المللی محسوب می‌شود و جرائمی از «محرومیت» تا «تعلیق» و در نهایت «اخراج» فدراسیون‌ها را در پی خواهد داشت.

همین موضوع، ابزاری برای تهدیدهای گاه‌گدار روسای فدراسیون‌های ورزشی در ایران، علیه مدیران وزارت ورزش و جوانان می‌شود. با این تفاوت که امروز، سه‌شنبه ۳۰آبان۱۴۰۲ با غروب آفتاب، ریاست محمدرضا داورزنی بر فدراسیون والیبال جمهوری اسلامی غیرقانونی خواهد بود.

محمدرضا داورزنی در مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال که ۲۹آبان۱۳۹۸ برگزار شد، با کسب ۲۶ رای از ۴۱ رای، به ریاست این فدراسیون رسیده بود.

در عین حال، برگزار نکردن عامدانه انتخابات فدراسیون والیبال، تخلفی است که می‌تواند حساسیت فدراسیون جهانی را نیز به‌همراه داشته باشد.

آیا وزارت ورزش می‌تواند برای داورزنی حکم سرپرستی صادر کند؟

یک منبع آگاه در فدراسیون والیبال به ایران‌وایر گفته است که محمدرضا داورزنی از نگرانی بابت کنار گذاشته شدنش از سوی حاکمیت و ترس از شکست خوردن در انتخابات، حاضر به برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال تا زمان «مهندسی کامل رای‌ دهندگان» نیست.

این منبع آگاه به ایران‌وایر گفته است که «بهنام محمودی»، ستاره سابق والیبال ایران، رایزنی‌های اولیه را با برخی از نهادهای قدرت انجام داده و رای بسیاری از هیات‌ها برای رسیدن به کرسی ریاست محمدرضا داورزنی را در این فدراسیون دارد.

خبرگزاری «تابناک» نیز در گزارش خود، اشاره‌های غیرمستقیم به «بیم‌و‌امیدهای» محمدرضا داورزنی کرده و مدعی شده با‌وجود مخالفت‌هایی مبنی‌بر ادامه ریاست آقای داورزنی از سوی دولت، اما «کیومرث هاشمی»، وزیر ورزش و جوانان، حاضر شده است «حکم سرپرستی» او را تا زمان برگزاری مجمع امضا کند.

حتی امضای حکم سرپرستی محمدرضا داورزنی از سوی وزارت ورزش نیز می‌تواند روالی غیرقانونی باشد. این حکم، مفهومی جز «دخالت حاکمیت در ورزش» را برای فدراسیون جهانی والیبال نخواهد داشت.

آیا سپاه پشت فرمانده‌اش را خالی می‌کند؟

محمدرضا داورزنی، شاخص‌ترین و البته قدیمی‌ترین فرمانده سپاه در ورزش ایران است.

او که در دهه ۶۰ و در اوج جنگ ایران و عراق، هم قائم‌مقام تربیت‌بدنی سپاه بود و هم مسوول آموزش‌های رزمی سربازان سپاه، پس از جنگ به‌عنوان مسوول تربیت‌بدنی سپاه کشوری مشغول‌به‌کار شد و سپس در کردستان، سمنان، کرمانشاه و خراسان، مسوولیت‌های ورزشی و رزمی سپاه و همین‌طور قائم‌مقامی لجستیک استانی را بر عهده داشت.
محمدرضا داورزنی از سال ۱۳۷۶ سر از فدراسیون سوارکاری و چوگان درآورد؛ ابتدا دبیر کل این فدراسیون شد و از سال ۱۳۸۰، ریاست فدراسیون سوارکاری را بر عهده گرفت.

از سال‌های ابتدایی انقلاب، سوارکاری به‌عنوان رشته‌ای که مورد توجه پیامبر اسلام بوده، به‌عنوان مهم‌ترین ورزش طلاب و فرماندهان سپاه، مورد توجه قرار گرفت، تا جایی که باشگاه سوارکاری پهلوی در افسریه، تبدیل به مقر فرماندهی لشکر محمد رسول‌الله شد.

محمدرضا داورزنی پس از ۵ سال مدیریت بر رشته‌ای که «محسن مخملباف» در مستند خود آن را «ورزش محبوب عناصر انقلاب نامیده» بود، به فدراسیون والیبال رفت؛ سال ۱۳۸۵.در کارنامه رییس کنونی فدراسیون والیبال می‌توان مدیریت بر باشگاه صنام (به‌عنوان باشگاه ورزشی وزارت دفاع) در رشته‌های بسکتبال و والیبال هم دید.

مردم محمدرضا داورزنی را البته با یک جمله تاریخی به یاد دارند، او پس از قهرمانی تیم ملی نوجوانان والیبال ایران در رقابت‌های جام‌جهانی والیبال، روی خط زنده تلویزیونی، این موفقیت را فقط به «رهبر» جمهوری اسلامی تبریک گفت.

اما زندگی شخصی او و خانواده‌اش، لبریز از اتهامات به فساد مالی بوده و هست.

خرداد ۱۴۰۲، «میثم پورجلالی»، یکی از مدیران سابق فدراسیون والیبال، بخش‌هایی از مفاسد مالی محمدرضا داورزنی را در گفت‌وگو با ایران‌وایر تشریح کرد. از برداشت‌های میلیارد تومانی از حساب «پیامک‌های هواداری»، تا رشوه دادن به «مسعود سلطانی‌فر»، وزیر ورزش و جوانان دولت «حسن روحانی» برای رسیدن به پست معاونت ورزش قهرمانی.

همچنین نام آقازاده او، یعنی «مجتبی داورزنی» نیز در پرونده‌هایی همچون «برداشت بلیت‌فروشی ورزشگاه‌ها»، «برداشت نامتعارف سود آگهی‌های محیطی» و همکاری با شرکت‌های اقتصادی «ستاد اجرایی فرمان امام» نیز، به چشم می‌خورد، اما چنین مفاسدی میان مدیرانی که از نهادهای نظامی و امنیتی وارد ورزش می‌شوند، نه غریب است و نه برای دستگاه‌های نظارتی و قضایی، اهمیتی دارد.

چگونه عمر داورزنی برای نظام به پایان رسید؟

برخی رسانه‌های نزدیک به حکومت در روزهای گذشته، از ادبیاتی متفاوت برای محمدرضا داورزنی استفاده کرده‌اند.

اویی که در سال‌های گذشته بیشترین حاشیه امنیت را داشت، حالا با گزارش‌هایی تند از سوی خبرگزاری‌های «فارس»، «ایسنا» و تابناک مواجه می‌شود. تابناک برای او نوشته بود که دو راه بیشتر ندارد؛ «ایستادن مقابل دولت و حاکمیت، یا اطلاعت از قانون و وداع با قدرت.»

تابناک نه‌چندان به‌صورت غیرمستقیم، که علنا گفته است ادامه تلاش‌های این فرمانده بازنشسته سپاه پاسداران برای بقا در پست ریاست فدراسیون والیبال، تبعیت نکردن از خواست دولت و حاکمیت خواهد بود.

جریانی که امروز خواهان برکناری محمدرضا داورزنی می‌شود، همان جریانی است که در ماه‌های گذشته او را بابت آنچه «تبعیت از منویات رهبر جمهوری اسلامی» در انتخاب «سرمربی ایرانی» می‌دانستند، حمایت و تمجید می‌کردند.

محمدرضا داورزنی طی دو سال اخیر تلاش کرده بود برخی از تصمیمات خود در فدراسیون والیبال را وابسته به تفکرات یا همان منویات علی خامنه‌ای نشان دهد. مهم‌ترین آن‌ها، انتخاب سرمربی ایرانی برای تیم ملی والیبال بود. او «بهروز عطایی» که سال ۱۳۹۸ مورد تمجید رهبر جمهوری اسلامی قرار گرفته بود را به سرمربی‌گری تیم ملی والیبال رساند و روی آنچه «خود باوری» و دستورات علی خامنه‌ای می‌خواند، اصرار ورزید؛ ولو با شکست‌های مکرر تیم ملی والیبال تحت مربیگری بهروز عطایی.

رییس کنونی فدراسیون والیبال، هم بازنشسته سپاه است، هم کارمند وزارت ورزش و جوانان. به این ترتیب، صادر شدن مجوز ادامه ریاست او در والیبال ایران، هزینه‌ای اضافه برای مردی است که دیگر کاربردی برای رژیم در ورزش ایران ندارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy