Saturday, Dec 2, 2023

صفحه نخست » افشاگری درباره کمیسر حقوق بشر آلمان پس از لغو جلسه‌اش با علی‌نژاد: او پشتیبان حجاب اجباریست

mdebanner.jpg- روزنامه دی‌زایت در یادداشتی درباره اصرار لوئیز آمتسبرگ، کمیسر حقوق بشر دولت آلمان بر محرمانه بودن جلسه لغو شده اخیرش با مسیح علی‌نژاد، با «نگران‌کننده» خواندن رفتار آمتسبرگ و متهم کردن او به «اخلاق گزینشی»، درباره پیشینه او در حمایت از اسلامگرایان و علیه اسرائیل افشاگری کرد

- این روزنامه در ادامه نوشت: در حالی که علی‌نژاد مخالف حجاب اجباری است، آمتسبرگ در پایان‌نامه فوق لیسانس خود روسری را نشانه رهایی زن خوانده است

ایران اینترنشنال - الن پوسنر، نویسنده این یادداشت که در وب‌سایت «زایت آنلاین» منتشر شده، با اشاره به توضیح کمیسر حقوق بشر دولت آلمان درباره لغو جلسه‌اش با علینژاد که گفته بود «محرمانه بودن جلسه از قبل توافق شده بود»، نوشت: «دیپلماسی مخفی موجه است، اما نه اینجا.»

او افزود که دیپلماسی مخفی زمان و مکان خود را دارد و برای نمونه به گفت‌وگوها با قطر برای آزادسازی گروگان‌های ربوده شده توسط حماس اشاره کرد.

روزنامه‌نگار دی‌زایت نوشت که اگر آلمان در مورد جمشید شارمهد، شهروند ایرانی-آلمانی زندانی در ایران که به اعدام محکوم شده با جمهوری اسلامی ارتباط مخفیانه برقرار کند، هیچکس دولت آلمان را مقصر نمی‌داند، اما دختر آقای شارمهد می‌گوید که دولت آلمان در مورد پدرش «هیچ کاری» انجام نداده است.

پیش‌تر در روز پنج‌شنبه ۹ آذر، مسیح علینژاد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که نشستش با مقام‌های وزارت خارجه آلمان را به دلیل اینکه از او خواسته‌اند این جلسه را با مخفی نگه داشتن و سخن نگفتن از آن در رسانه‌ها سانسور کنند، ترک کرده است.

این چهره مخالف جمهوری اسلامی تاکید کرد: «مذاکرات ما با مقام‌های آلمان درباره حقوق بشر بود و این یک موضوع مخفیانه نیست. مقام‌های کشورهای دموکراتیک باید آشکارا از قربانیان حقوق بشری حمایت کنند.»

علینژاد همچنین در این باره به ایران‌اینترنشنال گفت: «به ما گفته شد سیاست وزارت خارجه آلمان مذاکره با جمهوری اسلامی است و ممکن است اطلاع‌رسانی درباره دیدار مقام‌های آلمان با چهره‌های مخالف حکومت ایران به این مذاکرات و تعامل‌ها خدشه وارد کند.»

نویسنده دی‌زایت در انتقاد از کمیسر حقوق بشر دولت آلمان و درخواستش برای «مذاکرات محرمانه» که «معمولا شامل معاملاتی است که اغلب به عنوان معامله‌های کثیف شناخته می‌شود»، اصرار بر این دیدار محرمانه از سوی آمتسبرگ، در چارچوب یک معامله با جمهوری اسلامی دانست.

او نوشت معامله کثیف می‌تواند «شامل عدم ملاقات با یک فعال حقوق زنان [علینژاد] در انظار عمومی در ازای جان یک فرد ربوده‌شده [شارمهد] باشد.»

نویسنده دی‌زایت ادامه داد: «با این حال، نه تنها از نظر اخلاقی مشکوک است، بلکه بدتر از آن، یک اشتباه است.»

پوسنر در ادامه به مواضع ضدجمهوری اسلامی و همچنین ضد حماس علینژاد اشاره کرده و ادامه داده که این روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان صریحا حماس و جمهوری اسلامی را «تروریست» می‌داند و حمله حماس علیه اسرائیل را یک «جنگ نیابتی از سوی جمهوری اسلامی» توصیف می‌کند.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

نویسنده دی‌زایت نوشت ممکن است به این دلیل که علینژاد به وضوح آنچه را در ایران و غزه بیان می‌کند، کمیسیر حقوق بشر دولت آلمان از او استقبال گرمی نداشته است.

پوسنر نوشت درباره پیشین نظرات آمتسبرگ درباره اسلامگرایان نوشت که کمیسر حقوق بشر دولت آلمان پایان‌نامه کارشناسی خود را با عنوان «فمینیسم در اسلام بر اساس جنبش زنان فلسطین» نوشته و در آن آورده که «روسری می‌تواند نشانه رهایی نیز باشد.»

همچنین نویسنده دی‌زایت افزود که آمتسبرگ به عنوان یکی از اعضای پارلمان آلمان پیشنهاد کرد که عیسی عمرو، مبلغ فلسطینی در برنامه حمایتی نمایندگان پارلمان قرار گیرد و حمایت مالی شود.

نویسنده دی‌زایت درباره مواضع ضداسرائیلی آمتسبرگ نیز نوشت که آمتسبرگ بارها اسرائیل را به عنوان یک دولت آپارتاید توصیف کرده و اغلب با خوشحالی از تشکیلات خودگردان فلسطین که حق موجودیت اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد، انتقاد می‌کند، اما هرگز از حماس انتقاد نمی‌کند.

پوسنر با اشاره به توضیح آمتسبرگ درباره درخواست محرمانه بودن دیدارش با علینژاد که گفته بود برای «محتوای بیشتر» بوده، نوشت: «این پرسش مطرح می‌شود که آیا کمیسر حقوق بشر دولت آلمان واقعا می‌خواست با این فمینیست و فعال ضد روسری [علینژاد] گفت‌وگوهایی با «محتوای بیشتر» انجام دهد - یا اینکه او از اعتبار خیابانی خود نزد گروه‌های مسلمان می‌ترسید.»

پیشتر علینژاد گفته که پس از ترک جلسه با مقام‌های آلمان و رسانه‌ای شدن این خبر، درهای رسانه‌های آلمانی به روی هیات مخالفان حکومت ایران باز شد و نمایندگان پارلمان نیز تماس گرفتند و خواستار دیدار با این هیات شدند.

به گفته این فعال مدنی، نمایندگان پارلمان که با هیات مخالفان حکومت ایران گفت‌وگو کردند، گفتند خواستار دعوت آسیب‌دیدگان خیزش انقلابی به پارلمان هستند، زیرا این افراد شاهدان جنایت سپاه هستند و می‌توانند کمک کنند که سپاه تروریست شناخته شود.

مسیح علینژاد همچنین به ایران‌اینترنشنال گفت این اولین بار نیست که مقام‌های غربی خواستار محرمانه ماندن مذاکرات خود با مخالفان جمهوری اسلامی می‌شوند.

او گفت وزیر امور خارجه آمریکا نیز پیش‌تر مذاکره با او را محرمانه برگزار کرد، اما پس از آنکه در این مورد به بلینکن تذکر داد، وزیر خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای دیدار خود را علنی کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy