Saturday, Dec 9, 2023

صفحه نخست » دانشجویان شش دانشگاه بزرگ ایران خواستار هماهنگی با «اصناف و خیابان» شدند

students.jpgرادیو فردا - گروهی از دانشجویان شش دانشگاه بزرگ ایران در پیام مشترکی، جمهوری اسلامی را به «توحش مرتجعانه» علیه دانشجویان متهم کردند و خواستار هماهنگی دانشجویان معترض با «اصناف و خیابان» شدند.

پیام این دانشجویان به مناسبت روز شانزدهم آذر منتشر شده که در ایران «روز دانشجو» نام دارد.

این دانشجویان از دانشجویان دانشگاه‌ تهران، دانشگاه بهشتی (ملی)، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه اصفهان و دانشگاه یزد هستند.

در متن بیانیه مشترک آنها آمده است: «گروه‌های صنفی معلمان، کارگران و... سابقه فعالیت و شبکه‌سازی طولانی‌ای در ایران دارند و ارتباط و همکاری با آن‌ها می‌تواند هماهنگی میان دانشگاه، اصناف و خیابان را تقویت کند.»

در جریان اعتراضات اخیر سراسری در ایران، دانشگاه‌ها یکی از کانون‌های اصلی اعتراضات بود، اما اصناف مختلف نیز با برگزاری اعتصاب و تجمع به این اعتراضات پیوستند.

همچنین مردم عادی با حضور در خیابان‌ها به مدت چندین ماه به اعتراضات علیه جمهوری اسلامی ادامه دادند.

نیروهای سرکوب جمهوری اسلامی، بر اساس گزارش سازمان‌های حقوق بشری، بیش از پانصد معترض را کشتند و دانشجویان را نیز شدیداً سرکوب کردند.

دانشجویان شش دانشگاه ایران همچنین راهکارهای دیگری را برای «تداوم فعالیت و حیات» صنفی خود پیشنهاد کرده‌اند.

«تمرکز بر فعالیت‌های غیرعلنی، تشکیل شبکه‌های دانشجویی، انتشار نشریات (با مجوز یا بی‌مجوز) و یادداشت‌های تحلیلی مطابق شرایط، ایجاد فضاهای امن برای روایت و تخیل فردا، گفت‌وگوی جمعی در دانشکده‌ها و در میان شبکه‌های کوچک امن با محوریت تحلیل وضع موجود، ارسال بیانیه‌ها و نامه‌ها، استفاده از رسانه‌های بین‌المللی و استفاده از ظرفیت‌های فضای مجازی»، از این راه‌کارهاست.

این دانشجویان بر «مقاومت» در برابر جمهوری اسلامی تاکید کرده و نوشتند: «اکنون که دستگاه سرکوب با مداخله حداکثری در فضای دانشگاه به دنبال خاموش‌کردن صدای جنبش دانشجویی است، مقاومت در برابر این سلطه‌گری بی‌حد و حصر که حذف تشکل‌های دانشجویی و عَلَم‌کردن آیین‌نامه‌های انضباطیِ ضد دانشگاهی فقط جلوه‌هایی از آن است، ضروری‌تر از هر زمانی به نظر می‌رسد.»

دانشجویان شش دانشگاه ایران همچنین به «آلوده کردن فضای دانشگاه به نیروهای نیابتی‌‌ و انقلاب فرهنگی دائمی» اشاره کردند و خطاب به حکومت نوشتند: «نمایندگان شما را به رسمیت نمی‌شناسیم و ارزشی برای حضور جلادانی که دستشان آلوده به خون آزادی‌خواهان است؛ قائل نیستیم.»

آنان بار دیگر خطاب به حکومت تأکید کردند که دانشجویان «تا روز رهایی از هر نوع ستم حاکم بر دانشگاه و جامعه هیچ‌گونه سازشی از خود نشان نخواهند داد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy