Sunday, Mar 10, 2024

صفحه نخست » تحریم کانادا مدیرعامل مترو را خانه نشین کرد! او و خانواده اش به دنبال خروج از ایران بودند

tahrim.jpg- دیده‌بان ایران نوشت: مسعود درستی، مدیرعامل مترو پس از تحریم از سوی کانادا، سرکار خود حاضر نشده و به دنبال کناره‌گیری است

- این رسانه توضیح داده که استخدام حجاب‌بان‌ها و تحریم کانادا سبب شده که در پروسه مهاجرت خانواده درستی اختلال ایجاد کند

رادیو فردا - مسعود درستی، مدیرعامل مترو تهران، یک روز پس از آنکه از سوی دولت کانادا به دلیل «نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر» تحریم شد، به دنبال استعفا از سمت خود است.

وب‌سایت دیده‌بان ایران روز یکشنبه، ۲۰ اسفندماه، با انتشار این خبر نوشت که آقای درستی با بیان اینکه هر روز موضوع جدیدی در مترو پدیدار می‌شد، در جمع مدیران شهری گفت: «به صورت کاملاً غیرمنتظره موضوع عفاف و حجاب وارد ماموریت‌ها و مسئولیت‌های شرکت شد.»

او در ادامه گفت: «مترو حجاب‌بان استخدام کرده است اما ماه‌هاست در حال پیگیری تا حد التماس برای جذب نیروی متخصص هستیم.»

دولت کانادا روز جمعه، ۱۸ اسفندماه، همزمان با هشتم مارس و روز جهانی زن، اعلام کرد، مدیرعامل متروی تهران و یک نمایندهٔ مجلس جمهوری اسلامی را به دلیل نقش آنها در «نقض گسترده» حقوق زنان و دختران ایران تحریم کرده است.

بر همین اساس، مسعود درستی به دلیل اجرای قانون حجاب اجباری در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی تحریم شده است.

بر اساس گزارش سایت دیده‌بان این تحریم‌ها در حالی اعلام شده که آقای درستی «به دنبال خروج خانواده‌اش از ایران بود».

او در همین حال مسئولیت سرکوب زنان مخالف حجاب اجباری در مترو تهران را متوجه علیرضا زاکانی، شهردار تهران، کرده است.

مدیرعامل مترو تهران در صحبت‌های روز یکشنبه خود با بیان اینکه «تهدید به توبیخ و معرفی به دادگاه برای ترک فعل» شده است، گفت:‌ «چرا فقط مترو؟ مگر در خیابان فرد بی‌حجابی وجود داشته باشد شهردار منطقه توبیخ می‌شود؟»

این در حالی است که وزارت خارجه کانادا اعلام کرده مسعود درستی و زهره الهیان «از موقعیت‌های خود برای درخواست یا اجرای اقدامات سرکوبگرانه فزاینده علیه زنان و دختران در ایران استفاده کرده‌اند».

در حالی خبر تحریم‌های کانادا علیه مسعود درستی و زهره الهیان اعلام شده است که فرمانده قرارگاه بقیه‌الله سپاه پاسداران در همین روز اعلام کرد فعالیت «آمران به معروف» نه تنها در مترو تئاتر شهر تهران متوقف نخواهد شد بلکه به سایر ایستگاه‌های مترو نیز گسترش خواهد یافت.

استقرار نیروهای حجاب‌بان در متروی تهران از مرداد امسال آغاز شد و در ماه‌های گذشته تشدید شده است.

مقاومت زنان ایرانی در برابر حجاب اجباری از زمان آغاز اعتراض‌های «زن، زندگی‌، آزادی» در سال ۱۴۰۱ وارد مرحله جدید شد و این موج مقاومت همچنان در ایران ادامه دارد.

این در حالی است که امسال همزمان با فرارسیدن روز جهانی زن، کمپینی به نام جرم‌انگاری آپارتاید جنسیتی از سوی فعالان ایرانی شکل گرفته و شماری از کنشگران زن بر «خارج‌شدن خاکریز حجاب از دست حکومت» تأکید کردند.

وب‌سایت دیده‌بان ایران روز یکشنبه در بخشی دیگر، سخنان مسعود درستی، مدیرعامل مترو تهران، در مورد وضعیت شبکه متروی پایتخت را منعکس کرده که وضعیت وخیمی را ترسیم کرده است.

بنابر این گزارش، آقای درستی در میان جمعی از مدیران شهری اعلام کرده که هر روز موضوع جدیدی در مترو پدیدار می‌شود: «تشکیل یگان حفاظت و چالش‌هایش، ناتوانی در اورهال [تعمیر اساسی] ناوگان کم‌رمق مترو، فرسودگی ابنیه، انتظارات پرسنل عصبی و خسته، دستفروشی و بساط گستری و غیره.»

او افزود که در متروی تهران «مشکلات اجرایی ول کن نیست. آتش‌سوزی ایستگاه فرودگاه، آتش‌زدن واگن‌های خط پنج، خرابکاری‌های جنوب خط یک، مشکلات برگشت پله‌برقی‌ها، مشکلات خریدهای خارجی، خروج از ریل قطار در خط تست پایانه صادقیه، حوادث گاه و بیگاه، آتش‌سوزی ایستگاه شوش، تجمعات گاه و بیگاه پرسنل، شایعات عجیب و غریب و...»

مسعود درستی روز پنج‌شنبه ۱۷ اسفند نیز در پاسخ به پرسش خبرگزاری ایلنا مبنی بر چرایی افزایش اختلال در تردد قطارهای مترو بر اثر بروز خرابی و حوادث گوناگون در هفته‌های اخیر، گفته بود: «در متروی تهران با ناوگانی مواجه هستیم که بخش زیادی از آن فرسوده و مستهلک شده است و عمر مفید بسیاری از واگن‌ها رو به اتمام است.

او در ادامه گفته بود البته بخشی از علت خرابی‌هایی که بعضاً برای قطارهای مترو پیش می‌آید به «طراحی نادرست اولیه» آن‌ها بازمی‌گردد.

در سال‌های گذشته سوانح متعددی در ایستگاه‌های مترو تهران رخ داده که در جریان آن مسافران مصدوم شده‌اند. برخی از رسانه‌های داخلی ایران نیز بارها از فرسودگی تجهیزات ایستگاه‌های مترو در پایتخت گزارش داده‌اند.

در همین زمینه سرپرست مرکز اورژانس استان تهران، خردادماه امسال از مصدوم شدن چهار شهروند در حادثه سقوط از پله برقی در ایستگاه مترو خمینی خبر داد.

یک هفته پیش از آن نیز در حادثه‌ای مشابه در ایستگاه مترو بهشتی، ۱۸ نفر از مسافران مصدوم شدند که هفت نفر از آن‌ها به بیمارستان منتقل شدند.

فرسودگی و حوادث مکرر مترو تهران در حالی است که برای نمونه، مترو دبی از زمان افتتاح در شهریور ۱۳۸۸ تا بهار امسال ۲ میلیارد مسافر را با دقت زمانی ۹۹.۷ درصدی جابه‌جا کرده است. روزانه بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این شهر ۳.۵ میلیون نفری با مترو تردد می‌کنند.

متروی استانبول نیز با بیش از هزار قطار روزانه حدود سه میلیون مسافر جابه‌جا می‌کند، در حالی که مترو تهران با یک چهارم تعداد قطارهای مترو استانبول روزانه ۲.۵ میلیون مسافر حمل می‌کند و با تراکم شدید جمعیت در واگن‌ها مواجه است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy