Tuesday, Jun 4, 2024

صفحه نخست » احتمال دست داشتن جمهوری اسلامی در عملیات ترور سلمان رشدی؟

rushdi.jpgایندیپندنت فارسی - هادی مطر، مردی که متهم است با هدف قتل سلمان رشدی، نویسنده بریتانیایی‌ـ‌آمریکایی، با چاقو به او حمله کرده، در حال مذاکره با دادستان‌های ایالتی و فدرال آمریکا برای توافق پیش از محاکمه است. به گزارش سمافور، به نقل از مقام‌های مسئول رسیدگی به پرونده، این موضوع می‌تواند روشن کند که آیا دولتی خارجی یا سازمانی تروریستی در این حمله نقش داشته‌اند یا خیر.

مطر قرار است به اتهام اقدام به قتل در سپتامبر سال جاری در نیویورک محاکمه شود. اما دادستان‌های فدرال دفتر دادستانی کل آمریکا به‌صورت جداگانه مشغول تحقیق‌اند که آیا مطر ۲۶ ساله بخشی از توطئه‌ای بزرگ‌تر برای قتل این نویسنده بوده است.

آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، در سال ۱۹۸۹ فتوای قتل سلمان رشدی را به‌دلیل نوشتن کتاب «آیات شیطانی» صادر کرد.

به گزارش سمافور، وزارت دادگستری هنوز مطر را به تروریسم متهم نکرده است. اما تیم حقوقی مطر پیش‌بینی می‌کنند چنین اتهامی مطرح شود و در ماه‌های اخیر تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی جامع با دادستان‌های ایالتی و فدرال را افزایش داده‌اند تا از مجموع حکم زندانش بکاهند. چنین توافقی ممکن است به سوال‌هایی در مورد دخالت عاملی خارجی، احتمالا جمهوری اسلامی یا حزب‌الله لبنان، در این حمله پاسخ دهد.

جیسون اشمیت، دادستان ناحیه‌ای شاتاکوا کانتی، گفت او مشغول رایزنی با رشدی است که آیا او توافق مصالحه با مطر را خواهد پذیرفت. اما این نویسنده هنوز پاسخ مشخصی نداده است. دادستان ناحیه‌ای گفت در حال حاضر قصد دارد در دادگاه درخواست کند سنگین‌ترین حکم برای مطر صادر شود که احتمالا بین ۲۵ تا ۳۲ سال زندان خواهد بود. اما احتمال می‌رود مذاکره‌ای پیچیده با دادستان‌های فدرال لازم باشد تا برآورد شود هرگونه اتهام مرتبط با تروریسم بر حکم مطر چه تاثیری خواهد گذاشت.

اشمیت با اشاره به رشدی گفت: «مطمئن نیستم او الان در چه مرحله‌ای است. می‌دانید، فکر می‌کنم روشن است که بسیار احساساتی باشد. به‌نوعی دارد گزینه‌هایش را می‌سنجد.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

اشمیت در ادامه افزود مشخص نیست مطر در چارچوب توافق، چه اطلاعاتی بتواند به دادستان‌های فدرال ارائه دهد. او در سال ۲۰۲۲ در مورد اقدام به قتل درجه دو ادعای بی‌گناهی کرد.

مدارک دادگاه و گزارش‌های مطبوعاتی مطر را جوانی ناراضی ترسیم می‌کند که از مدرسه متنفر بود، در یک فروشگاه کار می‌کرد و در تلاش برای تبدیل شدن به یک بوکسور حرفه‌ای ناکام ماند. پدر لبنانی‌ـ‌آمریکایی مطر وقتی او کم‌سن‌و‌سال بود آمریکا را ترک کرد و به لبنان بازگشت. افرادی که مطر را از نزدیک دیده‌اند او را فردی منزوی توصیف کردند که به‌سادگی ممکن بود تحت تاثیر آموزه‌های خمینی و فتوایش علیه رشدی قرار بگیرد.

اما تصویری که مادر مطر از پسرش ترسیم کرده است نمونه روشنی از روند افراطی شدن است. سیلوانا فاردوس به نیویورک تایمز گفت که مطر در سال ۲۰۱۸ به لبنان سفر کرد‌ــ احتمالا برای اینکه مدتی پیش پدرش در شهر یارون در جنوب لبنان بماند‌ــ و وقتی برگشت آدم دیگری شده بود، عمیقا مذهبی و معتقد به اسلام شیعی و حامی انقلاب اسلامی ایران بود.

به گزارش سمافور، مقام‌های فدرال در حال تحقیق‌اند که آیا مطر در جریان سفرهایش به یارون که در مرز لبنان و اسرائیل قرار دارد، تحت آموزش نظامی حزب‌الله قرار گرفته یا دستور‌هایی در ارتباط با رشدی دریافت کرده بود. هرگونه توافق وکلای مطر با دفتر دادستانی آمریکا تقریبا به‌طور قطع باید به هر نوع تعامل او با حزب‌الله در سال‌های منتهی به حمله بپردازد. پلیس پس از دستگیری مطر یک گواهینامه رانندگی جعلی در وسایلش پیدا کرد که نام عماد مغنیه، فرمانده نظامی ارشد حزب‌الله که در سال ۲۰۰۸ کشته شد، روی آن نوشته شده بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، دادستان‌های فدرال همچنین مشغول بررسی نقش احتمالی جمهوری اسلامی در حمله به رشدی‌اند. تهران هرگونه دخالت در این حمله را رد کرده است، هرچند رهبران مذهبی جمهوری اسلامی تلاش مطر برای اجرای فتوا را ستودند. سازمانی اسلامی موسوم به «شبکه مردمی اجرای فتوای حضرت امام خمینی» نیز اعلام کرد ۱۰۰۰ متر مربع زمین کشاورزی به مطر هدیه می‌دهد.

حتی اگر تهران هیچ نقش عملیاتی در حمله به رشدی نداشته باشد، دادستان‌های فدرال می‌توانند این بحث را مطرح کنند که مقام‌ها و بنیادهای ایرانی بانی تحریک مطر بوده‌اند. وزارت خارجه آمریکا در اکتبر ۲۰۲۲ «بنیاد ۱۵ خرداد» ایران را به‌دلیل گذاشتن جایزه برای اجرای فتوا علیه رشدی، از جمله جایزه‌ای ۳.۳ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۲، تحریم کرد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy