Thursday, Dec 21, 2023

صفحه نخست » بیانیه جدید روسیه و شش کشور عربی دربارهٔ جزایر سه‌گانه + واکنش جمهوری اسلامی

putin.jpgنشست مجمع همکاری اعراب و روسیه در سطح وزیران با بیانیه مشترک روسیه و شش کشور عربی دربارهٔ جزایر سه‌گانه ایرانی پایان یافت.

شرکت کنندگان در مجمع، راه‌های تقویت همکاری بین کشور‌های عربی و فدراسیون روسیه را در زمینه‌های مختلف بررسی کردند. آن‌ها سطح استثنایی روابط اعراب و روسیه را ستودند و در عین حال بر اهمیت ادامه هماهنگی با هدف پیشبرد روابط دوجانبه و همچنین ارتقای رشد و شکوفایی تاکید کردند.

وزیر مشاور دولت امارات در بیانیه‌ای اعلام کرد که این نشست به منظور تقویت و توسعه روابط دوجانبه بین کشور‌های عربی و فدراسیون روسیه و تقویت بیشتر روابط دوجانبه برگزار می‌شود. او تأکید کرد که دستاورد‌های قابل توجهی در بخش‌های مختلف در نتیجه هماهنگی و همکاری عربی و روسیه حاصل شده است و فرصت‌های ممکن برای تقویت و توسعه روابط مشارکتی را برجسته کرد.

این نشست با بیانیه مشترکی به اتمام رسید که شامل اشاره به جزایر سه گانه با استناد به بیانیه مشترک کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس و روسیه که در ژوئیه ۲۰۲۳ منتشر شد، به پایان رسید.. این بیانیه از راه‌حل‌ها و ابتکارات صلح‌آمیز با هدف حل مناقشه از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین‌المللی دادگستری، بر اساس قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل، حمایت می‌کند.

در همین حال در واکنش به این بیانیه دربارهٔ جزایر سه‌گانه ایرانی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی قول داد تهران به این موضوع «واکنش جدی» نشان دهد

ناصر کنعانی روز دوشنبه ۲۶ تیر در نشست خبری خود گفت: «ایران حاکمیت خود بر جزایر سه‌گانه را هیچ‌گاه قابل مذاکره و گفت‌وگو ندانسته است و دخالت هر طرفی اعم از دولت امارات، دولت روسیه یا هر طرف دیگری در این ارتباط را غیرقابل قبول و مردود می‌داند و نسبت به آن واکنش جدی نشان می‌دهد.»

او افزود: «اعتراض رسمی خود را به دولت روسیه دربارهٔ مواضع غیردقیق و غیرسازنده اخیر این کشور اعلام کرده است.»

اقدام هفته گذشته روسیه درهمراهی با موضع امارات در قبال مسئله جزایر سه‌گانه با موجی از واکنش‌ها در ایران روبه‌رو شد و از جمله شماری از دیپلمات‌های پیشین جمهوری اسلامی در بیانیه‌ای هشدار دادند که روسیه و چین برای پیشبرد منافع خود، تمامیت ارضی ایران را وجه المصالحه قرار داده‌اند.

شاهزاده رضا پهلوی در یادداشتی که در کیهان لندن منتشر شد، از این بیانیه به عنوان «رویدادی تأسف‌بار» یاد کرد و نوشت «ضعف و ناتوانی رژیم در دفاع از خاک و تمامیت ارضی کشور» موجب صدور آن شده است. آقای پهلوی افزوده: «این رژیم مفهوم استقلال را نیز چون بسیاری مفاهیم دیگر از معنا تهی و امنیت و منافع ملی ایران را وابسته‌ی چین و روسیه کرده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy