Friday, Mar 29, 2024

صفحه نخست » حمله با چاقو به پوریا زراعتی در لندن + واکنش‌ها

hamleh.jpgپوریا زراعتی، مجری برنامه حرف آخر ایران‌اینترنشنال، روز جمعه ۱۰ فروردین هنگام خروج از منزل خود در لندن هدف حمله چند مرد ناشناس قرار گرفت که با ضربات چاقو چندین نقطه از بدنش را مجروح کردند.

او در حال حاضر در بیمارستان بستری و وضعیتش پایدار است.

پلیس لندن مشغول تحقیق درباره این حمله است.

زراعتی سال ۱۴۰۱ به ایران‌اینترنشنال پیوست. برنامه او در این شبکه به نام «حرف آخر»، یک برنامه تحلیلی هفتگی‌ است که در قالب گفت‌وگو، به مسائل اصلی سیاسی روز می‌پردازد.

واکنش‌ها به حمله به پوریا زراعتی؛ اسماعیلیون و علینژاد تهدید روزنامه‌نگاران را محکوم کردند

ایران اینترنشنال - در پی انتشار خبر حمله پوریا زراعتی، حامد اسماعیلیون از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، با محکوم کردن این اقدام، آن را وحشیانه خواند و نوشت:«خبر وحشتناک حمله با سلاح سرد به آقای زراعتی در لندن خشم همه را برانگیخته است. برای آقای زراعتی آرزوی سلامت می‌کنم و امیدوارم پلیس لندن آمرین و عاملین این حرکت جنایتکارانه را پیدا کند.

او افزود:«وجود مطبوعات و رسانه‌‌های آزاد یکی از ارکان دموکراسی‌ست و بسیار غم‌انگیز است که چنین اعمال وحشیانه‌ای در دنیای آزاد رخ می‌دهد.»

مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال سیاسی مخالف جمهوری اسلامی، نیز در همین زمینه نوشت:«من از حمله ناجوانمردانه به دوستم بسیار ناراحت هستم. او روزنامه نگاری شجاع است که زندگی خود را وقف افشای جنایات و اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی کرده است.»

او افزود: «در این دوران سخت که دولت‌ها تهدیدات جمهوری اسلامی را جدی گرفته‌اند و سرکوب فراملی را جرم می‌انگارند، من به‌طور موکد از پلیس لندن می‌خواهم که تحقیقات کاملی در مورد این حمله وحشتناک انجام دهد.»

علینژاد با تاکید بر اینکه تهدید مدوام خبرنگاران از سوی جمهوری اسلامی «هشداردهنده» است، نوشت:« ما باید در محکوم کردن چنین اقدامات بی‌معنای تجاوزکارانه‌ای متحد شویم.»

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

نازنین بنیادی، هنرپیشه و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، در شبکه ایکس با ابراز نگرانی شدید از این حمله،ابراز امیدواری کرد که پلیس بریتانیا، تهدیدهای جمهوری اسلامی برای کشتن خبرنگاران ایرانی در تبعید را جدی بگیرد.

به نوشته نشریه دیلی تلگراف، سازمان اطلاعات برای امنیت ملی انگلستان (ام آی فایو) از این حمله به زراعتی مطلع شده است. بسیاری از دیگر رسانه‌های بریتانیا از جمله بی بی سی، ایندیپندنت و گاردین نیز به این خبر و سوابق تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه روزنامه‌نگاران ایرانی در خارج از کشور، و به‌ویژه کارکنان ایران‌ایرنترنشنال پرداخته‌ند.

آلیشا کرنز، رییس کمیته روابط خارجی پارلمان بریتانیا، در واکنش به حمله به زراعتی گفت:«در حالی که ما از شرایط این حمله اطلاعی نداریم، ایران همچنان به تعقیب کسانی که شجاعت دارند علیه‌اش حرف بزنند، ادامه می‌دهد. با این حال من متقاعد نشده‌ام که ما و متحدانمان راهبردهای روشنی برای محافظت از مردم در کشورهایمان در برابر آنها (رژیم ایران) و حفاظت از منافع خود در خارج از کشور داریم.»

هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا، نیز با محکوم کردن حمله به مجری ایران‌اینترنشنال، این حمله را کار جمهوری اسلامی دانست.

او ضمن آرزوی بهبودی برای این روزنامه‌نگار، بر ضرورت حفاظت از همه کسانی که در غرب مورد تهدید و خشونت‌های فراملی هستند، تاکید کرد.

علیرضا آخوندی، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان سوئد، هم گفت:«خواستار محافظت بریتانیا از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی هستیم.»

در پی این حمله، اتحادیه ملی روزنامه‌نگاران بریتانیا و ایرلند در بیانیه‌ای آن را «تکان‌دهنده» خواند.

میشل استین‌استریت، دبیرکل این اتحادیه گفت: «هدف قرار دادن سیستماتیک روزنامه‌نگاران -صرفا برای انجام وظایفشان - باید متوقف شود. جامعه بین‌المللی باید فشار بر ایران را افزایش دهد و سازمان ملل باید ایران را در قبال اقدامات خود پاسخگو کند.»

او تاکید کرد این چاقوکشی «وحشیانه» ناگزیر این نگرانی را در میان بسیاری از روزنامه‌نگارانی که در ایران اینترنشنال و بی‌بی‌سی فارسی هدف قرار گرفته‌اند، ایجاد می‌کند که در خانه یا وقتی سر کار می‌روند، امنیت ندارند.

این اتحادیه افزود حمله به زراعتی پس از افشاگری ماه گذشته مبنی‌ بر محاکمه و محکومیت غیابی روزنامه‌نگاران مقیم و شاغل در بریتانیا توسط دادگاه انقلاب تهران به اتهام «تبلیغ علیه جمهوری اسلامی» صورت گرفته است.

گابریل نورونها، مشاور سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران، با اشاره به حمله به مجری ایران‌اینترنشنال، نوشت:«فقط مساله زمان بود که قاتلان و اراذل و اوباش ایرانی به یکی از اهداف خود در ایالات متحده یا بریتانیا ضربه بزنند.

او ضمن آرزوی بهبودی برای پوریا زراعتی افزود: «امیدواریم که دولت بریتانیا شروع به جدی گرفتن تهدیدات رژیم جمهوری اسلامی کند و سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار دهد.»

آلن ایر، سخنگوی فارسی زبان پیشین وزارت امور خارجه آمریکا نیز در پستی در شبکه ایکس نوشت:« روزنامه‌نگاری جرم نیست، اما حمله به روزنامه‌نگاران قطعا جنایت است.»

علی افشاری، فعال سیاسی نیز نوشت:«حمله با سلاح سرد و مضروب کردن پوریا زراعتی، تهدید آشکار علیه آزادی رسانه و سلب حق حیات ‌و امنیت است. فاجعه‌بار است که خیابان‌های لندن برای یک فعال رسانه امن نباشد! پلیس لندن باید عاملان و آمران را شناسایی کند تا مجازات شوند. با مشی زراعتی موافق نیستم اما از حقش دفاع می‌کنم.»

امید جلیلی، کمدین سرشناس ایرانی- بریتانیایی نیز حمله به پوریا زراعتی را محکوم کرد و نوشت:«این مساله بسیار جدی است. زراعتی بدون شک یکی از شجاع‌ترین روزنامه‌نگاران فعلی است. این واقعیت که آنها در حال تلاش برای کشتن او در خاک بریتانیا هستند برای همه ما بسیار نگران‌کننده است.»

وحید بهشتی، فعال سیاسی، حمله به پوریا زراعتی را نشان‌دهنده «درماندگی عمیق» جمهوری اسلامی در مواجهه با روزنامه‌نگاری «منصفانه، صادقانه و مبتنی بر واقعیت» و تاثیرگذاری کار این روزنامه‌نگار دانست.

کریم سجاد‌پور، تحلیلگر ارشد بنیاد کارنگی، نیز نوشت:«این حمله زنگ خطری برای مقامات آمریکایی و اروپایی است. ایران فعالانه در تلاش برای کشتن خبرنگاران و فعالان در غرب است.»

کسری اعرابی، پژوهشگر و مدیر تحقیقات مربوط به سپاه پاسداران در سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای، درباره حمله به مجری ایران‌اینترنشنال نوشت:« پوریا زراعتی بیرون خانه‌اش در لندن با چاقو مورد حمله قرار گرفته است. این حمله پس از آن صورت می‌گیرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تلاش کرد تا دو روزنامه نگار ایرانی- بریتانیایی را در لندن ترور کند. دولت بریتانیا تهدید رژیم اسلامگرای ایران و سپاه را جدی نمی‌گیرد.»

نازنین افشین جم، فعال حقوق بشر در این مورد نوشت:«چند نقشه ترور دیگر در خاک بریتانیا، کانادا، استرالیا و کشورهای اتحادیه اروپا، سپاه را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار خواهد داد؟»

بسیاری از روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر و کنشگران سیاسی نیز حمله به پوریا زراعتی و تهدید روزنامه‌نگاران را اقدامی برای ایجاد رعب و وادار کردن روزنامه‌نگاران ایرانی خارج از کشور به سکوت دانسته‌اند و در عین حال از مماشات غرب با جمهوری اسلامی به‌تندی انتقاد کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy