Wednesday, May 15, 2024

صفحه نخست » یهودستیزی و اسلام گرایی و ایرانی و حماسی بودن اعتراض های دانشجویی آمریکا، اکبر گنجی و حمید دباشی

ganji.jpgدر ادامه بحث نوبت قبل تحت عنوان «نگاهی به علل و دلایل حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه های آمریکا» ، در این نوبت به مباحث جدی تری پرداخته شد.

گفت و گوی اکبر گنجی و حمید دباشی

ابتدا از این نکته سخن گفته شد که شواهد و قرائن بسیار واقعیت های کنونی وقتی معنا می یابند که در تحت نظریه ها و مدل هایی برای تفسیر قرار گیرند.

شواهد بسیار زیاد نفوذ باورناکردنی اسرائیل در آمریکا با چهار نظریه تبیین شد. الف- نظریه استفان والت و جان مرشایمر که مطابق آن سیاست خاورمیانه ای آمریکا تابع لابی اسرائیل و خود اسرائیل قرار دارد. ب- نظریه محمد رضا شاه پهلوی که مطابق آن لابی یهودی بر کل حکومت آمریکا، بانک ها و امور مالی آمریکا، مطبوعات و رسانه های آمریکا حاکم است و منافع اسرائیل را پیش می راند. پ- نظریه نوام چامسکی که مطابق آن امریکا در مناطق مختلف جهان برای پیشبرد منافع اش تنش آفرینی کرده و جنگ به راه می اندازد و از برخی دولتها در همین راستا استفاده کرده و می کند. اسرائیل هم در خاورمیانه ابزاری در دست دولت آمریکا برای پیشبرد منافع اش است. ت- نظریه حمید دباشی که مطابق آن آمریکا و اسرائیل یک روح در دو بدن هستند.

نظریه دیگری که شواهدی بسیاری را تبیین می کند، نظریه فاشیستی و نژادپرستانه و خودشیفته بودن جامعه اسرائیل است. این نظریه در این نوبت هم طرح و تبیین شد.

بحث بعدی پیرامون وضعیت فلسطینی بود که از وضعیت سیاه پوستان در رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی هم بدتر است. لذا به جای استفاده از از نظریه آپارتاید برای تبیین وضعیت فلسطینی ها، باید از نظریه «حق برخورداری از حقوق» هانا آرنت استفاده کرد.

موضوع بعدی بی آینده بودن فلسطینی ها با توجه به این بود که اسرائیل راه حل های صلح دو دولتی و یک دولتی را نمی پذیرد و تنها راه حل اش نابودی فلسطینی هاست.

با توجه به این مقدمات به حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه های آمریکا که محصول این فرایندهاست پرداخته شد و اتهام هایی چون، یهودستزی، اسلامیست بودن، ایرانی و پیرو خامنه ای بودن و حمایت از تروریسم (حماس) دانشجویان مورد ارزیابی قرار گرفت.

سپس به این پرسش پرداخته شد که حرکت اعتراضی دانشجویان دانشگاه های آمریکا چیست؟ شورش؟ جنبش اجتماعی؟ انقلاب؟ جنبش ضد جنگ ویتنام؟ جنبش دانشجویی ۱۹۶۸؟

و در پایان به آینده حرکت اعتراضی دانشجویی آمریکا پرداخته شد.

طولانی بودن این جلسه به دلیل آن است که ۱۴ فیلم مهم به عنوان شواهد و قرائن مدعیات به این نوبت اضافه شده است. فیلم هایی که اسناد مهم تاریخی به شمار می روند، از جمله سخنان نتانیاهو در سال ۱۹۸۲ و سخنان بسیار مهم محمد رضا شاه پهلوی در میانه دهه ۱۹۷۰ درباره نفوذ باورنکردنی اسرائیل در آمریکا.

***



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy