Tuesday, Jun 25, 2024

صفحه نخست » برخورد گاز اشک آور به خواهر اوباما

obama.jpgمنوتو - آعوما اوباما، خواهر ناتنی باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در جریان اعتراضات در نایروبی کنیا علیه قانون مالی بحث‌برانگیز، هدف گاز اشک‌آور قرار گرفت.

خانم اوباما در کنیا یک فعال مدنی است. آعوما اوباما در مقابل دوربین پخش زنده شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان گفت: کنیایی‌های جوان برای حقوق خود اعتراض می‌کنند و با پرچم و بنر بیرون آمده‌اند. او در حالیکه به سختی نفس می‌کشید گفت دیگر چیزی نمیبینم. در این لحظه مصاحبه نیمه تمام ماند و صدای سرفه و هیاهو در پخش زنده ثبت شد.

یورونیوز - پلیس کنیا روز سه شنبه در جریان تلاش معترضان برای حمله به مجلس این کشور، به سمت آنها آتش گشود. در این درگیری مرگبار، حداقل پنج معترض کشته، ده ها نفر زخمی و بخش هایی از ساختمان مجلس آتش زده شد. این در حالی است که نمایندگان مجلس در حال تصویب قانونی برای افزایش مالیات بودند.

در صحنه‌هایی که از این تظاهرات منتشر شده، معترضان بر پلیس غلبه کرده و آنها را برای حمله به محوطه مجلس فراری دادند. معترضان در اوایل روز موفق شده بودند وارد تالار سنا شوند.

پس از آنکه گاز اشک آور و ماشین های آب پاش نتوانستند جمعیت را متفرق کنند، پلیس اقدام به تیراندازی کرد. خبرنگار رویترز جسد حداقل پنج معترض را در خارج از پارلمان دیده است اما گزارش‌هایی وجود دارد که دست‌کم ۱۰ نفر در اثر این تیراندازی‌ها کشته و بیش از ۵۰ نفر هم زخمی شده‌اند.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

دیویس تافاری، معترضی که قصد ورود به مجلس را داشت به رویترز گفت: «ما می خواهیم پارلمان را تعطیل کنیم و همه نمایندگان استعفا دهند. ما یک دولت جدید می‌خواهیم.»

اعتراضات و درگیری‌ها در چندین شهر دیگر در سراسر کشور نیز رخ داد. بسیاری خواستار استعفای رئیس جمهور ویلیام روتو شده و همچنین مخالفت خود را با افزایش مالیات اعلام کردند.

روتو تقریبا دو سال پیش با شعار حمایت از قشر کارگر و کم درآمد کنیا انتخاب شد، اما اکنون در تنگنای خواسته‌های وام‌دهندگانی مانند صندوق بین المللی پول قرار گرفته که از دولت می‌خواهد برای دریافت بودجه بیشتر کسری بودجه را کاهش دهد، در عین حال با مشکلات مردم نیز مواجه است.

کنیایی‌ها در حال دست و پنجه نرم کردن با چند شوک اقتصادی ناشی از تأثیرات ماندگار بیماری همه‌گیر کووید-۱۹، جنگ اوکراین، دو سال خشکسالی متوالی و کاهش ارزش پول ملی هستند. لایحه مالی به عنوان بخشی از تلاش برای کاهش بار سنگین بدهی، با هدف افزایش ۲.۷ میلیارد دلاری مالیات اضافی تنظیم شده است.

اعتراضات در کنیا معمولا توسط رهبران سیاسی فراخوانده می‌شد که با راه‌حل‌های مذاکره‌شده و توافق‌های تقسیم قدرت موافق بودند، اما جوانان کنیایی که در تظاهرات فعلی شرکت می‌کنند، رهبر رسمی ندارند و خواسته‌هایشان به طور فزاینده‌ای جسورانه‌تر می‌شود.

در حالی که معترضان در ابتدا بر لایحه مالی تمرکز داشتند، خواسته‌های آن‌ها برای استعفای روتو گسترش یافته است.حسین علی، ۱۸ ساله، یکی از معترضان به رویترز می‌گوید: «آنها برای فساد بودجه‌ریزی می‌کنند. ما کوتاه نمی‌آییم. این دولت است که عقب‌نشینی می‌کند، نه ما.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy