Friday, May 10, 2024

صفحه نخست » مجمع عمومی سازمان ملل به قطعنامه عضویت کامل فلسطین رای داد

UN.jpgایران اینترنشنال - اکثریت کشورهای عضو مجمع عمومی سازمان ملل متحد به پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در این مجمع رای مثبت دادند.

قطعنامه مجمع عمومی برای عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد روز جمعه با رای موافق ۱۴۳ کشور، ۹ رای مخالف و ۲۵ رای ممتنع به تصویب رسید.

به این ترتیب، مجمع عمومی سازمان ملل متحد با اختلاف زیادی به اعطای «حقوق و امتیازات» جدید به فلسطین رای داده و از شورای امنیت خواسته که درخواست فلسطینیان را برای تبدیل شدن به یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل متحد دوباره بررسی کند.

قرار است این درخواست تجدید نظر به شورای امنیت ارسال شود.

سازمان ملل متحد دارای ۱۹۳ عضو است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

این رای‌گیری حمایت جهانی از پیشنهاد فلسطینیان را به نمایش گذاشت. با وجود این، انتظار نمی‌رود موقعیت فلسطینیان در عرصه بین‌المللی تغییر چندانی کند.

ایالات متحده ماه گذشته قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که راه را برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل هموار می‌کرد، وتو کرد.

درخواست عضویت کامل در سازمان ملل، ابتدا باید از سوی شورای امنیت ۱۵ عضوی و سپس مجمع عمومی تایید شود.

پیش از رای‌گیری روز جمعه، دیپلمات‌ها پیش‌بینی کرده بودند که این قطعنامه حمایت لازم را برای تصویب داشته است.

گیلاد اردان، سفیر اسرائیل در سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه مجمع عمومی را محکوم کرد و گفت این قطعنامه عملا به فلسطینی‌ها وضعیت و حقوق دولتی اعطا می‌کند که در تضاد با اصول منشور سازمان ملل است.

اردان در نشست سازمان ملل درباره فلسطین گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین بر نوار غزه کنترل ندارد.

فلسطینی‌ها در حال حاضر یک کشور ناظر غیر عضو هستند که این جایگاه در سال ۲۰۱۲ از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آن‌ها اعطا شد.

هیات فلسطینی سازمان ملل در نیویورک که از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی می‌شود، روز پنج‌شنبه در نامه‌ای به کشورهای عضو اعلام کرد پذیرش پیش‌نویس قطعنامه به حفظ راه‌حل دو کشوری کمک می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy