Wednesday, Jan 17, 2024

صفحه نخست » با تعیین سقف فروش نان؛ حکومت مشتریان را به جان نانواها انداخت

naan.jpgصدای آمریکا - برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که فروش انواع نان محدود شده و نانوایان در صورت عدم رعایت سقف تعیین‌شده از سوی دولت با «جرایم سنگین چند میلیارد تومانی» و کاهش «سهمیه آرد» مواجه می‌شوند.

مریم شکرانی، روزنامه‌نگار، در رشته توئیتی در صفحه ایکس‌ (توئیتر سابق) با اشاره به تجمع نانوایان در مقابل ساختمان اتاق اصناف در روز سه‌شنبه ۲۶ دی، درباره محدودیت‌های دولتی برای عرضه نان به مشتریان خبر داده است.

به نوشته این روزنامه‌نگار«نانوایان توضیح دادند که دولت مشخص کرده است که به ازای هر کیسه آرد یارانه‌ای به ۳۰ نفر نان بربری فروخته شود.»

شکرانی در ادامه اضافه کرده «هر کیسه آرد حدود ۱۱۰ قرص نان می‌دهد و سهم هر مشتری حدود ۳.۵ قرص نان می‌شود» و این محدودیت برای سایر انواع نان هم وجود دارد.

مریم شکرانی به نقل از نانوایان نوشته است: «اگر این سقف رعایت نشود، سهمیه آرد نانوایی‌ها کم می‌شود و قبض جرایم سنگین چند میلیارد تومانی به دست نانوایان می‌رسد.»

بر پایه این گزارش، فاطمه نظری، رئیس اتحادیه نانوایان سنتی تهران، با تأیید این خبر تاکید کرده که دولت با تکذیب این واقعیت در رسانه‌ها موجب شده که مشتریان تصور کنند نانوایان دروغ می‌گویند و آنها را به جان نانواها انداخته است.

به تازگی روزنامه اعتماد هم در گزارشی میدانی، سهمیه‌بندی فروش نان را تایید کرده و «تعیین سقف برای نان و شکم» را حرکت در مسیر عصبانی‌تر کردن مردمی خواند که از گرانی‌ها به ستوه آمده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی و رسانه‌های حکومتی در واکنش به این اخبار، همچنان اعمال این محدودیت از سوی دولت را انکار کرده‌اند.

مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی، مسعود امرالهی، محدودیت در خرید نان را «کذب محض» خوانده و گفته است «بدون شک با نانوایی‌های متخلف نیز برخورد خواهد شد.»

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، هم در گزارشی مدعی شده که ممنوعیت عرضه نان بیش از چهار عدد با یک کارت بانکی مربوط به «برخی نانوایان» و ناشی از «بازار سیاه آرد و نان» است.

قیمت نان در ایران از مرداد ماه سال جاری تحت عنوان «همسان‌سازی» در استان‌های مختلف افزایش یافت و روند افزایشی آن کماکان ادامه دارد.

نیاز ایران به گندم برای مصرف سالانه و ذخاير استراتژیک آن معادل ۱۵ میلیون تن در سال ارزیابی می‌شود که بخشی از آن همواره از طریق واردات تامین شده است.

پیشتر احمد علوی، اقتصاددان، هدف حاکمیت از افزایش خزنده قیمت نان و بنزین را جلوگیری از واکنش اعتراضی مردم ذکر کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy