Friday, Apr 19, 2024

صفحه نخست » تذکر رهبری به مسئولان درباره‌ی گشت ارشاد

rahbariHijab.jpgچند ساعت پس از حمله "محدود" اسرائیل به اصفهان و چند روز پس از آغاز مجدد فعالیت گشت ارشاد در قالب طرح نور، معاون دفتر رهبری از تذکر آیت الله خامنه‌ای به برخی مسئولان درباره‌ی انجام 'کارهای بدون قاعده' درباره‌ی حجاب خبر داد.

مهدی فضائلی با بازنشر بخشی از سخنان اخیر رهبری درباره‌ی حجاب، در شبکه‌ی اجتماعی ایکس نوشت: به تازگی برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده تذکر دریافت کرده‌اند.

آیت الله خامنه‌ای چندی قبل گفته بودند: کشف حجاب، هم ‎حرام شرعی است، هم ‎حرام سیاسی است... منتها...دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد.

یک هفته نبرد مأموران حکومت با زنان ایران؛ هراس از اعتراضات خیابانی در واکنش به سرکوب زنان

کیهان لندن - یک هفته از جدیدترین برنامه سرکوبگرانه جمهوری اسلامی علیه زنان ایران که با نام «طرح سراسری نور» در حال اجراست گذشت. شمار زیادی از زنان در شهرهای مختلف طی هفته‌ای که گذشت بازداشت شدند یا مورد ضرب و جرح، توهین و تحقیر مأموران حکومتی قرار گرفتند. امام جمعه مشهد اما این روند وحشیانه را «تذکر محترمانه و ارشاد» خوانده است!

«طرح سراسری نور» که در ابتدا به عنوان طرح عفاف و حجاب از آن نام برده می‌شد، شنبه گذشته ۲۵ فروردین در ایران آغاز شد. اکنون با گذشت یک هفته از اجرای این طرح، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی برنامه‌ای سازمانیافته برای محدود ساختن بیشتر فضای اجتماعی و سرکوب زنان با هدف هراس‌آفرینی و در دست گرفتن نبض تحرکات در فضای جامعه طراحی کرده است.

در طول هفته گذشته ماشین‌های گشت ارشاد به خیابان‌های ایران بازگشته و مأموران زیادی در معابر عمومی مستقر شدند.

ویدئوها و تصاویر زیادی از حمله وحشیانه مأموران زن و مرد به زنان و دختران جوان، و کشاندن آنها به درون ون‌های گشت ارشاد منتشر شده است. برخی ویدئو‌ها نیز بیانگر درگیری شهروندان با مأموران، و حتی نجات دادن زنان از دست مأموران است.

در برابر موجی از خشم و انتقاد عمومی از شرایط جنگی ایجاد شده علیه زنان، برخی مقامات در پی توجیه برآمده و انگشت اتهام را به سوی زنانی دراز کرده‌اند که از پوشش اختیاری استفاده می‌کنند.

احمد علم الهدی امام جمعه مشهد در خطبه‌های نماز جمعه امروز (۳۱ فروردین) این شهر گفته یک عده افراد ناآگاه و مغرض برای اینکه اسلام را بکوبند، می گویند این حرکت یک برخورد زورمندانه است و اینطور جلوه می‌دهند که بنای نیروی انتظامی بر برخورد و مقابله است؛ نخیر اینطور نیست. تشکل‌های حجاب و عفاف به همراه طلایه‌داران امر به معروف و نهی از منکر، همراه نیروی انتظامی شده‌اند. رویکرد اصلی طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد است، نه برخورد و اقدام قهری.«

امام جمعه مشهد با بیان اینکه «طرح نور، تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت کسانی است که بی‌حجابی دارند» گفته که «در یک محاسبه‌ای که اخیراً انجام شده معلوم است که درصد افراد بی‌حجابی که اصرار بر تخطی از قانون دارند، بخش بسیار محدود و اندکی از جمعیت افراد بی‌حجاب است. به همین دلیل، طرح نور نه به عنوان یک برنامه قهری بلکه در مقام یک طرح تبیینی، ارشادی و فرهنگی مطرح است.»

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه ۲۲ فروردین در سخنرانی نماز عید فطر خود با فرمانی جدید به «آمران به معروف» که پیشتر آنها را «آتش به اختیار» توصیف کرده بود، از آنها خواست تا «با هنجارشکنی دینی برخورد کنند.»

ساعاتی پس از این دستور علی خامنه‌ای، فرماندهی انتظامی تهران اعلام کرد طرح موسوم به «نور» را برای «مقابله با کشف حجاب» از شنبه ۲۵ فروردین در تهران اجرا می‌‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy