Saturday, Dec 16, 2023

صفحه نخست » نزدیک انتخابات شده، در حال تکه پاره کردن یکدیگر هستند

election.jpgایران اینترنشنال - علی صوفی، وزیر تعاون دولت محمد خاتمی موسوم به اصلاحات، در گفت‌وگو با سایت رویداد۲۴ به وضعیت کشور و فساد بزرگ چای دبش پرداخت و ریشه‌ این فساد را بررسی کرد. او با اشاره به اینکه «در اینجا رقبا این فساد را افشا کردند» گفت: «چون فضا انتخاباتی است در حال تکه پاره کردن همدیگر هستند.»

به گفته علی صوفی، جریان راست برای دست‌اندازی به بیت‌المال از همان زمان که قوه قضاییه به دستشان افتاد، یک حاشیه امن پیدا کردند: «این‌ها به دنبال هر فرصتی هستند که با کلاه شرعی هر موضوعی را برای خودشان شرعی کنند»

او در ادامه گفت: «برخی از این‌ها برای این کار هم می‌رفتند پیش برخی مراجع و فتوا می‌گرفتند.»

وزیر تعاون دولت خاتمی معتقد است: «هر زمان که حاکمیت یک‌دست شد، فساد هم بیشتر شد.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

او در توضیح بیشتر این مساله گفت: «در زمان [محمود] احمدی‌نژاد قوه مجریه هم دستشان افتاد و حاشیه امنشان بیشتر شد. خب چه کسی به این‌ها متعرض شود؟ وقتی در قدرت یک‌دست شدند، فساد همدیگر را پوشانند و فسادهایشان سیر نجومی گرفت.»

به باور صوفی، برای این جریان قانون اهمیت و جایگاهی ندارد، بازدارنده نیستند و اگر بتوانند از قانون فرار کنند حتما این کار را می‌کنند.

او تاکید کرد: «در چنین شرایطی هر گروهی سعی کرد سهم بیشتری ببرد و در این رقابت‌ها فساد همدیگر را افشا کرده و می‌کنند.»

غلامحسین محسنی اژ‌ه‌ای، رییس قوه قضاییه، روز پنج‌شنبه ۱۶ آذر وعده داد متخلفان پرونده واردات چای و تمام افرادی که در فساد مالی نهاده‌های دامی و چای نقش داشته‌اند، تحت تعقیب قضایی قرار خواهند گرفت.

اژ‌ه‌ای ارتباط استعفای وزیر جهاد کشاورزی را با فساد ۳/۷ میلیارد دلاری در پرونده واردات چای تایید کرد و گفت که تخلف گروه دبش از سال ۹۸ شروع شده است.

توجیه واردات چای با بالاتر اعلام کردن سهم سرانه چای

علی صوفی باور دارد با حذف اصلاح‌طلبان از رقابت انتخاباتی، خیال رقیب راحت شده و در این وضعیت «رقابت‌های سودجویانه و قدرت‌طلبانه» شدت پیدا کرده است.

او تاکید کرد در موضوع فساد چای، آن‌ها برای توجیه واردات، سهم سرانه مصرف را بالا اعلام می‌کردند و با این کار هر قدر سهم سرانه را بالا می‌گرفتند، بیشتر می‌توانستند واردات داشته باشند.

وزیر دولت خاتمی در بخشی از این گفت‌وگو با ذکر نمونه‌ای از چگونگی رقم خوردن فساد چای و افشای آن گفت: «در اینجا رقبا این فساد را افشا کردند و چون فضا انتخاباتی است در حال تکه پاره کردن همدیگر هستند.»

پایگاه خبری «رویداد۲۴» پیش از این در گزارشی درباره فساد بزرگ چای نوشت: «شرکت چهارده معصوم، نقش اساسی در این فساد دارد و شرکت چای دبش، چای‌های ۲۰ سال پیش را در انبار‌های کارخانه چای چهارده معصوم نگهداری می‌کرده.»

در این گزارش آمده است: «شرکت چهارده معصوم، محل نگهداری چای مسموم شرکت دبش بوده است.»

صوفی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به وجود اختلاف‌نظر بین دولت ابراهیم رئیسی و امنیتی‌ها در مساله انتخابات اشاره کرد و گفت: «این را صراحتا به برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلبی گفتند که احضارشان کردند. به آن‌ها گفتند در انتخابات شرکت کنید. گفتند دولت به دنبال مجلس کاملا خالص‌تر از این است که ناکارآمدی خودش را بپوشاند.»

او با بیان اینکه «جنگ قدرت به راه است، هر جریانی به دنبال منافع خودش است و تنها چیزی که برایشان اهمیت ندارد، مردم است»، اضافه کرد که «حاکمیت یک‌دست جز فساد و خیانت هیچ حاصل دیگری ندارد.»

وزیر دولت خاتمی گفت: «راه گسترده این فسادها از دوره احمدی‌نژاد باز شد که سازمان برنامه و بودجه را تعطیل کرد و دستگاهی را به نام بسیج که اساسا به هیچ کجا پاسخگو نیست به عنوان دستگاه اجرایی شناخت و پروژه‌های دستگاه‌های اجرایی را به بسیج داد. بعد بسیج این پروژه‌ها را بین سپاهیان تقسیم کرد.»

پیش از این محمدصادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای کارخانه‌های چای شمال کشور گفته بود اختلاس صورت گرفته در پرونده واردات چای «تعادل بازار را بر هم زده، صنعت را با بحران مواجه کرده و به دپو شدن حجم زیادی چای در انبارها» انجامیده است.

ابراهیم رئیسی، رییس دولت جمهوری اسلامی روز چهارشنبه مدعی شد: «در گزارش اخیر فساد در واردات چای نخست دولت پیش‌قدم شد، شناسایی و پیگیری کرد و دست‌اندرکاران را عزل کرد و پرونده را به دست دستگاه قضایی سپرد.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy