Saturday, Mar 23, 2024

صفحه نخست » اولین واکنش پوتین به حمله مرگبار در مسکو

putin.jpgرادیو فردا - ولادیمیر پوتین می‌گوید چهار مهاجمی که روز جمعه به سالن کنسرتی در اطراف مسکو حمله کردند، در حال «فرار به سمت اوکراین» دستگیر شدند.

او در ادامه مدعی وجود «رد پای اوکراین» در این حمله شد.

رئیس‌ جمهور روسیه روز شنبه، چهارم فروردین، در نخستین واکنش به این حمله که تا به حال مرگ ۱۳۳ تن در آن تأیید شده ادعا کرد مهاجمان به سالن کنسرت «کروکوس» در نزدیکی مسکو امیدوار بودند که بتوانند از مرز روسیه و اوکراین عبور کنند.

او در یک سخنرانی که از تلویزیون دولتی روسیه برای مردم این کشور پخش شد، گفت که عده‌ای در خاک اوکراین آماده بودند که به مهاجمان اجازه عبور از مرز را بدهند.

این در حالی است که اوکراین نقش داشتن در این حمله را رد کرده و گروه حکومت اسلامی، داعش شاخه خراسان، نیز با انتشار بیانیه‌ای به شکل رسمی مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است.

کرملین هنوز هیچ شواهدی برای اثبات ادعای خود درباره اوکراین ارائه نکرده است.

گروه افراطی اسلامگرای داعش روز شنبه اعلام کرد چهار تن از نیروهایش به سالن کنسرت «کروکوس» در حومه غربی مسکو حمله کردند.

داعش در یکی از کانال‌های تلگرامی خود نوشت: «این حمله توسط چهار تن از جنگجویان حکومت اسلامی با استفاده از مسلسل، هفت‌تیر، چاقو و بمب‌های آتش‌زا انجام شد.»

در این بیانیه اضافه شده که این بخشی از جنگ خشونت‌بار با «کشورهایی که با اسلام می‌جنگند» به شمار می‌آید.

دستیار ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، بلافاصله در پی وقوع این حمله اعلام کرده بود که «اوکراین مطلقاً هیچ ارتباطی با این رویداد نداشت».

سخنگوی سازمان اطلاعات ارتش اوکراین نیز روز شنبه به خبرگزاری رویترز گفت: «البته که اوکراین در این حمله تروریستی نقش نداشت. اوکراین در حال دفاع از حق حاکمیت خود در برابر مهاجمان روس است.»

او تأکید کرد که کشورش شهروندان غیرنظامی روسیه را هدف نمی‌گیرد.

با این حال پوتین روز شنبه با اشاره به «رد پای اوکراین» گفت که مهاجمان سعی کردند مخفی شوند و به سمت اوکراین حرکت کنند و «بر اساس اطلاعات اولیه، دریچه‌ای برای آنها از سمت اوکراین باز شده بود تا از مرزهای روسیه عبور کنند.»

از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی می‌گویند که چند روز پیش از حمله به سالن «کروکوس»، واشینگتن به مسکو هشدار داده بود که نیروهای داعش قصد دارند روسیه را هدف حمله خود قرار دهند، اما ولادیمیر پوتین این توصیه امنیتی را رد کرده و آن را «تحریک‌آمیز» خوانده است.

این حمله که بدترین حادثه تروریستی در پایتخت روسیه طی چند دهه اخیر توصیف شده است، به گمان کارشناسان برای رئیس‌جمهور روسیه که یک هفته پیشتر با پیروزی در یک انتخابات کنترل‌شده توسط دولتش پیام امنیت ملی فرستاده بود، باعث شرمساری شده است.

نه تنها دستگاه امنیتی روسیه در جلوگیری از چنین حمله بزرگی ناتوان ماند، که طبق گزارش‌های موجود پوتین خود نیز هشدارها درباره احتمال چنین عملیات تروریستی را نادیده گرفت.

سفارت آمریکا در روسیه روز ۱۷ اسفند درباره برنامه قریب‌الوقوع «افراط‌گرایان» برای انجام حمله‌ای در مسکو هشدار داده بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy