Monday, Jun 17, 2024

صفحه نخست » مناظره اول نامزدهای نظام برای جانشینی رئیسی

debate.jpgاولین مناظره تلویزیونی شش نامزد ریاست جمهوری ایران آغاز شده است. مسعود پزشکیان، مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف شش نامزد ریاست جمهوری هستند که شورای نگهبان صلاحیت‌شان را تایید کرده است. ورود آنها به ساختمان صدا و سیما با تشریفات نظامی بود و شش نامزد پیش از آغاز مناظره در کنار یکدیگر نماز خواندند. اختلاف نظر نامزدها درباره تاثیر منفی تحریم‌ها بر اقتصاد ایران در پاسخشان به سوالات اقتصادی آشکار شد.

پزشکیان خطاب به زاکانی: قرارداد با چین را شفاف کنید

ایران اینترنشنال - مسعود پزشکیان عامل اصلی تورم را بزرگ شدن دولت‌ها و کسری بودجه‌شان خواند و گفت باید بودجه بنگاه‌هایی که کارایی ندارند کنترل شود و بودجه بدون کسری باشد.

او به کسری بودجه ۳۰۰-۴۰۰ هزار میلیاردی اشاره کرد و بار دیگر بر توقف روند «چاپ پول»، «خروج بانک از بنگاه‌داری» و «ممنوعیت تامین مالی دولت از بانک‌ها» تاکید کرد.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بار دیگر تاکید کرد که مسیرش همان سیاست‌های کلی علی خامنه‌ای است.

پزشکیان در بخشی دیگر از این نطق، خطاب به زاکانی از او خواست تا قرارداد با چین را شفاف کند و تخلفات خود شهرداری را بگوید.

قالیباف: الان زمان استقلال بانک مرکزی نیست

محمدباقر قالیباف در سخنان پایانی خود به مساله «خلق پول» اشاره کرد و گفت بانک مرکزی باید «قدرتمندانه در مقابل جریان‌های خلق پول بایستد».

او اضافه کرد: «الان فرصت و زمان استقلال بانک مرکزی نیست. اما باید قدرتمندانه بایستد و با جریاناتی که خلق پول می‌کنند برخورد کند. جای درست مبارزه با فساد این‌جاست.»

او در بخشی از سخنانش گفت حتما باید رفع تحریم را دنبال کرد و ادامه داد: «رفع تحریم با رویکرد اقدام در برابر اقدام باید در دستور کار دولت آینده قرار بگیرد.»

قالیباف که اکنون ریاست مجلس شورای اسلامی را برعهده دارد، گفت در دولت مدنظر او، باید «سپر حمایتی برای حداقل پنج دهک جامعه» ایجاد شود و کالاهایی مثل لوازم خانگی و معیشت و کالاهای اساسی را در بر بگیرد.

او گفت حقوق مردم باید به اندازه تورم باشد و تاکید کرد: «این را باید تا زمان کاهش تورم ضامن باشیم و ضمانت کنیم.»

پورمحمدی: بهره بانکی ۲۹ درصدی باعث تورم شد

مصطفی پورمحمدی بهره بانکی ۲۹ درصدی را از عوامل تورم‌زا دانست.

او گفت تورم و نقدینگی ریشه‌های مشترکی دارند و با کنترل نقدینگی، می‌شود تورم را کاهش داد.

پورمحمدی خواهان حذف «اقتصاد دستوری» و «رقابت دولت» با اقتصاد شد.

زاکانی: به‌جای یارانه به مردم اعتبار طلا بدهیم

علیرضا زاکانی در این بخش بانک‌ها را عامل اصلی مشکلات اقتصادی خواند و خواهان مشارکت اساسی مردم شد.

شهردار تهران خواهان اختصاص «اعتبار طلا به مردم به جای یارانه» شد و گفت: «یارانه مردم در حوزه انرژی بدون تغییر قیمت انرژی داده شود. معادل قیمت طلای روز، اعتبار طلای غیرقابل برداشت در حساب خانوار شارژ شود.»

زاکانی نقش دادن به خانواده را از مهم‌ترین موضوعات اصلاح مشکلات تورم خواند.

او گفت: «سال ۹۲ دولت وقت با۲۰۵ همت به روحانی تحویل داده شد. اما دولت روحانی ۱۲۹۹ همت بدهی داشت و مجموعه مخروبه‌ای را تحویل داد.»

جلیلی: تورم مثل کرونا نیست

سعید جلیلی گفت امکان کنترل و کاهش تورم وجود دارد و اضافه کرد: «اولین بحث برای تورم حاکمیت ریال است و دولت مقتدر باید بتواند در ریال حاکمیت داشته باشد.»

او ادامه داد: «تورم مثل کرونا نیست که شناخته شده نباشد، هم مسئله مشخص است و هم راه حلش.»

پایان مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری ایران

اولین مناظره شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایران، با محور سوال‌های اقتصادی به پایان رسید.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy