Sunday, Mar 31, 2024

صفحه نخست » اولین واکنش نمازگزاران جمعه به ماجرای آیت الله صدیقی

ensaf.jpgنیکزاد حبیبی، انصاف نیوز

نماز جمعه ۱۰ فروردین تهران که به امامت سید احمد خاتمی در دانشگاه تهران برگزار شد، با حضور نمازگزارانی همراه بود که در خصوص ماجرای آیت الله صدیقی خطیب دیگر جمعه‌ی تهران، نظرات جالب توجهی داشتند.

یکی از نمازگزاران که در بلوار کشاورز در حال رفتن به نماز جمعه بود در پاسخ به این سوال که «نظرتان درباره ماجرای پیش آمده برای آقای صدیقی چیست؟»، گفت: ما که خیلی تعجب کردیم و من شخصا دیگر بعد از این ماجرا پشت ایشان اصلا نماز نمی‌خوانم؛ اگر ایشان بیاید من نمازم را فرادا می‌خوانم؛ حتی به دفتر آقا هم تلفن کردم و این مسئله را گفتم؛ بالاخره شبهه‌ای در خصوص ایشان پیش آمده و تا حل نشود، من احساس خوبی نخواهم داشت.

چندی پیش عباس عبدی در توییتی نوشته بود: «گرچه نکات گوناگونی در خصوص اظهارات و مواضع آقای صدیقی وجود داشته که شرط امام جمعه بودن را منتفی می‌کرد، ولی به نظرم پس از افشای اسناد اخیر حضور دوباره وی در نماز جمعه، امر غریبی خواهد بود و احتمالا موجب ترک نمازگزاران خواهد شد.»

نمازگزار دیگری در پاسخ به همین سوال انصاف نیوز گفت: هرچند مسئله هنوز مشخص نشده اما به هر حال آقای صدیقی باید در این خصوص با صداقت شفاف‌سازی کنند؛ به هر حال مسئله‌ی کوچکی نیست و ایشان هم خطیب جمعه تهران هستند؛ هزاران نفر پشت ایشان نماز می‌خوانند؛ نمی‌شود که یک ماجرایی پیش بیاید و بعد فقط بگویند اطلاع نداشتم یا امضای من را جعل کرده‌اند!

ماجرای آیت الله صدیقی از آنجا آغاز شد که اسناد و ادعاهایی درمورد باغی به وسعت ۴۲۰۰ متر و به ارزش ۱۰۰۰ میلیارد در ازگل تهران مطرح شد و واکنش‌های فراوانی را تا امروز در پی داشت. از ادعای صدیقی مبنی بر جعل امضای خود و انتقال باغ ۴۲۰۰ متری به شرکت خانوادگی که بعدا به نوعی توسط حوزه‌ی علمیه‌ی امام خمینی خلاف آن گفته شده در بیانیه‌ای ذکر شد که: «بعد از ثبت موسسه مذکور با عنوان «موسسه غیرتجاری پیروان اندیشه‌های قائم»، تولیت حوزه [کاظم صدیقی] با اعتماد به فرد مذکور در تنظیم اساسنامه بر مبنای توافقات و خط مشی تعریف شده، با حضور در دفترخانه، سند بخشی از زمین حوزه را به موسسه مذکور منتقل نموده و آن را امضاء می‌نماید».

آقای میانسالی که کنار کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران منتظر اذان ظهر و آغاز خطبه‌های نماز جمعه بود، نظر متفاوتی در مورد مسئله آقای صدیقی داشت و گفت: به هر حال ممکن است این مسئله برای هر شخصی پیش بیاید؛ نباید اینگونه مسائل را به پای کل نظام گذاشت یا اینکه بگوییم نماز جمعه نباید رفت؛ هرچند آقای صدیقی باید در این مسئله پاسخگو باشند اما تا چیزی مشخص نشده، نباید حق‌الناس را زیر پا بگذاریم و با بی‌انصافی قضاوت کنیم.

در نهایت ماجرا از درخواست و انتظار برخی از مردم برای استعفای آقای صدیقی، توضیح و رسیدگی شفاف در مورد این ماجرا و اعتراض به حضور او در مراسمی برای شب‌های قدر در دانشگاه امام صادق، تنها به حذف نام او از میان میهمانان دانشگاه امام صادق منتهی شد. آقای صدیقی هم در آخرین ویدئویی که از او منتشر شده است گفته است: «حوزه عملیه امام خمینی(ره) لازم داشت یک مرحله پیش حوزوی داشته باشد و تصمیم گرفتیم موسسه‌ای ثبت کنیم. در تاسیس موسسه غفلتی صورت گرفت که این غلفت از ناحیه من بود، نباید اعتماد می‌کردم. از اعضای موسسه آگاهی نداشتم و از وقوع غفلت در محضر خداوند استغفار می‌کنم و از مردم با همه وجودم عذرخواهی می‌کنم. اموال حوزه با تاسیس موسسه جابجا نشده است. موسسه منحل شد و ملک مزبور رسما به حوزه منتقل شده و به ثبت رسمی رسیده است. توقع دارم در نظارت اگر به موردی رسیدند که از نظر قانونی جای مواخذه وجود دارد اعم از آشنایان و‌غیر اشنایان در اجرای قانون حتما به حساب اشخاص رسیدگی شود.» توضیحی که بزعم بسیاری از فعالان سیاسی و حقوقی پذیرفته و شفاف نبوده و دلایل و جزییات همچنان در آن مغفول است.

یک خانم مسن که در خیابان انقلاب منتظر رسیدن همسرش بود تا با او به نماز جمعه برود، درباره‌ی مسئله آقای صدیقی به خبرنگار انصاف نیوز گفت: ما که خیلی ناراحت شدیم؛ ایشان در نمازهای جمعه همیشه بیان خوبی داشتند و البته من فکر می‌کنم خودشان هم فرد پاکدستی هستند اما این داستانی که در فضای مجازی پخش شده، خیلی من را ناراحت کرد. امیدوارم ایشان اصل ماجرا را برای مردم بگویند. نباید این سنگر نماز جمعه که بهای خون شهداست، با این داستان‌ها خدشه‌دار شود.

نمازگزار دیگری در پاسخ به این سوال که «نتیجه ماجرای آقای صدیقی چه خواهد شد؟» می‌گوید: بعید می‌دانم نتیجه‌ای داشته باشد؛ آقای صدیقی می‌گویند امضای من را جعل کرده‌اند! آخر مگر می‌شود امضای شما را جعل کنند و خبر نداشته باشید؟ به هر حال ایشان شفاف توضیح ندادند و من خودم قانع نشدم؛ امیدوارم دقیق‌تر مسئله را روشن کنند. این مردم نظام و انقلابشان را دوست دارند؛ نباید اینطور با این مسائل مهم برخورد کنند. باید با مردم شفاف باشند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy