Thursday, Jun 6, 2024

صفحه نخست » وزیر اطلاعات علیه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را تهدید کرد

tahdid.jpgایران اینترنشنال - اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی، در جلسه سران قوا درباره انتخابات گفت این وزارت‌خانه تلاش می‌کند «با برنامه مخرب معاندین خارج‌نشین» مقابله کند. او هم‌زمان نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری را به پرونده‌سازی تهدید کرد.

خبرگزاری تسنیم، وابسته به سپاه پاسداران، در گزارشی خبر داد شامگاه چهارشنبه جلسه سران قوا برای اتخاذ تصمیم‌های لازم در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به میزبانی سرپرست ریاست جمهوری و با حضور رییس قوه‌قضاییه، رییس مجلس شورای اسلامی، معاون حقوقی رییس‌جمهوری، وزیر اطلاعات، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و رییس سازمان صدا و سیما در نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

خطیب در جریان این جلسه با بیان اینکه رفتار کاندیداها و حامیان آن‌ها رصد شده و به افرادی که رویکرد تخریب‌گرایانه اتخاذ کنند تذکرات لازم داده خواهد شد، گفت که در صورت لزوم، گزارش این رصد در اختیار مقام‌های قضایی قرار خواهد گرفت.

این روند نشان می‌دهد فضای امنیتی در آستانه انتخابات در ایران تشدید شده است.

مطالب بیشتر در سایت ایران اینترنشنال

در تحلیل این شرایط، جابر رجبی، فعال و تحلیل‌گر سیاسی، در گفت‌وگو با ایران‌اینترنشنال گفت که جمهوری اسلامی آمادگی قبلی را «برای مهندسی انتخابات و امنیتی کردن فضای انتخابات» نداشته است: «دو نوع تهدید در فضای موجود دیده می‌شود:‌ اول تهدیدهایی که علیه صاحبان قدرت وجود دارد و دوم تهدیدهایی که علیه مردم است.

تشویق به تحریم انتخابات جرم اعلام شد

هیات نظارت بر مطبوعات در آستانه برگزاری انتخابات در ایران، دستورالعملی در ۱۶ بند منتشر کرد و رسانه‌ها و مردم را به مجازات تهدید کرد.

در بند اول این دستورالعمل از «انتشار هر گونه محتوا به منظور ترغیب و تشویق مردم به تحریم یا کاهش مشارکت در انتخابات، تجمع اعتراض‌آمیز بدون مجوز، اعتصاب، تحصن، ادعای غیر واقع مبنی بر توقف انتخابات یا هر اقدامی که به نحوی موجب اخلال در امر انتخابات ریاست جمهوری شود» به عنوان برخی مصداق‌های موارد مجرمانه نام برده شده است.

«تشویش اذهان عمومی، سیاه‌نمایی و بیان مطالب خلاف واقع علیه کشور، انتشار و تبلیغ علایم تحریم انتخابات، انتشار هجو یا هجویه یا هر گونه محتوای توهین‌آمیز یا تخریب در فضای مجازی علیه انتخابات و انتشار هر گونه مطلب علیه نامزدهای انتخاباتی»، برخی دیگر از موارد ذکر شده در این دستورالعمل است.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۱۴ خرداد در مراسم حکومتی سالمرگ روح‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی در مقبره او، به نامزدهای انتخابات پیش رو درباره چگونگی رقابت هشدار داد و مواردی از جمله «اعتقاد به مبانی انقلاب» را به عنوان معیارهای رییس‌جمهوری آینده جمهوری اسلامی اعلام کرد.

او گفت که در رقابت‌های انتخاباتی بین نامزدها «بدگویی، تهمت و لجن‌پراکنی کمکی به پیشرفت کارها نمی‌کند و به آبروی ملی لطمه می‌زند».

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به دنبال مرگ ابراهیم رئیسی در سقوط بالگرد حامل او، قرار است روز هشتم تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار شود.

احمد وحیدی، وزیر کشور، دوشنبه ۱۴ خرداد، پس از پایان مهلت ثبت‌نام برای انتخابات ریاست‌جمهوری اعلام کرد ۸۰ نفر داوطلب شرکت در انتخابات شدند.

شورای نگهبان مشغول بررسی صلاحیت نامزدهای مورد نظر نظام است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy