Wednesday, Jun 19, 2024

صفحه نخست » کانادا سپاه پاسداران را «سازمان تروریستی» اعلام کرد

canterror.jpgمنوتو - به دنبال قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی از سوی دولت کانادا، ملانی جولی، وزیر خارجه این کشور، با اشاره به قطع روابط دیپلماتیک اتاوا با تهران، به شهروندان کانادا در خصوص سفر به ایران هشدار داد. خانم جولی افزود: «برای آن‌هایی که اکنون در ایران هستند، زمان بازگشت به خانه فرا رسیده است.» وزیر خارجه کانادا هشدار داده به دنبال تروریستی اعلام شدن سپاه پاسداران از سوی اتاوا، شهروندان کانادایی در ایران، می‌توانند در خطر بازداشت خودسرانه قرار بگیرند.

***

بی بی سی - دولت کانادا رسما اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان یک سازمان تروریستی طبقه بندی می‌کند.

دومینیک لبلانک، وزیر امنیت عمومی کانادا روز چهارشنبه با اعلام این خبر در برابر دوربین‌های تلویزیونی گفت که در نتیجه این تصمیم فرماندهان و نیروهای سپاه پاسداران از ورود به خاک کانادا منع و در صورت حضور در این کشور ممکن است درباره اقامت آنها تحقیق و در صورت لزوم اخراج شوند.

حامد اسماعیلیون، از چهره‌های سرشناس مخالف جمهوری اسلامی مقیم کانادا، ساعتی قبل از سخنان وزیر امنیت عمومی این کشور از این تصمیم دولت جاستین ترودو خبر داده بود و چند رسانه اصلی کانادایی همچون سی‌بی‌سی هم در خبری مشابه از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان‌های تروریستی کانادا گزارش داده بودند.

کانادا روابط دیپلماتیک خود با ایران را سال‌ها پیش قطع کرد، اما این کشور میزبان یکی از بزرگترین جوامع مهاجران ایرانی است.

قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی کانادا یکی از مطالبات اصلی ایرانیان مخالف جمهوری اسلامی در این کشور بوده که به ویژه پس از هدف قراردادن هواپیمای مسافربری اوکراینی که بیشترین قربانیان آن ایرانیان کانادایی و مقیم این کشور بودند شدت گرفت و با آغاز اعتراضات زن، زندگی، آزادی در سال ۱۴۰۱ تقویت شد.

با این وجود، حضور هزاران مرد ایرانی-کانادایی که خدمت سربازی خود را در سپاه پاسداران گذرانده بودند و مشکلاتی که پس از قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی امریکا، برای آنها به وجود آمده بود، در یکی دو سال گذشته موجب شده بود تا دولت کانادا از «دقت بیشتر» برای تصمیم‌گیری «هدفمند و هوشمند» در این باره سخن بگوید.

یک نماینده پارلمان کانادا هم امروز و دقایقی بعد از سخنان وزیر امنیت عمومی این کشور به بی‌بی‌سی فارسی گفت که قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست تروریستی کانادا به معنای ممنوع الورود شدن مردانی که در سپاه خدمت سربازی کرده‌اند نیست و درخواست‌های ویزا «مورد به مورد بررسی» خواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy