Friday, Jan 12, 2024

صفحه نخست » حمله کم سابقه به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه

didar.jpgنظام جمهوری اسلامی که دموکراسی نیست!

مناظره جنجالی مهدی نصیری و محمد مهاجری مهاجری و جهانبخش محبی نیا

مهدی نصیری در مناظره با ۲ فعال سیاسی از دموکراتیک بودن یا نبودن نظام جمهوری اسلامی سخن می گوید

***

***

دیدارنیوز ـ اسفندیار عبداللهی

در روز‌های گذشته نظرات و واکنش‌های مختلفی له یا در انتقاد به مواضع مهدی نصیری، مدیر مسئول پیشین روزنامه کیهان منتشر شده است. از جمله محمد مهاجری روزنامه‌نگار و کنش‌گر سیاسی که اتفاقا مانند مهدی نصیری سابقه کار در روزنامه کیهان را دارد، در گفتگو با یک رسانه همکار، انتقاداتی به شیوه کنش‌گری نصیری داشت و گفته بود این نوع موضع‌گیری رادیکال نصیری مانع اصلاح است و نتیجه‌ای برای خود او و کشور ندارد.

در انتقاد به مهدی نصیری اصولگرایان تنها نیستند، تک و توک اصلاح‌طلبانی هم هستند که به آقای نصیری انتقاد دارند که می‌توان از محمد نعیمی‌پور به عنوان نمونه نام برد که برای مناظره با نصیری اعلام آمادگی کرده است.
به دلیل مواضع انتقادی مهدی نصیری به سیاست‌های داخلی و خارجی نظام در بالاترین سطح، از دو چهره فعال اصولگرا دعوت کردیم تا با او به بحث بنشینند.

به این ترتیب از آقایان محمد مهاجری، جهانبخش محبی‌نیا و مهدی نصیری دعوت کردیم تا در یک مناظره زیر عنوان «آینده ایران» و به تهیه‌کنندگی و اجرای من اسفندیار عبداللهی سیاست‌های جمهوری اسلامی را مورد بحث و بررسی قرار بدهیم.

جهانبخش محبی‌نیا نماینده ادوار مجلس و فعال سیاسی اصولگرا در این مناظره تقریبا به منتقد اصلی مهدی نصیری تبدیل شد و با اینکه مناظره به بهانه اظهار نظر نقادانه محمد مهاجری برنامه ریزی شده بود، اما در جریان مناظره آقای محبی‌نیا بود که انتقادات و نقد‌های جدی‌تری به مهدی نصیری داشت.

در این برنامه انتقاد اصلی محمد مهاجری به مهدی نصیری رویکردی بود که مهاجری از آن به عنوان مواضع رادیکال و بی نتیجه یاد کرد.

مهاجری: نصیری به نتیجه نمی‌رسد / اصلاح عجله پذیر نیست

محمد مهاجری آغازگر بحث بود. او در پاسخ به این پرسش که دقیقا به کدام بخش از مواضع مهدی نصیری انتقاد دارید، ابتدا به ذکر صفات مثبتی از مهدی نصیری پرداخت و خود را همکار و دوست او معرفی کرد و گفت: «روش‌های رادیکال برای اصلاح امور جواب نمی‌دهد. کسانی از این روش استفاده می‌کنند که برای رسیدن به نتیجه عجله دارند، واگر زود به نتیجه نرسند دچار عصبانیت و خشم می‌شوند، که البته اعتقاد ندارم آقای نصیری دچار خشم می‌شوند، اتفاقا از نکات ویژه اخلاقی ایشان کظم غیظ او است».

وی افزود: من به معنای مصطلح آن اصلاح‌طلب نیستم، اما اگر اصلاحات می‌خواهیم، مامور به تکلیف نیستیم بلکه مامور به نتیجه‌ایم».

مهاجری یادآور شد: «روش آقای نصیری شبیه به دوستان اصولگرای تند است که مامور به تکلیفند. معتقدم با این روش به آن هدف و نتیجه‌ای مورد نظر خود نمی‌رسد. انتظار دارم خود ایشان بگویند برداشتشان از نتیجه کار چیست؟ برخلاف آقای نصیری معتقد نیستم همه کاستی‌ها به عهده رهبری است یا ایشان الزاما نقشی در آن‌ها داشته باشند.

ساختمان کلنگی

مهدی نصیری در مقام پاسخگویی به اظهارات محمد مهاجری ضمن تاکید بر ترویج فرهنگ گفتگو‌هایی از جنس کار‌های دیدارنیوز، گفت: «نظام جمهوری اسلامی به دنبال اصلاح نیست، نظام حتی زیر بار یک عذرخواهی در حوادثی مانند مرگ مهسا امینی نمی‌رود و حتی مانع از عذرخواهی فرمانده نیروی انتظامی می‌شوند. نظام با اتکاء به تجربیات تاریخی تحلیلش این است که اگر "الف" اصلاح را پذیرفت باید تا "ی" آن را تمکین کند و فکر می‌کند با توجه به نمونه‌های خارجی [مانند اتحاد جماهیر شوروی]، اصلاحات منجر به فروپاشی و سقوط خواهد شد، به زعم خود نمی‌خواهد در این دام بیفتد. البته معتقدم این تحلیل در مورد ایران صادق نیست».

***

وی با اشاره به یک اظهار نظر سردار حسین اعلایی پس از جلسه‌ای که با فرماندهان سپاه داشت، تاکید کرد: «طبق شنیده‌ها بخش قابل توجهی از فرماندهان نظامی ما به ضرورت و اهمیت اصلاح رسیده‌اند و در چند کمیته مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در دوره اعتراضات جنبش مهسا نیز به جمع بندی‌هایی رسیدند، باز طبق همین شنیده‌ها مانع از طرح پیشنهادات روسای کمیته‌های مذکور شدند و خطوط قرمز چندگانه‌ای را برای آن‌ها ترسیم کردند».

این کنش‌گر سیاسی با اشاره به سخنان رهبری در باب انتخابات اظهار کرد: «ما با یک ساختمان کلنگی مواجه هستیم و ساختار‌های جمهوری اسلامی امکان ترمیم، بازسازی و استحکام بخشی به این ساختمان را نمی‌دهد و هیچ سیگنال مثبتی در جهت اصلاح وجود ندارد. فرمودند انتخابات مانع از دیکتاتوری است. مگر نظام ما امروز یک نظام دموکراتیک است؟ در مجلس یازدهم حدود ۷۰ فرمانده سپاهی وارد مجلس شدند و معلوم نیست در این دوره از انتخابات چه تعداد دیگر از سرداران سپاه وارد مجلس شوند. این انتخابات و دموکراسی است؟ یکی از علمای علم سیاست می‌گوید انتخابات محصول دموکراسی است نه آغاز آن.»

نوبت به جهانبخش محبی‌نیا رسید، با یادآوری سرنوشت لوایح دو قلو از او به عنوان نماینده ادوار پارلمان ایران پرسیدم، امکان اصلاحات پارلمانتاریستی وجود دارد؟

نقد نصیری به رهبری منصفانه نیست

محبی‌نیا گفت: «تفکر انتقادی هیچ وقت ما را به اصلاحات نمی‌رساند. اصلاح لازمه هر جامعه‌ای است، دلیل نمی‌شود، چون یک مدت مد بوده از آن فراری باشیم، واژه‌ها مهم نیستند، می‌توان به جای آن از اصطلاح تغییر استفاده کرد. جریان روشنفکری ما و جنبش‌های ما همه آمدند به ساختار‌ها نه گفتند، همواره نظم موجود را به هم زدند و برنامه‌ای برای ساختن نداشتند».

محمد مهاجری در دور دوم پرسش‌ها گفت: «عدل و انصاف اقتضا می‌کند که آقای نصیری وقت بیشتری داشته باشد، چون به هر حال دو نفر به یک نفر است و طبیعتا باید به هر دو نفر ما پاسخ بدهد».

وی، اما در پاسخ به ادعای مهدی نصیری مبنی بر اینکه حاکمان در جمهوری اسلامی دنبال اصلاح نیستند، عنوان کرد: «من با این گزاره مخالفم. چون اگر در نظامی فساد تشدید شود رو به نابودی می‌رود، عقلاً کدام نظام می‌خواهد خودش را نابود کند؟

مهاجری در انتقاد به انتخاب رویکرد رادیکالی مهدی نصیری خطاب به او گفت: «اگر نظام را اصلاح پذیر نمی‌دانید چرا اسلحه به دست نمی‌گیرید و با او مبارزه نمی‌کنید؟ چرا در کشور زندگی می‌کنید؟ چرا براندازی نمی‌کنید؟»

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy