Tuesday, Jun 18, 2024

صفحه نخست » مشروطه‌خواهی که نمی‌شد دوستش نداشت

bitollahi.jpgمسعود نقره کار - سخن از خسرو بیت الهی ست، که با از دست رفتن‌اش جنبش آزادیخواهانه و عدالت جویانۀ میهنمان از وجود آزاده‌ای پرشور و کوشا محروم شده است. حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات) هم به سختی بتواند جایگزینی برای او بیابد، بعضی‌ها جایگزین ندارند.
هفت سالی از آشنایی من با خسرو می‌گذرد. هوشنگ، خلبانی که دوستی چهل و هفت ساله مان از پایگاه شکاری بندرعباس آغاز شد، بانی ِ آشنایی و رفاقت خسرو و من شد. من در پایگاه بندرعباس پزشک وظیفه درمانگاه پایگاه بودم و بخاطر دوره‌ای که در رابطه با "پزشکی هوایی" دیده بودم، بیشتر با خلبان‌ها سروکار داشتم.
در نخستین گفت و گو با خسرو، به قول خودش "پریدیم" به سویِ پایگاه بندرعباس وشیطنت‌های خلبان‌های آشنا و شیرینکاری‌های "مهدیون" و حکایت‌های دیگر، بعد رفتیم سراغ ماجراهای محله‌ها و انقلاب و سیاست.

چه در دیدارهای دوستانه و چه در نشست‌های سیاسی، موج ِصمیمیت و شکیبایی و صداقت در گفتار و رفتارش دیده می‌شد. می‌دانست من چپ هستم و فدائی‌ای که سوسیال دموکرات شده‌ام.
با خوشرویی از قول هوشنگ می‌گفت:
" روزهای اول انقلاب مسعود ما خلبان‌ها رو داشت فدایی می‌کرد که خدا به دادمون رسید، به زور مارو به میتینگ‌های فدائیا می‌کشوند و با روزنامه و اعلامیه‌های فدائی‌ها خفه مون کرده بود"
و خسرو هم به طنز به هوشنگ گفته بود:
" خدارو شکر موقعی به پست من خورده که سوسیال دموکرات شده"
خسرو دراین دوران کوتاه دوستی برای من نمونه یک یار و یاور و یاوری شد. به تنها چیزی که فکر می‌کرد و در راستای تحقق آن تلاش می‌کرد ایجاد دوستی، همکاری و همگرایی بود، و چه انرژی‌ای داشت این جناب سروانِ خلبان!، این وارستۀ سخت کوش که ذره‌ای کینه و نفرت در کلام و رفتارش نبود. خسرو تجلی اندیشگی و رفتار دو شخصیت سیاسی مورد قبول‌اش، شاپور بختیار و داریوش همایون بود.
می‌گفت:
" با هرکس که آزادیخواه و وطن دوست باشه مشکلی ندارم، چپ باشه، راست باشه، وسط باشه. "
از دو رویی و دروغگویی بیزار بود.
بارها از خاطرات روزهای بعد از انقلاب گفت، از قیام پایگاه شاهرخی به سال ۱۳۵۹ که او از افسران شرکت کننده در آن بود، از گریز ناخواسته‌اش به تبعید گاه‌های مختلف، و اینکه در پاکستان چقدر به چپ‌ها کمک کرده بود تا سرو سامانی بگیرند و به کشورهای اروپایی و امریکا و کانادا بروند. روابط صمیمانه‌ای با چپ‌ها داشت و خاطرات خوبی ازغلامحسین ساعدی، که خسرو به او کمک‌ها کرده بود و از بسیاری دیگر از عزیزان چپ که در پاکستان خسرو یار و یاورشان بود.
بارها از او شنیدم:
"من با اینکه با ساعدی و خیلی از چپ‌ها موافق نبودم واز توده‌ای‌ها هم خوشم نمی‌اومد ولی هر کاری از دستم بر اومد به عنوان یک هموطن براشون کردم"
به او گفته بودم:
"خسروی خوبانی"
"کدام خسروی خوبان؟ خسروخوبان شجریان یا حافظ؟ "
گفتم: "
" خسروی خوبان ما"

...............
از فیس بوک مسعود نقره کار
سایت جمعیت سوسیال دموکراسی برای ایران
پیام تسلیت برای درگذشت مبارز خستگی ناپذیر جناب آقای خسرو بیت الهی - آزادی و عدالت اجتماعی (azadivaedalat.com)
سایت شورای ملی تصمیم
درگذشت مبارز پرشور سروان خسرو بیت الهی را به مردم ایران، حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) و خانواده او صمیمانه تسلیت می‌گوئیم - شورای ملی تصمیم (shora.org)



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy