Sunday, Dec 24, 2023

صفحه نخست » جزئیات طرح ابتکاری مصر برای پایان جنگ در غزه

egypt.jpgمنابع آگاه جزئیات طرح ابتکاری مصر برای توقف جنگ در غزه را فاش کردند

شنیده ها حاکی از آن است که اسرائیل این ایده را رد نکرده، و گفته این شرايط میتواند منجر به شروع مذاکرات شود

اعتمادآنلاین | منابع آگاه از مذاکرات جنبش حماس در قاهره روز گذشته -شنبه- اعلام کردند که هیئت این جنبش برای مشورت با دفتر سیاسی درباره ابتکار پیشنهادی سه مرحله‌ای مصر برای توقف جنگ در نوار غزه به قطر بازگشت.

به گزارش ایلنا به نقل از الشرق، این منابع با بیان اینکه «اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس پس از پایان مذاکرات ۴ روزه در قاهره وارد دوحه شد، تاکید کردند که این جنبش در چارچوب دفتر سیاسی خود، برگه مکتوب ابتکار مصر برای آتش‌بس را که در قاهره دریافت کرده بود، بررسی خواهد کرد.

منابع آگاه فاش کردند که این ابتکار شامل سه مرحله می‌شود:‌

مرحله نخست: شامل آغاز آتش بس بشرانسانی به مدت دو هفته است که می‌تواند برای دو یا سه هفته دیگر تمدید شود و طی آن حماس ۴۰ زندانی، زن و کودک زیر ۱۸ سال اسرائیلی و مردان مسن به ویژه بیماران را آزاد می کند. در مقابل، اسرائیل ۱۲۰ اسیر فلسطینی از همین دو قشر را آزاد می‌کند. در این مرحله، تنش ها متوقف می‌شود، تانک‌ها عقب نشینی می کنند و کمک‌های غذایی و پزشکی و سوخت و گاز به نوار غزه می‌رسد.

مرحله دوم شامل انجام گفت‌وگوی ملی فلسطینی تحت حمایت مصر با هدف پایان دادن به تفرقه و تشکیل دولتی متشکل از تکنوکرات‌ها (مستقل‌ها) برای نظارت بر مسائل مرتبط با کمک‌های بشردوستانه، پرونده بازسازی نوار غزه و زمینه‌سازی برای انتخابات سراسری و ریاست‌جمهوری فلسطین می‌شود.

مرحه سوم ابتکار مصر نیز مبتنی بر برقراری آتش بس کامل و توافق جامع مبادله اسراست که شامل تمامی سربازان اسرائیل اسیر نزد حماس، جهاد اسلامی و دیگر گروه‌های فلسطینی می‌شود و در مقابل، درباره تعداد اسرای فلسطینی که اسرائیل آزاد خواهد کرد، از جمله اسرای با محکومیت‌های بالا و کسانی که پس از ۷ اکتبر توسط اسرائیل دستگیر شده‌اند، توافق خواهد شد.

این مرحله همچنین شامل عقب‌نشینی اسرائیل از شهرهای نوار غزه و امکان بازگشت آوارگان به مناطق خود در غزه و شمال نوار است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy