Wednesday, Jan 3, 2024

صفحه نخست » آرژانتین هواپیمای توقیف شده «مرتبط با ایران» را به آمریکا تحویل می‌دهد

4-7.jpgایران وایر - وزارت دادگستری آرژانتین اعلام کرده که پس از پایان روند قضایی در مورد هواپیمای ونزوئلایی مرتبط با ایران که توقیف شده بود، با تحویل این هواپیما به آمریکا موافقت کرده است. این هواپیما پیشتر در اختیار ماهان ایر وابسته به سپاه پاسداران بوده است.

روز چهارشنبه ۱۳ دی وزارت دادگستری آرژانتین به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد که در همین روز، قاضی فدریکو ویلنا دستور تسلیم این هواپیما به ایالات متحده را صادر کرده است.

این هواپیمای باری بوئینگ ۷۴۷، متعلق به شرکت «اِمتراسور» ونزوئلا است که دو سال پیش از شرکت ایرانی «ماهان ایر» خریداری شده بود. واشینگتن شرکت ماهان را به همکاری با نیروی برون‌مرزی سپاه پاسداران برای حمل سلاح متهم کرده است.

این هواپیما روز ۱۶ خرداد پارسال از مکزیک وارد آرژانتین شد و دو روز بعد از آن به مقصد اروگوئه پرواز کرد، اما اروگوئه به این هواپیما اجازه ورود نداد. این هواپیما مجبور شد به آرژانتین بازگردد اما آرژانتین در پی درخواست آمریکا و همچنین شکایت دو سازمان یهودیان آرژانتین، این هواپیما را در فرودگاه بوئنوس آیرس توقیف کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

خدمه آن نیز، شامل ۱۴ ونزوئلایی و پنج ایرانی، ابتدا بازداشت و سپس آزاد شدند. یکی از خدمه ایرانی این هواپیما به نام غلامرضا قاسمی، خلبان ایرانی هواپیمای باری ونزوئلایی، پس از آزاد شدن و هنگام ورود به ونزوئلا از سوی ایالات متحده مظنون به داشتن ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران اعلام شد.

ونزوئلا با اعتراض نسبت به تصمیم جدید دولت آرژانتین برای تحویل هواپیما به آمریکا، این اقدام را «سرقت» توصیف کرده و دولت آرژانتین را به نقض نظام‌مند تعهدات پس از امضای توافق‌نامه‌های بین‌المللی متهم کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy