Tuesday, Mar 12, 2024

صفحه نخست » هیئت آمریکایی به‌دنبال جنجال بر سر «کیپا» عربستان را ترک کرد

rabbi.jpgرادیو فردا - یک هیئت آمریکایی اعزامی به عربستان سعودی در زمینه آزادی مذاهب، اعلام کرد پس از درخواست از یکی از اعضای آن مبنی بر برداشتن کلاه کیپا از سر، سفر هیئت به عربستان را کوتاه کرد و خاتمه داد.

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده، که یک نهاد مشورتی تعیین شده از سوی کنگره برای دولت آمریکا است، خبر داد که اعضای هیئت در حال بازدید از الدرعیه، یک شهر تاریخی عربستان، با درخواست سعودی‌ها از حاخام آبراهام کوپر، رئیس هیئت، برای برداشتن کیپا از سر خود روبه‌رو شد.

حاخام کوپر خود در بیانیه‌ای با اشاره به افزایش یهودستیزی در دنیا، گفت هیچ فردی صرفاً به خاطر یهودی بودن نباید از بازدید از مکانی که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد، محروم شود، آن‌هم در اماکنی که برای نشان دادن وحدت و پیشرفت درنظر گرفته شده است.

اشاره تلویحی این مقام آمریکایی به رویکرد سال‌های اخیر ولیعهد عربستان در باز کردن درهای کشورش به روی جهان است. او گفت عربستان در چارچوب چشم‌انداز ۲۰۳۰ بر تغییرات اصرار دارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه در روز ۲۲ اسفند، مقامات محلی در محل بازدید به حاخام کوپر گفته بودند حتی اگر وزارت خارجه عربستان بازدید هیئت از این مکان را تأیید کرده، اما او نباید در آنجا در انظار عمومی کیپا برسر داشته باشد.

کمیسیون آزادی مذهبی بین‌المللی ایالات متحده در بیانیه خود تأکید کرده این اتفاق به‌ ویژه برای نماینده یک نهاد دولتی آمریکایی که در راه ترویج آزادی مذاهب تلاش می‌کند، (در روز ۱۵ اسفند) رخ داده است.

کشیش فردریک دیوی، نائب رئیس کمیسیون، این رویداد را «شگفت‌انگیز» و «دردناک» نامید و گفت این امر با نشانه‌های حقیقی آزادی مذهبی که ما در بازدید از عربستان شاهد آن بودیم، کاملاً در تضاد بود.

سفارت عربستان در آمریکا در این باره اظهار نظر نکرده است.

حاخام کوپر بارها در سال‌های گذشته به عربستان سفر کرده و کیپا بر سر داشت. شماری از شخصیت‌های آمریکایی یا مذهبیون آمریکایی و همچنین یک بلاگر شناخته شده اسرائیلی در سفرهای متعدد به عربستان کیپا بر سر در انظار عمومی ظاهر شده بودند.

دیدارهای سال‌های گذشته افرادی مانند حاخام کوپر از عربستان در نزدیک شدن اسرائیل و آن کشور ظاهرا نقش ایفا کرده بود.

تا پیش از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل در ۱۵ مهر که به جنگ کشیده شد، عادی‌سازی رابطه عربستان و اسرائیل امری قریب‌الوقوع ارزیابی می‌شد.

حماس در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار دارد.

عربستان از رویکرد اسرائیل در جنگ غزه به دلیل «رنج» فلسطینیان انتقاد می‌کند و خواهان پایان آن است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy