Wednesday, Jun 19, 2024

صفحه نخست » جاسوس اخراج شده سپاه از فرانسه را بهتر بشناسیم

deport.jpgایندیپندنت فارسی - مقامات فرانسوی بشیر بی‌آزار را «عامل نفوذی جمهوری اسلامی ایران و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم ایران، به ويژه واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه می‌دانند

بشیر بی‌آزار، مدیر سابق دفتر موسیقی و سرود صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، چندی پیش در فرانسه بازداشت شد و با حکم اخراج از این کشور مواجه است. تهران ادعا می‌کند که بی‌آزار «روزنامه‌نگار» است، اما مقامات پاریس او را عامل نفوذی جمهوری اسلامی و مرتبط با سپاه پاسداران می‌دانند.

پلیس فرانسه در روز سوم ژوئن، بی‌آزار را در شهر «دیژون» دستگیر و تحت بازداشت قرار داد. این شهروند ۴۱ ساله ایرانی که دو سال است با ویزای بلندمدت به همراه همسر و دو فرزندش در فرانسه زندگی می‌کند، در پی حکمی مبنی بر «اخراج فوری» که در دوم خرداد از سوی وزارت کشور فرانسه صادر شده بود، دستگیر شد.

به گزارش لوموند، وزارت کشور فرانسه در این حکم اخراج، بی‌آزار را «مامور نفوذی و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران» معرفی کرده است.

کاظم غریب‌آبادی، دبیر ستاد حقوق بشر و معاون امور بین‌الملل رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی، روز دوشنبه ۲۸ خرداد با انتشار تصویری از بی‌آزار و فرزندانش در شبکه اجتماعی اکس، اعلام کرد که بنابر تصمیم دادگاه فرانسه، بی‌آزار ظرف ۲۸ روز از این کشور اخراج می‌شود.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

او این حکم را غیرقانونی و مغایر حقوق بشر خواند و نوشت: «با توجه به تهیه بلیط برگشت و عدم منع قانونی خروج، چرا فرانسه همچنان به بازداشت خودسرانه این تبعه ایرانی ادامه می دهد؟قویا این رویه را محکوم می کنیم. پیگیری‌ها برای آزادی هرچه زودتر ایشان ادامه دارد.»

غریب‌آبادی در ۶ ژوئن ادعا کرده بود که علت بازداشت بی‌آزار، «دفاع از مردم فلسطین» است و این اقدام را «رسوایی دیگری برای فرانسه در حوزه حقوق بشر» خوانده بود.

بشیر بی‌آزار کیست؟

بنابر منابع داخلی ایران، بشیر بی‌آزار دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان مقیم لندن و مدیر تولیدات دفتر موسیقی و سرود صدا و سیما است. او در ایران، هند و بریتانیا در رشته‌های علوم سیاسی و فیلمسازی تحصیل کرده است.

بی‌آزار بارها حمایت خود از جمهوری اسلامی و آرمان فلسطینیان را در شبکه‌های اجتماعی ابراز کرده است. او در سوم دسامبر ۲۰۲۳ ویدیویی از حضور و سخنرانی در نشستی در سازمان ملل متحد به اشتراک گذاشت و نوشت: «فرصتی پیش آمد تا در نشستی در سازمان ملل، درباره تحریم های ایران، جنایات اسرائیل و بی‌خاصیتی سازمان ملل صحبت کنم.»

علی باقری کنی در ۶ ژوئن درباره پرونده بی‌آزار با سفیر ایران در پاریس گفتگو کرد و ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز اعلام کرد که آزادی بی‌آزار از اولویت‌های این وزارتخانه است. کنعانی گفت که وزارت امور خارجه از زمان اطلاع از بازداشت بی‌آزار، اقدامات دیپلماتیک را آغاز کرده و تماس با خانواده او ادامه دارد.

با وجود ادعاهای مقامات ایرانی مبنی بر اینکه بی‌آزار «فقط یک روزنامه‌نگار است»، شواهد و قرائن خلاف این ادعا است.

بنابر گزارش لو‌پوئن، بی‌آزار به سفارت ایران در پاریس رفت و آمد داشته و «به دلایل امنیتی» تحت نظر مقامات فرانسوی قرار گرفته است.

این نشریه فرانسوی به نقل از خبرنگار یکی از شبکه‌های فارسی زبان خارج از ایران می‌نویسد: «در ماه سپتامبر هنگامی که برای پوشش خبری حادثه آتش‌سوزی ساختمان سفارت جمهوری اسلامی ایران در پاریس به محل رفته بودیم، بی‌آزار از ساختمان سفارتخانه موبایل به دست بیرون آمد و از ما فیلمبرداری کرد.»

بنابر گزارش لوپوئن، مقامات فرانسوی بشیر بی‌آزار را «عامل نفوذی جمهوری اسلامی ایران و مرتبط با سرویس‌های اطلاعاتی رژیم ایران، به ويژه واحد ۸۴۰ نیروی قدس سپاه که مسئول برنامه‌ریزی و انجام عملیات خارج از ایران است، می‌دانند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy