Thursday, Mar 21, 2024

صفحه نخست » هدف داعش خراسان از حمله تروریستی خود به مسکو، رهبر این گروه را بهتر بشناسیم

ISkhorasan.jpgمداخله روسیه علیه داعش در سوریه، چه‌بسا انگیزه‌ لازم برای اقدامات «داعش خراسان» در هدف قراردادن روسیه به عنوان دشمن مستقیم به دلیل اقداماتش در خاورمیانه را فراهم کرده باشد

ماهیت گروه «داعش خراسان»؟

این شاخه از گروه تروریستی « داعش» که با نام (ISIS-K) نیز شناخته شده، از ایدئولوژی و تاکتیک‌های گروه اصلی، پیروی می‌کنند. پسوند «خراسان» اشاره به منطقه‌ای است که افغانستان و پاکستان را شامل می‌شود.

گروه «داعش خراسان» در سال 2015 به دست اعضای ناراضی از «طالبان» تاسیس شد. طبق گزارش «نیویورک تایمز»، شمار اعضای این گروه تا سال 2021 در نتیجه ترکیبی از حملات هوایی ایالات متحده و «کماندوهای» افغان که به کشته‌شدن بسیاری از رهبران آن انجامید، تقریباً به نصف یا تقریباً 2هزار عضو، کاهش یافت.

9999.jpgنام این گروه اندکی پس از سرنگونی دولت افغانستان توسط «طالبان» در سال 2021 مطرح شد. در جریان خروج نظامی آمریکا از افغانستان، این گروه در ماه اوت 2021 انفجار انتحاری در فرودگاه بین المللی کابل انجام داد که منجر به کشته شدن 13 سرباز آمریکایی و 170 غیرنظامی شد.

«داعش خراسان» دی ماه گذشته در پستی در حساب کاربری منتسب به این گروه در «تلگرام» اعلام کرد که در پشت حمله‌ای قرار دارد که طی آن 84 نفر در شهر کرمان در جریان مراسم سالگرد قتل قاسم سلیمانی، کشته شدند.

علت تلاش«داعش خراسان» برای حمله به روسیه

کولین بی کلارک، تحلیل‌گر مبارزه با تروریسم در شرکت مشاوره امنیتی «سوفان» مستقر در نیویورک می‌گوید: «توجه سازمان داعش خراسان طی دو سال گذشته بر روسیه متمرکز شده و اغلب از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در تبلیغاتش در خصوص مداخله او در افغانستان، چچن و سوریه انتقاد می‌کند.»

حمله در مسکو، نشان‌دهنده افزایش قابل توجه عملیات «داعش خراسان» است که بیانگر دشمنی در قبال روسیه و شخص پوتین است. از جمله علل حملات «داعش خراسان» به روسیه، دخالت‌های نظامی پوتین در خاورمیانه و مشخصا سوریه است.

جزئیاتی در باره رهبر «داعش خراسان» که لقب یکی از «شیران شهری» به خود گرفت

ثناء االله غفاری، ملقب به «شهاب المهاجر»، رهبر «داعش خراسان» در ژوئن 2020 به عنوان رهبر یک سازمان تروریستی خارجی توسط ایالات متحده لیست‌گذاری شد.

داعش خراسان پس از انتصاب ثناء الله غفاری، او را یک فرمانده نظامی با تجربه و یکی از «شیران شهری» داعش در کابل توصیف کرد که در عملیات‌های چریکی شرکت کرده و حملات انتحاری پیچیده‌ای را طراحی کرده بود.

المهاجر كه در سال 1994 در افغانستان به دنیا آمده، در سالهاى اخير مسئولیت تامین بودجه برای تمامی عملیات‌های داعش در سراسر افغانستان را بر عهده دارد.

زمانی که داعش خراسان در افغانستان تأسیس شد، رهبرش «حافظ سعید خان» و معاون او «ملا عبدالرئوف» از اعضای سابق طالبان بود.

ملا عبدالروف در سال 2015 و حافظ سعید خان در سال 2016 در حملات هوایی ایالات متحده کشته شدند.

در سال 2020، المهاجر به عنوان فرمانده داعش افغانستان و فرمانده عملیات داعش خراسان منصوب شد و به مغز متفکر و شخصیت اصلی این تشکیلات تبدیل شد.

همچنین گزارش شده که او اولین تبعه غیر افغان یا پاکستانی است که داعش خراسان را رهبری می کند.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، شهاب المهاجر پیش از این از رهبران شبکه حقانی و یکی از اعضای القاعده قبل از جدایی بود که بعدها رهبری داعش خراسان که به شدت با طالبان مخالف است، را بر عهده گرفت.

پس از حمله سال 2021 به فرودگاه کابل که توسط المهاجر ترتیب داده شد، طالبان اعلام کردند که تمام اقدامات ممکن را برای دستگیری او انجام خواهند داد.

در 21 دسامبر 2021، کمیته تحریم‌های داعش-القاعده وابسته به شورای امنیت سازمان ملل، المهاجر را به فهرست تحریم‌ها افراد تروریست، اضافه کرد.

در 22 دسامبر 2021 اتحادیه اروپا مانند سازمان ملل المهاجر را به فهرست تحریم های خود اضافه کرد.

در 8 فوریه 2022، ایالات متحده برای کسانی که اطلاعاتی درباره هویت یا مخفیگاه ثناء الله غفاری سرکرده داعش خراسان در افغانستان دارند یا اطلاعاتی جهت دستگیری او و مسئولین حمله‌ آگوست 2021 به فرودگاه کابل ارائه دهد، جایزه ده میلیون دلار جایزه تعیین کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy