Wednesday, May 8, 2024

صفحه نخست » نرمش قهرمانانه از نوعی دیگر؟

javan.jpg- یکروز پس از دو خبر سوال برانگیز...

- اول، پشتیبانی روزنامه سپاه از حضور تماشاگران زن در مسابقات لیگ برتر

- دوم، احمدی نژاد دعای فرج را از سخنرانی‌های خود حذف کرد

- و امروز: یک رأی تاریخی؛ بازی پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور بانوان!

یه گزارش ایران وایر کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال رای خود را در خصوص تخلفات صورت گرفته در دیدار تیم های پرسپولیس و سپاهان صادر کرد و بر این اساس بازی این دو تیم در فصل آینده مقابل هم صرفا با حضور بانوان برگزار خواهد شد.

بر اساس حکم کمیته انظباطی «هر یک از دو باشگاه به پرداخت مبلغ ۲میلیارد ريال جریمه نقدی و برگزاری مسابقات رفت و برگشت دو تیم در فصل آتی لیگ برتر با حضور صرفاً بانوان بعنوان تماشاگر در ورزشگاه های خانگی و نیز الزام به عذرخواهی در رسانه رسمی باشگاهی خود از جامعه هواداری فوتبال» حداکثر ظرف مهلت یک هفته از تاریخ قطعیت دادنامه محکوم شدند.

در دیدار بین دو تیم پرسپولیس و سپاهان، یکی از لیدرهای سپاهان که پیراهن و شال طلایی رنگ بر تن و دور گردن داشت و سربندی با شعار «یا زهرا» بر پیشانی بسته بود جملاتی توهین آمیز و جنسیت زده نسبت به تماشاگران زن پرسپولیس داشت که با واکنش‌های گسترده همراه شد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

این اولین بار در تاریخ فوتبال ایران است که چنین حکم عجیبی صادر می‌شود و این رای بی سابقه، تقابل این دو تیم در فصل آینده را به یکی از خاص‌ترین بازی‌های لیگ برتر ایران تبدیل خواهد کرد.

دیدگاهی دیگر در همین زمینه:

ادامه پروژه سپاه علیه زنان هوادار فوتبال؛ تاج هم از تندروها حمایت کرد

رئیس فدراسیون با مقصر اعلام کردن باشگاه‌ها قصد دارد زمینه اجرای برنامه نظام علیه زنان فوتبالی را هموار کند

امیرحسین میراسماعیلی - ایندیپندنت فارسی

مهدی تاج، رییس فدراسیون فوتبال ایران، در حاشیه مراسم تقدیر از مدال‌آوران ورزش ایران، با طرح این ادعا که باشگاه‌های فوتبال موظف‌اند زنان هوادار فوتبال را «خودشان به ورزشگاه بیاورند»، تاکید کرد که ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال «به هر قیمتی عملی نیست» و تهدید کرد که به‌زودی امکان دارد ورود حداقلی زنان به ورزشگاه آزادی نیز دوباره ممنوع شود.

در هفته‌های گذشته، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران و دفتر علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به‌بهانه اینکه دروازه‌بان استقلال دختر نوجوانی را لحظاتی در آغوش گرفت، و به‌دلیل درگیری هواداران مرد تیم سپاهان با زنان پرسپولیسی مجددا خواستار ممنوعیت کامل ورود زنان به ورزشگاه‌های فوتبال شدند و تاکنون موفق شده‌اند تا این ممنوعیت حکومتی را در ورزشگاه‌های شهرهای اراک، تبریز و قائم‌شهر اعمال کنند.

این درحالی است که در ماجرای توهین رکیک و جنجالی یک هوادار تیم سپاهان به دختران پرسپولیسی در ورزشگاه آزادی، شماری از خبرنگاران و رسانه‌های ورزشی در ایران، با اشاره به عضویت رسمی این فرد در کانون هواداران باشگاه اصفهانی و استفاده او از سربند «یازهرا»، گفتند که ممکن است این پرونده سناریویی ساختگی و «پروژه‌ای عجیب برای ممنوع کردن دوباره ورود زنان به استادیوم» باشد.

اما حالا مهدی تاج، عضو اسبق سپاه پاسداران و رییس فعلی فدراسیون فوتبال ایران، نیز می‌گوید: «آقای وزیر نامه‌ای به ما زدند که ما جواب دادیم، چون نگران وضعیت فرهنگی باشگاه‌ها بود. ما به دستور ایشان اقدامات موثری انجام دادیم. در هفت هشت جلسه مختلف با مدیران هلدینگ خلیج‌فارس و مدیران بانک‌ها، اعلام کردیم اگر کسی نمی‌تواند کرامت بانوان را حفظ کند، ممکن است ورود آنها را منع کنیم... ورود بانوان باید ضابطه‌مند باشد و باشگاه مسئولیت آن را بپذیرد. باید بانوان خودش را به ورزشگاه بیاورند و سپس با خوبی و خوشی آنها را بدرقه کنند که از ورزشگاه بروند. به هر قیمتی ورود بانوان عملی نیست.»

تاج درحالی تلاش کرد تا توپ را به زمین باشگاه‌ها بیندازد که بلیت‌فروشی، تعیین ورزشگاه‌ها و مدیریت و جزئیات برگزاری مسابقات فوتبال در تمامی لیگ‌های ایران، برخلاف بسیاری از نقاط جهان، برعهده فدراسیون فوتبال است، ماموران حاضر در ورزشگاه‌ها عضو نیروهای مسلح جمهوری اسلامی هستند و مدیران باشگاه‌های فوتبال کوچک‌ترین نقشی در برگزاری مسابقات ندارند.

اما با این حال، به نظر می‌رسد مهدی تاج با مقصر معرفی کردن باشگاه‌ها قصد دارد تا ضمن تبرئه فدراسیون، راه را برای ممنوعیت کامل و مجدد ورود زنان به ورزشگاه‌ها هموار کند، زیرا به‌خوبی می‌داند احتمال اینکه حتی یکی از مدیران باشگاه‌های دولتی حاضر شود مسئولیت ورود زنان به ورزشگاه‌ها را بپذیرد و مقابل پرونده‌سازی‌های امنیتی و قضایی مدیران ارشد نظام ایستادگی کند نزدیک به صفر است.

در همین رابطه، روزنامه اعتماد در شماره چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت نوشت: «اظهارات تاج نگرانی‌هایی را برای اهالی فوتبال به همراه داشته است. ضمن اینکه تناقض‌های آشکاری در صحبت‌های ريیس فدراسیون فوتبال دیده می‌شود. اظهاراتی کلی‌گویانه و کیفی نظیر ضابطه‌مند بودن، حفظ کرامت زنان یا بدرقه آن‌ها با خوبی و خوشی، ابهاماتی را درمورد ادامه حضور زنان در استادیوم‌ها ایجاد کرده است. مخصوصا جمله آخر ريیس فدراسیون فوتبال که گفته به هر قیمتی ورود بانوان عملی نیست. ريیس فدراسیون فوتبال درحالی بحث ضابطه و نوع خاص بلیت‌فروشی را مطرح کرده که چندین سال است سازمان لیگ ایران در انجام این کار ناتوان مانده است.»

در ادامه گزارش این روزنامه آمده است: «کدام مدیر در کدام باشگاه حاضر می‌شود مسئولیت ورود زنان را برعهده بگیرد؟ کدام‌ یک از مدیران، که تمامشان دولتی یا شبه‌دولتی هستند، می‌توانند تضمین دهند کرامت زنان حفظ می‌شود؟ تاج از لغو مجوز ورود زنان به استادیوم در صورت مسئولیت‌ناپذیری آن باشگاه به‌عنوان یک جریمه یاد می‌کند، در حالی که برای مدیران فوتبال ایران، این نه‌تنها جریمه نیست که یک امتیاز محسوب می‌شود. احتمالا تمام مدیران می‌گویند متاسفانه باشگاه ما قادر به حفظ کرامت زنان و بدرقه خوش و خرم آنها نیست و خلاص! فردا روزی هم که فیفا پرسید چرا زنان در ورزشگاه‌ها حضور ندارند، فدراسیون جواب می‌دهد باشگاه‌ها خودشان علاقه‌ای به انجام این کار ندارند، وگرنه منعی وجود ندارد!»

از سوی دیگر، کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال در اقدامی بی‌سابقه تصمیم گرفت تا در پرونده درگیری زنان و مردان هوادار فوتبال در مسابقه پرسپولیس و سپاهان، به این رای بدهد که علاوه بر جریمه ۲۰۰ میلیون تومانی هر باشگاه، در فصل آینده و در دو دیدار رفت‌وبرگشت پرسپولیس و سپاهان تنها زنان مجوز حضور در ورزشگاه‌های آزادی و نقش‌جهان را داشته باشند.

حکمی که در صورت ممنوعیت کامل حضور زنان در ورزشگاه‌ها در فصل آینده عملی نخواهد شد، اما باز هم به معنای جنسیتی‌ شدن ورزشگاه‌ها و اجرای سیاست ثابت نظام جمهوری اسلامی در تلاش برای زنانه و مردانه کردن ورزشگاه‌ها است.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

در همین رابطه علی عالی، معاون ارتباطات و رسانه باشگاه نساجی مازندران، که تیمش براساس حکم کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال از میزبانی زنان در مسابقه مقابل تیم‌های پرسپولیس و استقلال محروم شد، در شبکه اکس (توییتر) نوشت: «محرومیت هواداران مرد پرسپولیس به‌خاطر توهین‌های لیدر سپاهانی قابل دفاع نیست، همان‌طور که محرومیت زنان هوادار نساجی به‌خاطر حضور هواداران مرد پرسپولیس قابل دفاع نبود. البته از لحاظ تبلیغاتی، اینفانتینیو (رییس فیفا) خوشش می‌آید.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy