Wednesday, Jun 19, 2024

صفحه نخست » حمله ظریف به سیاست خارجی ابراهیم رئیسی روی آنتن زنده

zarif.jpgایران وایر - همزمان با برگزاری «میزگرد سیاسی» در شبکه سوم صدا و سیمای جمهوری اسلامی، «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه دولت حسن روحانی که به عنوان حامی پزشکیان همراه او در میزگرد حاضر شده بودند، با دفاع از سیاست خارجی در دوره روحانی و برجام به سیاست‌های دوره ابراهیم رئیسی حمله کرد.

ظریف با انتقاد از سیاست دوره رئیسی افزود: «در دولت شهید رئیسی، هزار تحریم به کشور اضافه شد. یعنی هشت سال روحانی هفتصد تحریم داشتیم و در سه سال آقای رئیسی هزار تحریم.» ظریف ادامه داد که «مردم ببینید که با تحریم، رشد اقتصادی و تورم و فروش نفت به کجا رفت.گفتند فروش نفت ما را ببینید؟ نخیر بایدن پیچ را شل کرده بود. ترامپ برگردد آنوقت ببینید چه می‌کنند.»

این اظهارات ظریف در حالی مطرح می‌شود در این دوره، کاندیداها طبق دستورالعمل صدا وسیما از انتقاد و تخریب آشکار دولت ابراهیم رئیسی که در سانحه سقوط بالگرد کشته شد، خودداری می‌کردند.

ظریف همچنین درد دفاع از توافق‌نامه برجام، افزود که «در سال‌های ۹۴-۹۵ تورم تک رقمی و نرخ رشدی دو رقمی را تجربه کردیم». او با اشاره به اینکه پس از پیروزی بایدن در انتخابات «در آن شش ماه تلخ پایانی دولت روحانی می توانستیم به برجام برگردیم»و گفت مانع تراشی اصولگرایان در مجلس و ترور شهید فخری زاده توسط اسراییل مانع از بازگشت بایدن به برجام شد.

وزیر خارجه دولت روحانی همچنین از سیاست خارجی ایران در زمان محمد خاتمی تمجید کرد و سیاست احمدی‌نژاد را باعث وضعیت «فلاکتبار»مردم دانست. او با استفاده از عنوان «معجزه هزاره سوم» در رابطه با احمدی‌نژاد، به نقش سعید جلیلی در آن دوره هم اشاره کرد که باعث وضع تحریم‌های گسترده علیه ایران شده بود. او می‌گوید «اگر برجام بد بود چرا دولت رئیسی دنبال احیای برجام بود؟»

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

همراهی ظریف با مسعود پزشکیان، نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم در حالی بود که پیشتر در مناظره اول زنده میان کاندیداها، پزشکیان هرگونه ارتباط خود با دولت روحانی را انکار کرده بود.

در این برنامه تبلیغاتی، پزشکیان با تاکید چند باره بر اینکه تحریم راه گلوی مردم را بسته، وعده داد که در صورت پیروزی در انتخابات، مذاکره برای رفع تحریم در اولویت او قرار خواهد داشت. پزشکیان گفت:«در سیاست خارجی، شعارهای دهن پرکن که جیب مردم را خالی کند، نخواهم داد و نباید با امریکا رابطه متشنج و هزینه آفرین داشته باشیم.»

در این مناظره علاوه بر ظریف، مهدی سنایی، دیپلمات سابق و سفیر اسبق ایران در روسیه نیز پرشکیان را همراهی می‌کرد. مواردی مثل احیای برجام، بازگشت به سیاست «نه شرقی و نه غربی» و رفع تحریم و ارتباط گسترده با همسایگان، از تاکیدات تیم سیاست خارجی مسعود پزشکیان در این برنامه تبلیغاتی بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy