Wednesday, Jan 10, 2024

صفحه نخست » حکم اعدام مربی فوتبال پایه در تهران به اتهام آزار جنسی کودکان

football.jpgایندیپندنت فارسی - رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۷ دی‌ماه خبر دادند که یک مربی فوتبال پایه که به اتهام آزارو اذیت جنسی بیش از ۱۰ کودک فوتبالیست بازداشت شده بود، به اعدام محکوم شده است.

بنابر گزارش‌های منتشرشده، این مربی فوتبال در جلسات ابتدایی بازپرسی و دادگاه تمامی اتهامات مطرح‌شده از سوی خانواده‌های قربانیان مانند تعرض و آزار جنسی به پسران فوتبالیست را رد کرده بود، اما در نهایت مدارک، فیلم‌های ضبط شده و عکس‌هایی که در منزل شخصی او پیدا شدند، صحت ادعای شاکیان را اثبات کرد.

روزنامه دولتی ایران نوشته است متهم ۴۰ ساله که در یک مدرسه فوتبال در شرق تهران فعالیت داشت، طبق گفته شاکی‌های پرونده، پسران نوجوان را به خانه‌اش کشانده و مورد آزار جنسی قرار می‌داد.

در جلسه دادگاه که به صورت غیرعلنی و پشت درهای بسته برگزار شد، ۸ پسر نوجوان ۱۲ تا ۱۳ ساله به ترتیب به تشریح ماجرا پرداختند و برای این فرد «به اتهام لواط» درخواست مجازات اعدام کردند. والدین کودکان قربانی نیز با اصرار بر صدور اشد مجازات برای این مرد که او را «شیطان‌صفت» خواندند، گفتند وضعیت روحی و روانی فرزندان‌شان به‌خاطر کارهای «این مرد شرور» به‌هم ریخته و در نتیجه «باید تاوان این رفتار شیطانی را پس بدهد».

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اما زمانی که متهم روبه‌روی قضات ایستاد، با اشاره به متاهل بودن خود و با انکار اتهامات شاکیان، مدعی شد: «من پسران نوجوان را آزار نداده‌ام. اگر هم به آن‌ها نزدیک شده‌ام به خاطر آموزش فوتبال بوده است. الان هم پشیمانم و نباید تا این حد به آنها نزدیک می‌شدم. اشتباه کرده‌ام و از این بابت تقاضای بخشش دارم.»

درحالی که شاکیان ضمن رد اظهارات و دفاعیات متهم، بار دیگر تاکید کردند که این مرد آن‌ها را مورد آزار جنسی قرار داده، قضات برای صدور رای وارد شور شدند و با تکیه به مدارک موجود در پرونده، مربی فوتبال پایه را به اعدام محکوم کردند.

همچنین روز جمعه هفته گذشته، پدر یکی از شاکیان پرونده به خبرنگار روزنامه ایران گفته است: «‌آن‌طور که ما شنیده‌ایم این متهم چندسال قبل نیز به همین جرم دستگیر شده بود اما با رضایت خانواده شاکی‌ها توانسته بود از مجازات رهایی یابد. ولی این‌بار نه من و نه سایر خانواده‌های شاکی حاضر به گذشت نیستیم و باید متهم به سزای عملش برسد، زیرا با رفتار شیطانی خود آسیب زیادی به بچه‌ها و والدین وارد کرده است.»

تابناک نیز از قول پدر کودکی که اولین شکایت را به پلیس گزارش داده بود، گفته است: «پسرم فوتبال دوست داشت و من هم بعد از کلی تحقیق، او را در یک باشگاه ثبت‌نام کردم. تحقیقات زیادی هم کرده ‌بودم تا مطمئن شوم آن مربی که آنجاست از مراکز ذی‌صلاح مدرک داشته و تایید شده باشد. بعد از مدتی متوجه شدم پسرم گوشه‌گیر و پرخاشگر شده‌ است. او نمی‌توانست درس بخواند و وضعیت روحی بدی داشت. مادرش کلی با او کلنجار رفت تا متوجه شد پسرم مورد آزارواذیت قرار گرفته‌ است. پسرم به مادرش گفته ‌بود مربی فوتبال او را اذیت کرده و فیلم گرفته ‌است.»

سپس ماموران پس از هجوم به خانه این مربی متوجه شدند که او فرار کرده، اما در بازرسی از خانه‌‌اش فیلم‌هایی را کشف کردند که ادعای شاکی اول را ثابت می‌کرد. در ادامه این مربی پس از بازداشت، تمامی ادعاها را رد کرد، اما در مواجهه با مدارک، مدعی شد که قصد آزار کودکان را نداشته و با آن‌ها «شوخی» کرده است.

براساس مدارک به دست آمده، او بازیکنان خردسال را مجبور می‌کرد تا به بدن عریان یکدیگر دست بکشند و از همدیگر فیلم بگیرند. این مربی در دادگاه افزود: «من کاری نکردم، فقط گاهی بعد از تمرین بچه‌ها را روی پایم می‌نشاندم. بابت این کار متاسفم، اما به کسی تعرض نکردم.»

طبق اعلام رسانه‌ها، اکنون شعبه ۱۰ دادگاه کیفری ‌استان تهران این مربی را به اعدام محکوم کرده است.

آزار ‌و ‌اذیت جنسی پسران نوجوان در مدارس، به‌ویژه مدارس فوتبال، اتفاقی تکراری در ایران است و پیش از این افرادی همچون ناصر فریادشیران، مربی فوتبال یا مسعود شجاعی و مهدی مهدوی‌کیا، از بازیکنان اسبق تیم ملی فوتبال ایران نیز وقوع چنین اتفاق‌های سریالی در برخی از مدارس فوتبال را تایید و خواستار مقابله با آن شده بودند.

به‌طور مثال در سال ۱۳۹۰ ناصر فریاد شیران، از مربیان با سابقه فوتبال ایران در رده‌های پایه، با ذکر مواردی در مصاحبه با روزنامه روزگار افشا کرده بود که «در برخی مدارس فوتبال تهران، از خانواده‌ها و بچه‌ها سوءاستفاده جنسی می‌کنند.»

او گفته بود: «شما به تپه‌های داوودیه که سر بزنید، خیلی چیزها را متوجه می‌شوید. نه‌تنها کودکان مورد آزار جنسی قرار می‌گیرند، بلکه از مادران برخی از آن‌ها نیز با وعده انتقال فرزاندانشان به تیم‌های حرفه‌ای سوءاستفاده شده است.»

معضلی که سال‌هاست به رسانه‌ها راه یافته، اما اراده کافی برای برخورد قانونی با آزارگران و حمایت از آزاردیدگان در نظام قضایی ایران مشاهده نشده است.

در آخرین مورد بهمن‌ماه سال گذشته، گزارش‌هایی از آزار ۱۵ نوجوان فوتبالیست در یکی از مدارس فوتبال شهر مشهد در رسانه‌ها منتشر شده بود. این پرونده علی‌رغم جنجال بسیار، با تلاش مقام‌های مختلف مسکوت ماند و مشمول گذر زمان شد، اما در نهایت علی‌رغم تمامی انکارها و تکذیب‌ها و با پیگری والدین نوجوانان آزار‌دیده، یک مربی متخلف در پرونده مدرسه فوتبال مشهد بازداشت شد، برای یکی از مسئولان اداره ورزش مشهد قرار تامین صادر شد و دو خبرنگار هم که در این ماجرا دست به افشاگری زده بودند، از فعالیت رسانه‌ای منع شدند. هنوز درباره سرنوشت مربی متخلف و مسئول اداره ورزش مشهد و همچنین رای قطعی صادرشده از دادگاه، خبری منتشر نشده است.

همچنین مرداد ۱۳۸۹ نیز خبر آزار جنسی نونهالان و نوجوانان حاضر در ورزشگاه مرغوبکار تهران به‌وسیله مربیان رده‌های پایه باشگاه استقلال تهران در رسانه‌ها بازتاب داده شد، اما در نهایت با تکذیب مسئولان این باشگاه و بدون بررسی قضایی، پرونده مختومه اعلام شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy